تقریبا تمامی درختان نارنج معابر مرکزاستان با وجود دارابودن میوه های بسیار به آفات مرگبار گیاهی نظیر قارچ و سفیدک مبتلا شدند

شرق پرس – کوروش غفاری چراتی : بی تردید باید گفت مدت ها است که تقریبا تمامی فرایندهای خدمت رسانی در مرکز استان از بهسازی و آسفالت معابر تا نگهداشت فضای سبز شهری دچار چالش و نقصان گردید.

 

درهمین راستا بسیاری از کوچه های مناطق مختلف شهر به وضعیت مشابه جاده خاکی تبدیل شد و حصار و محافظ استیل دور پارک میدان های کوچک نظیر میدان ساری کنار به سرقت رفت و دیگر بازسازی هم نگردید!

با این وجود هدف این نوشته بررسی چالش های مختلف زندگی شهری در مرکز استان نیست .بلکه آنچه پرداختن به این یادداشت را برایم ضروری ساخته است وضعیت اسفناک درختان نارنج به عنوان مهمترین شاخص فضای سبزشهر ساری است که این روزها هم از گرمای طاقت فرسای تابستان و هم از هجوم انواع آفات گیاهی ، روزهای اسفناکی را سپری می کنند.

تقریبا تمامی درختان نارنج معابر مرکزاستان با وجود دارابودن میوه های بسیار به آفات مرگبار گیاهی نظیر قارچ و سفیدک مبتلا شدند که این وضعیت متاثر از نقصان در سیستم نگهداشت و بطور دقیق عدم سمپاشی فصلی این درختان نگون بخت است که همانند ساکنان این شهرتوسعه نیافته از مدیریت شهری ضعیف در مرکز استان رنج می برند.

در حالیکه مسئولان شهری از سویی افتخار عنوان پرطمطراق «ساری، پایتخت بهار نارنج» و « ساری ، پایتخت اکو » را یدک می کشند و هرساله با برگزاری جشنواره های کذایی و صرف هزینه تبلیغاتی زیاد سعی دارند نظر مساعد شهروندان را از کاستی های بسیار در مدیریت شهری منحرف نمایند و خدمات نه چندان چشمگیر خود را تبیین کنند،اینک درختان نارنج جدال مرگباری را با آفات گیاهی آغاز کرده اند و ظاهرا به دلیل فقدان اعتبارات شهرداری ساری خبری از سمپاشی این درختان هم نیست .

مزید اطلاع مخاطبان باید عرض کنم سال گذشته در فصل برداشت میوه نارنج عده ای با عنوان «پیمانکار شهرداری ساری» تمامی میوه های نارنج درختان معابر مرکز استان را چیدند وبالاخره معلوم نشد درآمد این برداشت بی زحمت صرف چه کارهایی شد. به نظرم اگر برنامه و نظارتی دقیق و مسئولانه در شهرداری ساری حاکم بود درآمد ناشی از فروش میوه های نارنج درختان مذکور کفاف هزینه سمپاشی آنها را می داد و نیازی هم به بودجه شهرداری نبود .

به هرتقدیر، با توجه با اینکه استاندارمازندران در نخستین روزهای نشستن بر کرسی استانداری بر ضرورت توسعه فضای سبز شهری تاکید نموده و همه مدیران را ملزم به اهتمام مضاعف در این خصوص دانستند، شایسته است شهردار و شورای شهر ساری فارغ از کشمکش های سیاسی  و برنامه های تبلیغاتی،اندکی از اتاق های خنک وصندلی های نرم و راحت فاصله گیرند و با نگاهی عمیق تر چالش های زندگی شهری در مرکزاستان را در دستور کار قرار دهند و در گام نخست تا دیر نشده برنامه سمپاشی درختان نارنج را عملیاتی سازند تا از خسارت بیشتر ممانعت گردد . هر چند از این شهردار و شهرداری بی برنامه انتظار زیادی نمی توان داشت.