خلیج گرگان در شرایطی قرار گرفته که دیگر آبی از طریق دریای خزر وارد آن نمی‌شود و خلیج گرگان نزدیک به ۵ سال فرصت دارد تا آب مورد نیازش را تامین کند تا از خشک شدن کامل جلوگیری شود

شرق مازندران : همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی درباره تأثیر نوسانات آن بر روی حوزه‌های آبگیر حاشیه‌ دریای خزر و خلیج‌های کناره‌‌ای در گفت‌وگو با فارس در مازندران، اظهار کرد: مصادف با پایان سال آبی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ و آغاز سال آبی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ دریای خزر با کاهش سطح ترازش نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ سانتی‌متر کاهش داشت.

وی گفت: این مسأله باعث شد که به تراز منهای ۲۷.۵ برسد که این کاهش سطح تراز نسبت بندر شهید رجایی سنجیده می‌شود و نسبت به بنادر مستقر در دریای خزر منهای ۲۸.۱۰ خواهد بود.

خوشروان افزود: در این رویداد تاریخی، دریای خزر که پس از سال ۱۳۵۷ به تراز منهای ۲۹ رسیده بود، مجددا در شرایط فعلی در تراز منهای ۲۷.۵ ارتباط آبی خود را با خلیج گرگان از دست داد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی اضافه کرد: خلیج گرگان در شرایطی قرار گرفته که دیگر آبی از طریق دریای خزر وارد آن نمی‌شود و این مهم براساس مطالعات بر داده‌های ایستگاه ترازسنجی در بندر امیرآباد و کانال ارتباطی خلیج گرگان به دریای خزر در حدفاصل بندر ترکمن و آشوراده گزارش شده است.

خوشروان بیان کرد: از روز ۲۶ می مقارن با ۵ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ زمانی است که دیگر خلیج گرگان آبی از سمت خزر طی این تراز آبی به آن وارد نمی‌شود؛ این زمان به لحاظ تراز نوسانات آب دریای خزر معمولا روند کاهنده آن تا ماه ژانویه یا دی ماه ادامه خواهد داشت، شرایط اختلاف تراز بین خلیج گرگان و دریای خزر تا دی ماه سال جاری را بیشتر خواهیم دید و از دی ماه به بعد بسته به اینکه سطح تراز آب دریای خزر نسبت به سال میلادی گذشته چه مقدار کاهش پیدا کرده یا نه؟ می‌توانیم برآورد کنیم خلیج گرگان چه شرایطی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده خلیج گرگان نزدیک به ۵ سال فرصت دارد تا آب مورد نیازش را تامین کند تا از خشک شدن کامل جلوگیری شود، اظهار کرد: سالانه نزدیک به ۷۰ سانتی‌متر از سطح تراز آب این خلیج به‌دلیل تبخیر کاهش پیدا خواهد کرد و اگر آب مورد نیاز به خلیج نرسد خیلی زود این میزان آبی که نزدیک به ۲.۵ متر در بخش عمیق خلیج وجود دارد تبخیر می‌شود و خلیج گرگان به‌صورت کامل خشک خواهد شد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی ادامه داد: از طرفی اقداماتی برای باز کردن کانال آشوراده در شبه جزیره میانکاله در منتهی الیه شمال شرقی درحال انجام است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ به پایان برسد تا آب مورد نیاز خلیج گرگان و دریای خزر تامین شود که واقعیت این بود این کار هم راهکار مناسبی نیست.

خوشروان خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش سطح تراز آب دریای خزر نزدیک به ۲۰ سانتی‌متر در سال، کمتر از ۵ سال دیگر باز هم شاهد از بین رفتن ارتباط آبی خواهیم بود که باید به فکر راهکار مناسب به فکر نجات خلیج گرگان باشیم و بهترین راهکار ایجاد ارتباط آبی ایمن بین دریای خزر و خلیج گرگان در نزدیک‌ترین فاصله بین خط تراز بین خلیج گرگان و دریای خزر در پرشیب‌ترین منطقه باتوجه به توپوگرافی نسبتا تند دریا و همچنین انتقال آب مازاد نیروگاه نکا دارد به دریای خزر تخلیه می‌کند، است.

وی یادآور شد: اگر خط لوله‌ای را به خلیج گرگان منتقل می‌کردیم شاید این اتفاق باعث می‌شد امروز شاهد قطع آبی بین دریای خزر و خلیج گرگان نمی‌بودیم ولی باز هم امیدواریم با اقدامات لازم خلیج را نجات دهیم و شرایط مطلوب زیست‌محیطی را به این حوزه ارزشمند برگردانیم.