دست کم 40 رویداد بین ارتش روسیه و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، رخ داده است که دو طرف در آستانه درگیری نظامی قرار داده است.

 

 

پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم “آلکسی لانتییر” نوشت: بر اساس گزارشی که مؤسسه مطالعاتی موسوم به شبکه رهبری اروپا “یورپیین لیدرشیب نتوورک” مستقر در لندن دو روز پیش منتشر کرد، دست کم ۴۰ رویداد بین ارتش روسیه و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، رخ داده است که دو طرف در آستانه درگیری نظامی قرار داده است. 
 
 
 
شرق پرس: بنا بر اعلام این مؤسسه مطالعاتی، مناسبات ناتو و روسیه از مارس ۲۰۱۴ تاکنون مبتنی بر بی اعتمادی و نگرانی، بوده است  و به نوعی موجب بن بست در روابط دو طرف شده است. به موجب این گزارش، در بهترین حالت ممکن، می توان گفت ممکن این وضعیت به قوت خود باقی بماند، و در بدترین حالت ممکن نتیجه ای فاجعه بار در پی داشته باشد. 
 
 
 
مؤسسه مطالعاتی مزبور متشکل از مقامات بلندپایه امنیتی تعدادی از کشورهای امپریالیست اروپاست. این مؤسسه در گزارش خود با دقت رویدادهایی را برگزیده است که روسیه را مهاجم جلوه می دهد. 
 
 
 
با این همه، رویدادهای ذکر شده در این گزارش نشانه خطرهای گسترده ای است که به واسطه تشدید تنش ها توسط ناتو در شرق اروپا در پی عملیات این سازمان تحت رهبری آمریکا برای تغییر رژیم اوکراین، جان انسان ها را تهدید می کند. 
 
 
 
با توجه به گشت زنی جنگنده های ناتو در حریم هوایی کشورهای حوزه دریای بالتیک و دیگر کشورهای شرق اروپا که با شهرهای روسیه یک ربع بیشتر فاصله زمانی ندارند، ارتش های سراسر جهان همواره باید آماده باشند. کاهش همکاری های نیروهای روسیه و نظامیان ناتو، سرازیر شدن جت های جنگنده و کشتی های جنگی به شرق اروپا -یا استقرار آنها در آمریکای شمالی و اقیانوس آرام- ممکن است به سرعت به بروز تنش های هسته ای جهانی منجر شود. 
 
 
 
یکی از این رویدادهای خطرناک پنجم سپتامبر، یعنی دو روز پس از سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به استونی برای اطمینان بخشیدن درباره حمایت همیشگی آمریکا از این کشور در مقابل روسیه رخ داد. به نوشته مؤسسه مطالعاتی مزبور، عوامل روس پنجم سپتامبر ۲۰۱۴یکی از ماموران امنیتی استونی به نام استون کوگفر را از یک پست مرزی ربودند. وی بعداً به مسکو منتقل و متهم به جاسوسی شد. اگر این رویداد به کشته شدن کسی منجر می شد، احتمال بروز تنش های خطرناک و غیرقابل کنترل وجود داشت.
 
 
 
مانند بسیاری از رویدادهایی که این مؤسسه در گزارش خود به آن اشاره کرده است، این رویداد نشان می دهد احتمال اصلی بروز جنگ ناشی از سیاست های تهاجمی ناتو است. استونی کشوری کوچک و غیرهسته ای واقع در حوزه دریای بالتیک است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و نزدیک شهر سن پترزبورگ روسیه واقع است. اگر ناتو و آمریکا به استونی درباره حمایت در مقابل روسیه،‌ از جمله حمایت مستقیم نظامی تضمین نمی دادند، این کشور برای حل و فصل موضوع از مجراهای دیپلماتیک استفاده می کرد.
 
 
 
رویداد خطرناک دیگر مربوط به اقدام خصمانه اما بی نتیجه سوئد در تعقیب یک زیردریایی روسیه است که سوئدی ها معتقد بودند بین هفدهم تا بیست و هفتم اکتبر وارد آبهای سرزمینی این کشور شده بود. بنا بر اعلام مؤسسه مطالعاتی «یورپیین لیدرشیب نتوورک»، فرمانده کل ارتش سوئد تاکید کرد کشورش آماده استفاده از «نیروهای مسلح» خود است تا در صورت لزوم این زیردریایی را به سطح آب آورد. اگر آنها این زیردریایی را پیدا می کردند و مقامات سوئد متوسل به زور می شدند، ممکن بود این اقدام تلفاتی به بار آورد و با واکنش ارتش روسیه رو به رو شود.» 
 
 
 
آخرین رویداد خطرناک و تنش زا سوم مارس رخ داد؛ زمانی که نزدیک بود یک هواپیمای مسافری اس ای اس، و یک هواپیمای شناسایی روسیه که موقعیت خود را به مسئولان پروازهای غیرنظامی اطلاع نداده بود، با یکدیگر برخورد کنند. بنا بر اعلام این مؤسسه، برخورد احتمالی این دو هواپیما و تلفات ناشی از آن ممکن بود ناتو را به اقدامات بازدارنده وادار کند. به عبارت دیگر، ممکن بود ناتو سیاست رهگیری و انهدام همه اشیاء در حال پرواز ناشناس را در حریم هوایی اروپا را تصویب کند- که احتمال بروز درگیری با روسیه را در پی دارد- . 
 
 
 
درگیری ها و خطر بروز جنگ هسته ای که در این گزارش ذکر شده است، مؤید پیامدهای فاجعه بار بحران کاپیتالیسم در جهان است. با گذشت ۲۵ سال از فروریختن دیوار برلین -که فروپاشی شوروی سابق و احیای کاپیتالیسم را به دنبال داشت-، هم اکنون قدرت های امپریالیست جهان با تشدید اخلافات قومی در کشورهای شوروی سابق و احاطه کردن روسیه، در تدارک جنگ جهانی دیگری هستند. 
باشگاه خبرنگاران