محمد مداح از مسائل پشت پرده واردات برنج‌های هندی که گاهی شنیده می‌شود آلوده به موادی مانند فلز سنگین و سمی آرسنیک هستند، پرده برداشت     شرق پرس: در حالی که به گفته آگاهان اکثریت رستوران‌های ایرانی به دلیل ارزانی برنج هندی به مشتریان می‌دهند و خانواده‌های فقیر ایرانی نیز این نوع برنج […]

 

محمد مداح از مسائل پشت پرده واردات برنج‌های هندی که گاهی شنیده می‌شود آلوده به موادی مانند فلز سنگین و سمی آرسنیک هستند، پرده برداشت

 

 

شرق پرس: در حالی که به گفته آگاهان اکثریت رستوران‌های ایرانی به دلیل ارزانی برنج هندی به مشتریان می‌دهند و خانواده‌های فقیر ایرانی نیز این نوع برنج را در سفره‌های خود دارند آلوده بودن یا نبودن این برنج‌ها چند سالی است که در کانون توجه قرار دارد.

به نوشته اعتماد، آخرین نفری که در این باره سخن گفته رایزن بازرگانی ایران در هند است. او با بیان اینکه برخی بازرگانان ایرانی فقط دنبال منفعت هستند، گفت: واردات برنج بی‌‌کیفیت هندی به خاطر سفارش تجار سودجو است.

محمد مداح از مسائل پشت پرده واردات برنج‌های هندی که گاهی شنیده می‌شود آلوده به موادی مانند فلز سنگین و سمی آرسنیک هستند، پرده برداشت و گفت: در پی بحث‌هایی که در مورد آلودگی برنج‌های هندی به فلزات سنگین و آرسنیک وجود داشت، هیات ایرانی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، بازدیدی را از کارخانه‌های تولیدکننده برنج هندی داشتند.

وی در پاسخ به اینکه ‌آیا شما وجود فلزات سنگین و آرسنیک را در برنج‌های هندی رد می‌کنید؟ گفت: مشکل اینجاست که شرکت‌های خریدار ایرانی برنج را از شرکت‌های واسطه یا شرکت‌های درجه دو هندی می‌خرند و مشکل برنج هندی نیست بلکه خریدار ایرانی است که برای منافع خود برنج نامرغوب، آلوده یا غیر‌استاندارد وارد می‌کند و سلامت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که گفته می‌شود، برنج‌های فله‌یی هندی در بازار مشاهده شده که آلوده به سموم هستند، آیا چنین چیزی واقعیت دارد، گفت: این محصولات از طریق قاچاق و غیررسمی وارد بازار می‌شود که معمولا در دوبی و عمان این کار را انجام می‌دهند ولی شرکت‌های معتبر و درجه یک برنج هندی برای حفظ اعتبارشان هرگز چنین کاری را نمی‌کنند.

 

/انتهای خبر