هدر رفت محصولات زراعی و باغی ازجمله انجیر مرغوب گلوگاه ، به دغدغه مهم و اصلی باغداران و کشاورزان این شهرستان تبدیل شده و اگر صنایع تبدیلی مناسبی در منطقه بکارگیری نشود، هر سال سرمایه های فراوانی دور ریخته می شود
شرق پرس : انجیر یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که به دلیل خواص دارویی فراوان و تهیه مربا و انواع دسر از دیرباز در بین مردم دنیا و ایران طرفداران زیادی دارد.
شهرستان گلوگاه شرقی‌ترین شهر مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، تولید انجیر ارگانیک و سالم، مهد مرغوبترین انجیر کشور نام گرفته است، اما با وجود دارا بودن ۱۶۰ هکتار باغ انجیر و تولید ۷۵۰ تن انجیرهمچنان از صنایع تبدیلی محروم است.
غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه با بیان اینکه تولید این محصول سال‌های اخیر نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال مردم این شهرستان داشته است، گفت: حدود ۱۷۰ بهره بردار در حال حاضر مشغول تولید انجیر هستند.
او افزود: برای استفاده بهینه از اراضی شیب دار منطقه با توجه به ایجاد نهالستان انجیر در شهرستان، تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
اما خام خوری محصولات از یک طرف و هدر رفت محصولات زراعی و باغی از سوی دیگر این روز‌ها به دغدغه مهم و اصلی باغداران و کشاورزان تبدیل شده است.

رضاعلی صیدانلو یکی از کشاورزان انجیر گلوگاه، منبع درآمدی این میوه را بسیار مناسب و خوب می‌داند و می‌گوید: همه جوانان گلوگاهی از مرداد تا شهریور به برداشت و فروش این میوه مشغول هستند.

او با اشاره به اینکه شهرستان گلوگاه از جمله شهرستان‌های محروم مازندران در بخش درآمدی است، افزود: دو ماه برداشت انجیر اوج کار و تلاش جوانان گلوگاهی برای امرارمعاش و زندگی سالم است.

صیدانلو گفت: تلاش شبانه‌روزی جوانان گلوگاهی در این ایام بیانگر آن است که اگر شرایط و زمینه اشتغال در شهرستان فراهم باشد جوانان ما از کار و تلاش باز نمی‌ایستند و همچنان که برای تأمین معاش زندگی سخت‌ترین کار دکل بندی را به‌عنوان شغل اول خود انتخاب کردند در ادامه راه با فراهم شدن اشتغال مناسب در منطقه خواهند ماند و برای لقمه نانی حلال تلاش می‌کنند.

این باغدار ادامه داد: با توجه به اینکه انجیر گلوگاه شرایط خشک‌کردن را مثل برخی از شهر‌های کشورمان ندارد و به‌صورت تازه خوری استفاده می‌شود، لذا ایجاد کارخانه و کارگاه صنایع تبدیلی در شهرستان از نیاز‌های مهم منطقه است.

صیدانلو گفت: ماندگاری انجیر گلوگاه به مدت یک یا دو شبانه‌روز است و بعدازآن این میوه بهشتی از شرایط تازه خوری خارج می‌شود و باید تبدیل به محصول دیگری برای استفاده مناسب شود که این تبدیل‌شدن با توجه به وسعت تولید، نیازمند کارخانه صنایع تبدیلی است.

او افزود: گرفتن برند اختصاصی برای گلوگاه، جذب سرمایه گذار در صنایع تبدیلی و توسعه باغات، معرفی جاذبه‌های گردشگری و پتانسیل‌های اقتصادی گلوگاه ، تبدیل شغل فصلی به شغل پایدار، فعال کردن تعاونی‌های زنان روستایی راهکار‌هایی برای ساماندهی این محصول ارزشمند است.

صنایع تبدیلی می‌تواند زمینه ساز اشتغال برای مردان و بانوان جامعه و منطقه ما باشد و با توجه به وجود زیرساخت‌های مختلف در شهرک صنعتی می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

تقریبا بیش از شش سال از است مطالبات به حق مردم در راستای ایجاد صنایع تبدیلی و نجات باغات انجیر و حفظ سرمایه‌ای که به عنوان میراث گذشتگان است؛ بر زمین مانده است.

می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی برای این میوه ارگانیک، بخش عمده‌ای از مشکلات در پیش روی کشاورزان حل شود و با ایجاد یک نظم خاص باعث شود سود بیشتری عائد خود کشاورزان شود و دست دلالان را قطع کرد.
yjc