گمانه زنی های برخی چهره های علمی در گوشه و کنار جهان درباره هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری اوکراینی، بالاخره رسما از سوی برخی خبرگزاری های ایران منتشر شد ...

شرق پرس : از لحظات نخستین اعلام خطای انسانی توسط کاربر پدافند ایران، گمانه زنی های فراوانی منتشر شد. حتی کار به شیکه های ماهواره ای کشیده شد و برخی از افرادی که پیشینه علمی داشتند فرضیه ای مبنی بر اقدام جنگالی آمریکا، هک سمانه پدافندی، در جریان بودن مقامات آمریکا برای اجرای یک سناریوی دردناک پس از حمله موشکی ایران و … را مطرح کردند.

حتی یکی از کارشناسان بکارگیری آمریکا از هواپیمای تغییر داده های رمزگذاری شده برای به انحراف کشیدن سامانه پدافندی ایران را مطرح می کند و مدعی می شود شبی که هواپیمای مسافربری اکراین با سرنشینان نخبه ایرانی هدف قرارگرفت این هواپیمای سری آمریکایی در آسمان ایران بوده است.

 

اما تعجب اینکه این فرضیه های علمی خیلی دیر به رسانه های معتبر داخلی کشیده شد . در ادامه مطلب خبرگزاری رسمی تسنیم درباره احتمال دخالت آمریکا و اسرائیل در ماجرای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری اوکراینی آمده است:

 

هرچند خطای انسانی محرز است و اپراتور به اشتباه هواپیمای مسافربری را موشک کروز فرض کرده و به آن شلیک کرده است، و هرچند چرایی صدور اجازه پرواز به هواپیمای مسافربری در چنین شرایط حساسی همچنان محل سوال و پیگیری رسانه‌هاست، امّا چند روزی است برخی کارشناسان داخلی و همچنین بعضی از رسانه‌های خارجی به طرح این نکته و پرسش نیز پرداخته‌اند که چگونه سامانه پدافندی مورد بحث در این صحنه اولاً ارتباط رادیویی خود را از دست داده و همچنین چگونه هواپیمای مسافربری را موشک کروز دیده است؟

 

سایت The Drive از رسانه‌های غربی در این بین این گمانه را مطرح کرده است که احتمالاً سیستم جنگ الکترونیک آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری را برای بخشی از پدافند ایران به عنوان یک هدف جنگی نشان داده است. در هر صورت خطای انسانی پدافند قطعی است و او به هر حال این هواپیما را موشک کروز دیده، امّا در صورتی که این گمانه‌ها راجع به جنگ الکترونیک آمریکا تقویت شود بدین معنا خواهد بود که ارتش آمریکا عملاً یک جنایت جنگی بزرگ را صورت داده و هواپیمای مسافربری را قربانی چنین نبردی کرده است.

 

حال آنکه نیروهای نظامی ایران نیز علیرغم توانمندی بالای خود در جنگ الکترونیک از روش‌های غیرانسانی به هیچ وجه استفاده نکرده‌اند.

 

شبهه دیگری که مطرح شده احتمال نقش رژیم صهیونیستی در دستکاری سیستم هواپیمای اوکراینی است که بتواند به رادار علائم اشتباه صادر کند.

 

در خبری که بر روی یکی از این سایت‌ها منتشر شده به صراحت آمده است که هواپیمای اوکراینی سه هفته پیش در فرودگاه بن‌گوریون تلاویو بوده است؛ اما چنین نکته‌ای در بخش‌های انگلیسی بسیاری از سایت‌های عبری حذف شده است.

 

چرایی و چگونگی یک فیلم‌برداری مشکوک آنهم در یک فضای نسبتاً بیابانی و در یک ساعت مشخص در نیمه‌شب توسط فردی که با رسانه‌های غربی مرتبط بوده(نریمان غریبی) و چرایی و چگونگی اطلاع‌رسانی فوری برخی رسانه‌های عربی مانند الحدث سعودی نیز جزو دلالت‌های دیگری است که مسئله را کاملاً مشکوک و واجد شرایط بررسی بیشتر می‌کند.