مدیر بنادر ‌‌و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با بیان اینکه یک بخشی از بندرامیرآباد به گردشگری اختصاص داده شده است، گفت: ۲۵ هکتار را برای بخش خصوصی گذاشتیم

شرق پرس : سیاوش رضوانی در نشست خبری در سالن شماره دو استانداری مازندران با بیان اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی داشتن بنادر فعال است، اظهار کرد: بندر امیرآباد یک بندر صیادی بود که بعد انقلاب به بندری مدرن تبدیل شد و تمام حمل و نقل‌های چند وجهی و ترکیبی را در بندر امیرآباد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر بندر امیر نبود بنادر شمالی دچار مشکل بودند و بنادر انزلی و نوشهر پاسخگوی رشد کالا نبودند، افزود: از ۵  میلیون و ۷۰۰ تن بار وارده به دریای خزر ۳ میلیون و ۸۰۰ تن وارد بندرامیرآباد می‌شود که اگر این تناژ بار وارد دو منطقه دیگر می‌شد، پاسخگو نبودند.

مدیر بنادر ‌‌و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به اینکه ۷.۵ میلیون تن ظرفیت بندرامیرآباد است، تصریح کرد: در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ تن بار وارد شد که با این میزان نیز ۴۰ درصد ظرفیت بندر امیرآباد خالی است.

این مسؤول با اعلام تنوع بار در دریای خزر، خاطرنشان کرد: در گذشته فقط چند رقم کالا وارد بندر می‌شد و کشتی‌ها خالی برمی‌گشتند اما وقتی دو سر بار باشد و جاذبه بندر بیشتر است.

رضوانی بندر امیرآباد متصل به شبکه سراسری دانست، گفت: ۲ اسکله رورو کامیونی ۹۲ درصد آن ساخته شد که ۸۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و کشورهای حاشیه خزر مرتب پیگیر اسکله رورو هستند و در حال حاضر ۱۳ فروند از این تیپ کشتی تردد می‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه امیرآباد نقش بسزایی در اشتغال دارد، یادآور شد: روزانه ۶۰۰ کامیون وارد بندر امیرآباد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر سازمانی است که برنامه آینده‌نگری دارد، گفت: در ۱۰ سال آینده اسکله ما ۲۶ پست اسکله به بارگیری ۱۵ میلیون تن خواهد رسید البته این توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که ۷۰ درصد طرفیت ما پر شده باشد.

مدیر بنادر ‌‌و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با اشاره به اینکه ما جاده‌ساز نیستیم و کار جاده‌سازی در رستم‌کلا و ورکلا تعامل با راه و شهرسازی است و بندر وظیفه جاده‌سازی ندارد، گفت:  در جاده رستم‌کلا به علت تردد زیاد کامیون از زاغمرز از سال ۹۵ کار ساخت جاده شروع شد که از ۲۰ کیلومتر ساخت ۱۲ کیلومتر جاده انجام شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در سه راهی حسین‌آباد دور برگردان همسطح ساخته می‌شود و تا به حال  ۷۰ درصد کار انجام شد، گفت: تا ۱۵ مردادماه ۱۲ کیلومتر تا سه راه حسین‌آباد را تمام می‌کنیم و  بقیه ۸ کیلومتر باقیمانده ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضوانی با بیان اینکه تعریض و ایمن‌سازی چهارراه گهرباران به پنبه‌چوله بر عهده این بندر گذاشته شد که برای بندرامیرآباد ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد، افزود: جاده ورکلا به گهرباران از سال ۹۶ کارهایش انجام شد و ۴ کیلومتر و خط‌کشی سه راه سوربن به پنبه را انجام دادیم و  تعریض جاده ورکلا به گهرباران ۸۰ کیلومتر مانده و تا سال آینده جاده را مورد بهره‌برداری و خط کشی‌ها را انجام می‌شود.

وی افزود: ۲۲۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ۳ ماه سال ۹۸ تا پایان سال تحقق پیدا می‌یابد و اشتغال هم در کنار آن ایجاد می‌شود.

رضوانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بندر امیرآباد ساخته شده است، تصریح کرد: باید صنایعی را به بندر بیاوریم که همخوانی با محیط زیست داشته باشد و تمام پروژه‌های ما با محیط زیست هماهنگ است.

مدیر بنادر ‌‌و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با بیان اینکه یک بخشی از بندرامیرآباد به گردشگری اختصاص داده شده است، گفت: ۲۵ هکتار را برای بخش خصوصی گذاشتیم و به کسی واگذار می‌شود که اهلیت و تجربه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون رتبه تخلیه غلات ۶۴ درصد است که نسبت به سایر بنادر شمالی بالا است، اضافه کرد: ۸۱ درصد صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر از  بندر امیرآباد بوده است.

این مسؤول با بیان اینکه بندرامیرآباد رتبه نخست تخلیه و بارگیری با ۶۷ درصد را بین بنادر شمالی دارد، تصریح کرد: بارگیری و تخلیه ۳۴ درصد و صادرات ۸۸ درصد و تخلیه و واردات ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گزارش فارس، مدیر بنادر ‌‌و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد بیان کرد: تعداد شناور در این بندر نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش داشت چرا که سال گذشته ۲۴۳ فروند بود اما امسال به ۳۳۷ فروند رسیده است.