ماجرا از این قرار است که منابع خارجی ادعا می‌کنند، قوامی به دلیل حضور در ورزشگاه به ‌یک سال حبس محکوم شده است؛ ماجرایی که به نظر نمی‌رسد صحت داشته باشد، زیرا نه چنین حکمی پیش‌تر سابقه داشته ‌و نه منطقی به نظر می‌رسد و احتمالا اتهامات دیگری علیه او مطرح و باعث محکومیت وی شده است.

 

 

سوء‌استفاده غیر‌اخلاقی برخی کشور‌ها از ماجرای غنچه قوامی، دختر ۲۵ ساله ایرانی ـ انگلیسی که در ایران به یک سال حبس محکوم شده بود، هر روز بیشتر می‌شود و آنان ‌ناجوانمردانه فشارهایی را بر تیم ملی والیبال ایران وارد می‌کنند.

 

شرق پرس:  پس از اینکه محکومیت غنچه قوامی به یک سال حبس در اجلاس سالانه فدراسیون جهانی والیبال در کالیاری ایتالیا مطرح شد، روز گذشته، اخباری مبنی بر ایجاد محدودیت برای کشورمان در کسب میزبانی رقابت‌های بین‌المللی والیبال مخابره شد و ساعتی بعد FIVB میزبانی جام‌جهانی نوجوانان جهان را از ایران پس گرفت؛ میزبانی که به‌ همراه دو میزبانی دیگر در همین اجلاس جهانی به‌ عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ فدراسیون والیبال ایران، نصیب ورزش کشورمان شده بود.

 

اکنون اما در ادامه موج رسانه‌ای که علیه والیبال ایران شکل گرفته است، خبر می‌رسد که فدراسیون والیبال ایتالیا در ‌بیانیه‌ای اعلام کرده ‌برای حمایت از غنچه قوامی همه تیم‌های حاضر در لیگ این کشور پیش از آغاز هر مسابقه با دو بنر به میدان می‌روند که روی آن شعار «غنچه قوامی را آزاد کنید» نقش بسته است. در وب‌سایت فدراسیون والیبال ایتالیا آمده، جهان والیبال باید به صورت متحد، از طریق یک کمپین بین‌المللی آگاهی در‌باره غنچه قوامی را بالا برده و از مقامات ایرانی خواستار آزادی او شوند. از این روی، فدراسیون ایتالیا در اقدامی ابتکاری در تمامی بازی‌ها پیش از سوت آغاز بازی، دو آگهی را با موضوع در‌خواست آزادی غنچه قوامی در دستور کار خود خواهد داشت. این دو آگهی از طریق تلویزیون نیز به سراسر جهان مخابره می‌شود.

 

ماجرا از این قرار است که منابع خارجی ادعا می‌کنند، قوامی به دلیل حضور در ورزشگاه به ‌یک سال حبس محکوم شده است؛ ماجرایی که به نظر نمی‌رسد صحت داشته باشد، زیرا نه چنین حکمی پیش‌تر سابقه داشته ‌و نه منطقی به نظر می‌رسد و احتمالا اتهامات دیگری علیه او مطرح و باعث محکومیت وی شده است.

 

بنا بر این گزارش، دو سالی است که والیبال ایران با درخشش در عرصه‌های جهانی چشم‌ها را به خود خیره کرده ‌و موجی از شادی و نشاط را به مردم کشورمان هدیه داده است. حالا بعد از اینکه پس از سال‌ها در ورزش کشورمان، یک رشته گروهی توانسته خودش را به بالا‌ترین سطح این رشته در جهان برساند و یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی شود عوامل‌ غیر ورزشی موجب شده تا در مسیر پیشرفت این رشته موانعی ایجاد شود. کسب میزبانی‌های مهم سال بعد این رشته توسط فدراسیون والیبال کشورمان یک دستاورد بزرگ برای ورزش کشورمان بود که یک هفته بعد با دلایلی غیر ورزشی از دست رفت و حالا هم که رقبای ورزشی کشورمان مانند ایتالیا با دست‌آویز قرار دادن این بهانه‌ها، سعی در ‌فشار آوردن بر ‌والیبال کشورمان را دارند.

 

بی‌‌گمان همه این گره‌ها تنها به دست فدراسیون والیبال ایران باز نمی‌شود. چه اینکه آن‌ها با تدارک یک تیم آماده در میدان و رأی‌زنی و کسب میزبانی در مجامع جهانی کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. آنچه در این میان به والیبال ایران کمک می‌کند، همراهی و همکاری سایر بخش‌ها و نهادهای درگیر است. نزدیک به سه ماه از دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل کارگروهی که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را بررسی می‌کند می‌گذرد؛ اما هنوز نتایج آن مشخص نشده و همین عدم شفافیت موجب می‌شود تا پرونده‌های نظیر پرونده غنچه قوامی به یک مسأله برای تحت فشار قرار دادن والیبال ایران بدل شود.

تابناک