قنبری گفت: انار بهشهر به نام «انار اشرف» معروف است و هر ساله مردم زیادی از سراسر مازندران و حتی استان‌های اطراف برای تهیه انار اشرف به این شهرستان مراجعه می‌کنند.

 

anarr

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از آغاز برداشت نوعی از انار شیرین به نام «کابدار» از باغات و حاشیه مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش شرق پرس, غلامرضا قنبری امروز در گفت‌وگو با فارس، گفت: آب و هوای معتدل و مرطوب مازندران و به‌ویژه شرایط منحصربه‌فردی که شرق مازندران از رستمکلا تا مهدی‌رجه و بخش کلباد گلوگاه دارد باعث شده تا انارهای این منطقه دارای طعم لذیذی باشند.

 

وی بیان داشت: در مجموع ۷۶۰ رقم انار در کشورمان وجود دارد که ۲۸ رقم آن در مازندران استحصال می‌شود و شهرستان بهشهر تمامی این ارقام را در خود جای داده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه انار ترش بهشهر نیز طرفداران خاص خود را دارد، اظهار داشت: در بیش از ۸۰۰ هکتار از دامنه‌های جنوبی شهرستان بهشهر و ۱۲هزار هکتار از پناهگاه حیات وحش میانکاله، انار ترش وحشی و خودرو می‌روید که در کمتر از جایی از دنیا شاهد این رویش طبیعی و ارگانیک انار ترش هستیم.

 

وی تصریح کرد:برداشت انار در دامنه‌های جنوبی بهشهر معمولا آزاد است اما در میانکاله مطابق با قوانین محیط زیست است.

 

دبیر کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهشهر با بیان اینکه در این شهرستان از رستمکلا تا خلیل‌شهر انواع انارهای شکر و شیرین و ترش و ملس به عمل می‌آیند که بیشتر ارگانیک بوده و از هیچ نوع سمی بر روی آنها استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد انار بهشهر در هر هکتار بین ۸ تا ۱۰ تن است و سالانه نیز بین ۸ تا ۱۰ هزار تن انواع انار در بهشهر برداشت می‌شود.

 

وی یکی از فواید خوب درختان انار را جلوگیری از فرسایش خاک عنوان و اظهار داشت: تاکنون در ۱۵۰ هکتار از اراضی شیب‌دار و میان‌بند شهرستان بهشهر، نهال اصلاح شده انار کشت شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی مرکز تحقیقات انار در بهشهر گفت: قبلا در این باره تقاضاهایی داشتیم اما صادراتی نبودن انار بهشهر و سطح زیر کشت معمولی آن باعث شده تا از ایجاد مرکز تحقیقات انار در این منطقه صرف نظر شود.

 

قنبری با بیان اینکه انار بهشهر بیشتر مصرف تازه‌خوری دارد و یا برای تهیه رب انار مورد توجه است، اظهار داشت: نیازمند حضور سرمایه‌گذاران برای ساخت صنایع تبدیلی در این شهرستان هستیم.

 

وی همچنین از آغاز برداشت انار کابدار شیرین در بهشهر خبر داد و گفت: جشنواره انار اشرف نیز برای سومین‌بار در بهشهر برگزار می‌شود که فرصت و کمک خوبی برای رونق بازار انار و محصولات جانبی آن است.

 

 انار بهشهر به نام «انار اشرف» معروف است و هر ساله مردم زیادی از سراسر مازندران و حتی استان‌های اطراف برای تهیه انار اشرف به این شهرستان مراجعه می‌کنند.

 

انارهای منطقه عموزادمحله و کشیرخیل در خلیل‌شهر، کوهستان و شهیدآباد در غرب بهشهر همچنین انارهای معروف به کلباد و انارهای مهدی‌رَجه در شهرستان گلوگاه، از انارهای ارگانیک و خوش‌خوراکِ شمال ایران هستند.