پس از تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش از تل آویو به بیت المقدس و در این فرصت کم, جهان اسلام باید این خطر را درک کند و اورشلیم را که خاستگاه مقدس سه دین بزرگ ابراهیمی؛ یعنی یهودیت, مسیحیت و اسلام است را نجات دهند.

علی عبدالخانی : اورشلیم را در یابیم

 

شرق پرس: زمان آن است که قدس را رسما به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسیم.من امروز این امر را محقق می کنم…

این جملات را دونالد ترامپ چهارشنبه گذشته به زبان آورد تا به قول بن علی ییلدریم, نخست وزیر ترکیه,ضامن نارنجک در خاورمیانه کشیده شود.

با نگاه به واکنشهای جهانی به این تصمیم عمق حماقت تصمیم ترامپ در این باره بیشتر قابل درک است. مسئله انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس که در سال ۱۹۹۵ به تصویب کنگره آمریکا رسید، در این سال‌ها بنا به دلایلی چون ترس از واکنش‌های جهانی و تبعات دیپلماتیکی که می‌تواند به ضرر آمریکا تمام شود، هر شش ماه یکبار در دولت‌های بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما به تعویق افتاده بود.

اختلافات فلسطین و اسراییل ریشه ای کهن دارد.  در نوامبر ۱۹۴۷، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای با تقسیم فلسطین به دو کشور عربی و یهودی نخستین گام را در تحقق آرزوی دیرینه یهودیان برای تصاحب بیت المقدس را برداشت. در ماه مه ۱۹۴۸ اسراییلی ها هجوم گسترده خود را به قدس, که بنا به عقایدشان آنرا اورشلیم یهود می نامند, آغاز کردند و در سالهای بعد با زمینه سازیهای که امریکا از طریق نفوذ در سازمانهای بین المللی داشت جای پای اسراییل را بویژه در بحث شهرک سازی و تصرف اراضی بیشتر محمکتر ساخت.در این باره البته قطعنامه هایی نیز با تلاش کشورهای حامی فلسطین به تصویب سازمان ملل متحد رسیده است از جمله قطعنامه ۲۴۲ که توسط شورای امنیت به تصویب رسید.از جمله محورهای قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیتِ سازمان ملل، عقب‏ نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از کلیه سرزمین‏های اشغال شده در جنگ با اعراب در ژوئن ۱۹۶۷, قطع هر گونه عملیات جنگی و به رسمیت شناختن حاکمی, تمامیت ارضی و استقلال دولت‏های منطقه, تضمین آزادی کشتیرانی در آبراه‏های بین‏ المللی منطقه یعنی خلیج عقبه و کانال سوئز و سرانجام حل عادلانه مسئله آوارگان فلسطینی است. اما به دلیل کارشکنی‏های رژیم صهیونیستی و حمایت همه‏ جانبه کشورهای غربی به ویژه امریکا از این رژیم، تنها قسمت‏هایی از این قطعنامه که به نفع رژیم صهیونیستی بود، اجرا شده است.

“توقف شهرک سازی اسراییل” عنوان قطعنامه ای دیگر به شماره ۲۲۳۴ است که در سال گذشته به تصویب شورای امنیت ازمان ملل متحد رسید.نکته جالب در این قطعنامه این است که امریکا در آن رای ممتنع داده لذا به عنوان پیروزی برای فلسطینیان به حساب می آید ولی نتانیاهو پس از آن اعلام کرد که به هیچ وجه اسراییل به این قطعنامه عمل نخواهد کرد.

آنچه در بلند مدت می تواند برای فلسطین خطرناک باشد انتقال سفارت امریکا به قدس است این امر می تواند زمینه را برای انتقال دیگر سفارت خانه ها فراهم کند.این طرح فعلا با تعویق ۶ ماهه روبرو شده است.

در این فرصت کم جهان اسلام باید این خطر را درک کند و اورشلیم را که خاستگاه مقدس سه دین بزرگ ابراهیمی؛ یعنی یهودیت, مسیحیت و اسلام است را نجات دهند.

کشورهای اسلامی و حامیان انتفاضه فلسطین در این برهه زمانی خطرناک باید با اتحاد راه را برای خنثی کردن اقدام امریکا هموار سازند. و به نظر می رسد که برخی کشورهای عربی و افریقایی که زمانی داعیه دار اصلی حفاظت از منافع فلسطین بوده اند اکنون باید اولین قدم خود را در محکومیت این اقدام به وسیله تعطیلی موقت سفارت امریکا و بستن دائمی سفارت اسرائیل بردارند.

علی عبدالخانی -کارشناس مسائل خاورمیانه و شمال افریقا