پریدن پلک چشم ،اسپاسم ها(گرفتگی عضلات) و گاهی پلک زدن ها تکراری و غیر قابل کنترل هستند که معمولا" در پلک بالائی رخ می دهد.

 
شرق پرس- اکبر کلبادی نژاد: پریدن پلک چشم ،اسپاسم ها(گرفتگی عضلات) و گاهی پلک زدن ها تکراری و غیر قابل کنترل هستند که معمولا” در پلک بالائی رخ می دهد.
این انقباضات(بلفاروسپاسم)معمولا” بر عضلات هر دو چشم تاثیر می گذارند.
اگر شما دچار این حالت باشید ، ممکن است یک حرکت غیر ارادی را که هر چند ثانیه یک یا دو دقیقه طول می کشد و یا عود می کند را تجربه کنید علل آن عبارتند از:
 خستگی
 استرس
 کافئین(قهوه)
انواع انقباض پلک : سه نوع متداول از زنش و انقباض پلک وجود دارد
 
۱.زنش پلک جزئی
۲.انقباض پلک یا بلفاروسپاسم خوش خیم
۳.اسپاسم نیمه صورت
 شکل جزئی پریدن پلک بی ضرر و بدون درد است.این حالت معمولا” خود به خود از بین می رود اما می تواند آزار دهنده هم باشدبه ویژه در شرایطی که اسپاسم (انقباض عضلانی ) به اندازه کافی قوی باشد و پلک ها را بطور کامل ببندد.در برخی موارد انقباض پلک مدت طولانی ادامه دارد.
برخی افراد اسپاسم های مکرر را در طول روز تجربه می کنند.علائم می تواند روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها بعد دو باره برگردد.این حالت می تواند استرس های روحی زیادی ایجاد کند و با زندگی فرد تداخل داشته باشد در جدی ترین شکل ، انقباض پلک می تواند مزمن شود.این حالت می تواند باعث چشمک زدن های مداوم و دوبینی شود.
زنش پلک جزئی اغلب در ارتباط با عوامل زندگی ایجاد می شود مانند:

خستگی

استرس
کمبود خواب
 استفاده از الکل ، تنباکو ، کافئین
 
گاهی هم ممکن است نشانه ای از مشکلات چشمی باشد از قبیل :
بلفاریت (التهاب پلک )
خشکی چشم
حساسیت به نور
ناخنک چشم
 به ندرت هم می تواند نشانه ای از یک اختلال مغزی یا عصبی باشد مانند:
 
فلج بل
دیستونی
پارکینسون
تیک عصبی
 زنش پلک همچنین می تواند عارضه برخی داروها باشد که رایج ترین آنها داروهای درمان جنون و صرع می باشد.همچنین می تواند به دلیل تحریک سطح چشم (قرنیه) یا غشاهای پوشاننده پلک(ملتحمه) ایجاد شود و گاهی اوقات علت آن ناشناخته باقی می ماند.
چه موقع به پزشک مراجعه نمائیم؟
 
انقباض یا اسپاسم اطراف چشم
اسپاسم صورت که بیشتر از یک هفته طول بکشد
زنش پلک که بیشتر از یک هفته طول بکشد
انقباضی که پلک را بطور کامل ببندد
اسپاسمی که عضلات دیگر صورت را نیز درگیر کند
قرمزی ، تورم ، یا ترشح از چشم
افتادگی پلک فوقانی
در صورتیکه عارضه مغزی وجود داشته باشد نیاز است از مشاوره یک متخصص مغز و اعصاب بهره مند شوید
درمـــــــــــــــــــــــــــان :
در اغلب موارد زنش جزئی پلک حتی بدون این که شما متوجه شوید از بین می رود.اگر خشکی چشم باعث سوزش قرنیه یا ملتحمه و تحریک چشم شود درمان با اشک مصنوعی باعث بهبود می شود .
گاهی برای درمان انقباض پلک خوش خیم و اسپاسم نیمه صورت می توان از سم بوتولینوم(بوتاکس) بهره گرفت که در عضلات چشم تزریق می شود و اثر آن بعد از چند ماه کاهش می یابد که نیاز به تکرار آن است.در ضمن می توان از درمان های جایگزین مثل طب سوزنی ،هیپنوتیزم ،کایروپرکتیک ،تغذیه درمانی هم سود برد اما مزایای این درمان ها از طریق علمی ثابت نشده است.
اپتومتریست ــــ کلبــــــــــــادی نژاد