در همین حال همتی‌فر مسئول شعبه دوم اجرای احکام دادگستری هرمزگان گفت: طی ۸سال گذشته برای جلب رضایت اولیای دم تلاش‌های زیادی انجام شد تا اینکه بالاخره آنها حاضر به گذشت شدند و کلنگ ساخت حسینیه هم زده شد.     شرق پرس: خانواده جوانی که ۸ سال قبل در جریان یک نزاع به […]

 

در همین حال همتی‌فر مسئول شعبه دوم اجرای احکام دادگستری هرمزگان گفت: طی ۸سال گذشته برای جلب رضایت اولیای دم تلاش‌های زیادی انجام شد تا اینکه بالاخره آنها حاضر به گذشت شدند و کلنگ ساخت حسینیه هم زده شد.

 

 

شرق پرس: خانواده جوانی که ۸ سال قبل در جریان یک نزاع به قتل رسیده بود حاضر شدند در ازای ساختن حسینیه توسط قاتل، او را ببخشند.

 روز ششم شهریور‌ماه سال ۸۵ مأموران پلیس شهرستان حاجی‌آباد واقع در استان هرمزگان از نزاع خونینی بین ۲جوان با خبر شدند.

 زمانی که مأموران به محل حادثه رسیدند معلوم شد جوانی ۲۲ساله به‌نام مصیب با ضربات چاقو جوان دیگری به‌نام کاووس را به قتل رسانده است.

 شواهد حاکی از آن بود این دو نفر از قبل یکدیگر را می‌شناختند و با یکدیگر اختلاف داشتند و سرانجام اختلاف‌شان به جنایتی خونین کشیده شد.

به‌دنبال این حادثه متهم به قتل دستگیر شد و در جریان بازجویی‌ها اتهامش را پذیرفت. او گفت: آن روز می‌خواستم به مراسم عروسی بروم که کاووس را سر کوچه دیدم. ما از قبل با یکدیگر اختلاف داشتیم و آن لحظه نمی‌دانم چطور شد که با یکدیگر درگیر شدیم و من با چاقو چند ضربه به او زدم و فرار کردم.

محاکمه

مصیب در ادامه صحنه جنایت را در برابر بازپرس پرونده بازسازی کرد و در ادامه در شعبه دوم دادگاه کیفری استان هزمرگان محاکمه شد. هرچند او مدعی بود نیتی برای قتل کاووس نداشته اما در نهایت با درخواست اولیای دم مقتول قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند.

این رأی در شعبه۳۳ دیوان‌عالی کشور نیز تأیید شد و متهم در آستانه اجرای حکم قرار گرفت. با قطعی شدن حکم قصاص خانواده جوان محکوم به اعدام برای جلب رضایت اولیای دم به تکاپو افتادند. پدر و مادر مقتول خواسته‌شان قصاص قاتل بود و گفتند در برابر هیچ‌چیز رضایت نمی‌دهند. با این حال تلاش‌ها برای جلب رضایت آنها ادامه یافت تا اینکه روز اجرای حکم فرارسید.

 متهم یک روز قبل برای آخرین مرتبه با خانواده‌اش دیدار کرده و به قرنطینه زندان منتقل شده بود. دقایقی پیش از اجرای حکم خانواده مقتول وارد زندان شدند تا حکم را اجرا کنند. اما مسئولان اجرای حکم امید داشتند تا بتوانند رضایت اولیای دم را برای بخشش قاتل جلب کنند. سرانجام همه این تلاش‌ها در آخرین لحظات پیش از اجرای حکم به نتیجه رسید و پدر و مادر مقتول اعلام کردند حاضرند تحت شرایطی از مجازات قاتل پسرشان صرف‌نظر کنند.

بخشش، قبل از اجرای حکم

پدر کاووس گفت مصیب به اندازه کافی تنبیه شده و اگر تعهد کند تا آخر آذرماه امسال یک حسینیه در شهر حاجی‌آباد بسازد بخشیده می‌شود. جوان اعدامی که خود را در یک قدمی چوبه دار می‌دید با پذیرش این شرط تعهد کرد در این مدت همه تلاش‌اش را برای ساخت حسینیه در شهرشان انجام دهد. به این ترتیب او از مرگ نجات پیدا کرد و بار دیگر به زندان منتقل شد.

هدایت‌الله میرشاهی، پدر مقتول درباره تصمیم بزرگی که گرفته است گفت: با توجه به اینکه متهم ۸ سال در زندان بود بعد از مشورت با خانواده‌ام تصمیم گرفتم برای شادی روح پسرم از قاتلش بخواهم یک حسینیه در شهر بسازد. به‌نظرم با قصاص قاتل پسرم زنده نمی‌شود و ساخت حسینیه بهترین کار است. چون در شهر حاجی‌آباد فقط یک حسینیه داریم که ظرفیتش محدود است. حالا هم قاتل تعهد داده تا آخر آذر‌ماه امسال حسینیه را بسازد یا اینکه مقدمات ساخت آن را انجام دهد. امیدوارم او بتواند کاری که قول داده انجام دهد و الا ممکن است حکم اجرا شود.

در همین حال همتی‌فر مسئول شعبه دوم اجرای احکام دادگستری هرمزگان گفت: طی ۸سال گذشته برای جلب رضایت اولیای دم تلاش‌های زیادی انجام شد تا اینکه بالاخره آنها حاضر به گذشت شدند و کلنگ ساخت حسینیه هم زده شد.

این اقدام خانواده مقتول قابل تقدیر است. آنها با این کار بزرگ‌شان زندگی دوباره‌ای به جوان محکوم به اعدام دادند و امیدوارم او قدر این فرصت دوباره برای زندگی را بداند و در ادامه زندگی‌اش راه درستی را در پیش بگیرد./همشهری

 

/انتهای خبر