اولویت های توسعه مازندران براساس اسناد بالادستی و سیاست های کلان بدون شک کشاورزی ، گردشگری و صنعت است....

شرق مازندران : اساسا در سپهر مدیریت سیاسی با روی کارآمدن دولت ها در پسا انتخابات عده زیادی به عنوان کاندیدای سکانداری مدیریت ارشد استان اسب های خود را زین می کنند که در این بین از استانداران اسبق و معاونین گرفته تا نمایندگان سابق مجلس ، بستگان و نزدیکان آنان همه خود را شایسته این مقام و منصب می دانند ؛ اما واقعیت این است در نهایت تنها یک نفر می تواند برای این صندلی انتخاب شود و بتواند در مسیر خدمت گذاری به مردم قرار گیرد .

استان مازندران بدلیل سیاست زدگی های بیش از پیش طی سال های اخیر محل دعواهای سیاسی زیادی بوده است که به همین دلیل می گویند برخی از مردمان این دیار کشتی گیران خوبی هستند چرا که به خوبی پای همدیگر را می گیرند و زمین می زنند !

در سال های اخیر مازندران بدلیل همین تنگ نظری ها و مناقشات سیاسی از فرصت های تاریخی همچون تصویب منطقه آزاد اقتصادی و تجاری ،احداث کارخانه پتروشیمی، کوک سازی و غیره محروم شده است آن هم به دلایل واهی و غیر کارشناسی!!

اکنون که ۸ ماه از آغاز مدیریت بیست و چهارمین استاندار مازندران می گذرد و سید محمود حسینی پور که اصالتا اهل شهرستان نور می باشد به عنوان استاندار مازندران شروع به فعالیت اجرایی نموده است باید گفت : نماینده عالی دولت در استان از جمله مدیران پرتلاش و جهادی محسوب می شود که حضورش بین مردم نه تنها بصورت مستمر مشاهده می شود بلکه اجرای سفرهای شهرستانی بصورت مستمر، زنگ امیدی را برای مردم مناطق دوردست و بویژه روستاهای محروم استان بصدا درآورده است؛ چرا که پیرمردان و پیرزنان زحمت کش روستایی برایشان سخت و طاقت فرساست که صدها کیلومتر برای ملاقات با مدیران طی کنند تا خودشان را به ساختمان سفید استانداری مازندران در خیابان انقلاب ساری برسانند.

بدون شک اکنون که کشور در مرحله تصویب برجام و توافق با کشورهای ۵ بعلاوه یک قرار دارد همه ارکان مدیریتی کشور تابع سیاست های کلی نظام ، دد این تصمیم نهایی قرار دارند و کسی نمی تواند جلوتر از رهبری و سیاست های راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت کند و بی شک تحریم های ظالمانه حق مردم کشور ما نمی باشد.

ارتباط مستمر ارکان اقتصادی مدیریت ارشد استان با کشورهای همسایه و سی آی اس به عنوان یک برنامه کلان بصورت مستمر در حال اجرایی شدن است و در حال حاضر روابط خوبی میان مازندران و این کشورها برقرار شده است بطوریکه جلسات مختلفی بین مدیران استان مازندران و سایر کشورها بصورت ویدئو کنفرانس برگزار می گردد که در این راستا برگزاری نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در استان مازندران طی ماه های آینده در دستور کار مدیران ارشد استان قرار دارد .

اولویت های توسعه استان براساس اسناد بالادستی و سیاست های کلان بدون شک کشاورزی ، گردشگری و صنعت است و گردشگری به عنوان یکی از سه اولویت مهم توسعه استان در ۸ ماه گذشته مورد توجه نماینده عالی دولت قرار داشته است، بطوریکه برگزاری رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ و حضور سفرای گردشگری کشورهای عضو اکو و استقبال آنان از ظرفیت های گردشگری این استان مهم ترین گواه تاریخی از پتانسیل های گردشگری و مواهب طبیعی در مازندران است. هرچند می بایست شاهد برنامه ریزی راهبردی و کلان در این حوزه باشیم تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر پتانسیل‌های گردشگری این استان و هجوم سرمایه گذاران این بخش در غرب و شرق ، مرکز استان باشیم .

همچنین؛ کشاورزی به عنوان اولویت اول استان مازندران بدون تردید مهم ترین راهبرد و ابزار برای توسعه استان محسوب می شود که تشکیل شورای هماهنگی و سیاست گذاری توسط استاندار مازندران بر اهمیت این مهم افزوده است هرچند وجود ۴ پایانه صادراتی در حوزه مرکبات ، شیلات، برنج و گل و گیاه در استان مازندران بیانگر ریل گذاری اقتصادی در سالهای اخیر است و باید تقویت و گسترش این پایانه ها به عنوان یک برنامه اساسی در دستور کار قرار گیرد . برنج ، کیوی و ماهی خاویار به عنوان مهم ترین محصول کشاورزی استان در حال حاضر دارای شبکه های صادراتی به کشورهای متخلف می باشد که نباید مورد غفلت قرار گیرد .

صنعت به عنوان سومین اولویت توسعه استان می باشد که در سراسر استان وجود صنایع مهم از مزایای صنعتی این استان می باشد که صنایع لبنی کاله ، محصولات گوشتی ساوانا و فرش ساوین ، کارخانه صنایع سلولزی آرین سینا از جمله واحدهای تولیدی مطرح و مهم این استان می باشد هرچند طی سالهای اخیر بدلیل برخی تنگ نظری هایی که بدان اشاره شده است مازندران از داشتن صنایع تبدیلی محروم شده است که مهم ترین آن طی ماه های اخیر کارخانه پتروشیمی حسین آباد بهشهر بوده است که بدلیل برخی مخالفت ها و کارشکنی های زیست محیطی از اجرای این پروژه مهم جلوگیری بعمل آمد .

با توجه به اینکه دولت سیزدهم گفتمان مردمی دارد و آیت الله رییسی بارها بر بهره گیری از همه ظرفیت ها تاکید نمود، هرچند قاطعانه گفتند بانیان وضع موجود نیز باید کنار گذاشته شوند ولی نگاه حذفی جز سیاست های این دولت بدون تردید نمی باشد چون اگر اینگونه باشد تفاوتی با دولت های قبل نخواهد داشت و براساس گزارش های موجود استان مازندران در انتصابات مدیریتی بیشترین انتصاب را به خود اختصاص داده است بطور مثال از ۲۲ فرماندار ۲۱ فرماندار منصوب شدند، مدیران ستادی استانداری بیش از ۷۰ درصد تغییر نمودند و قطار تغییر بخشداران در حال اجرایی شدن می باشد که با توجه پهناور بودن مساحت جغرافیایی استان نسبت به سایر استان ها در انتصابات مدیریتی استان مازندران جز استان هایی می باشد که بیشترین تغییرات را داشته است.

در مجموع باید گفت: اکنون که استان مازندران با روی کارآمدن دولت مردمی آیت الله رئیسی در حال ریل گذاری اقتصادی و سیاسی ، اجتماعی می باشد همه موظف هستیم نسبت به توسعه استان گام برداریم و نباید با سنگ اندازی و حاشیه سازی بر قطار مدیریت استان سنگ اندازی کنیم .

در پایان باید گفت: به قول اقبال لاهوری مدعی را تاب خاموشی نماند که حکایت بعضی از مدعیان قدرت در مازندران است که تنها به فکر خودشان می باشند و به نوعی بانیان عقب ماندگی مازندران محسوب می شوند .