جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در خصوص تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران برای کاهش تنش گفت : ما هنوز در حال مذاکره فعال هستیم و این توافق تکمیل نشده است

شرق مازندران : جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران را تایید نکرد و درباره توافق با ایران برای تبادل زندانیان نیز گفت که در حال مذاکره هستیم و توافق هنوز تکمیل نشده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران را تایید نکرد اما گفت آمریکا از چنین اقداماتی برای کاهش تنش استقبال می کند.

این مقام ارشد کاخ سفید همچنین از پاسخ دادن به اینکه آیا تبادل زندانیان بخشی از تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران برای کاهش تنش است، خودداری کرد اما گفت: من در این خصوص اظهار نظر نمی کنم زیرا ما هنوز در حال مذاکره فعال هستیم و این توافق تکمیل نشده است. آنها فقط از زندان خارج شده اند. این افراد هنوز از ایران خارج نشده اند.

کربی تصریح کرد: بنابراین فکر می‌کنم هر چه جزئیات کمتری منتشر کنیم، بهتر است. مذاکرات با ایرانی ها در مورد اینکه چگونه می توانیم این آمریکایی را به خانه برگردانیم همچنان در جریان است و من فقط نمی خواهم در خصوص این روند اظهار نظر قطعی کنم. بنابراین ما در ارائه جزییات محدود هستیم.

این سخنگوی دولت جو بایدن در مورد وجوه توقیف شده ایران در کره جنوبی که قرار است به دوحه قطر منتقل شود، گفت که این مبلغ ۶ میلیارد دلار است و این درآمد ایران از سال ۲۰۱۸ براساس معافیت کشورهایی مانند کره جنوبی از تحریم ها و ادامه خرید نفت از ایران به دست آمده است.

وی ادامه داد: مهم است به یاد داشته باشیم که توانایی ایران برای استفاده از این پول محدود است. ما در مورد انتقال این مبلغ صحبت می کنیم، که پس از ارائه معافیت ها از کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران بدست آمده و این به سال ۲۰۱۸ باز می گردد. این وجوه خاص به دلایل مختلف، برخلاف سایر حساب ها در سراسر جهان، دست نخورده باقی می مانند. برخی از آن دلایل فنی بود.

کربی در بخش دیگری از اظهارات خود اشاره کرد مذاکرات پیرامون آزادی زندانیان پشت صحنه احیای مذاکرات برجام نیست. وی تصریح کرد: مدت زیادی است که ما به طور فعال در مذاکرات برجام شرکت نکرده‌ایم.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در بحبوحه احساس خطر دولت جو بایدن از منافع خود در غرب آسیا به دلیل توقیف چند کشتی متخلف و اردوکشی نظامی با ژست امنیت سازی در تنگه هرمز، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

برای نخستین بار، شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به دموکرات ها و دولت جو بایدن ۱۹ مردادماه بر اساس اظهارات جرد گنسر مشاور حقوقی سیامک نمازی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد: چهار زندانی آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سال‌ها حبس است.

سی ان ان به نقل از این فرد گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

سی ان ان گفت که سه زندانی دو تابعیتی ایرانی – آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند و دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

در همان حال، گنسر محتاطانه افزود: ” هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد.”

پس از آن، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان خبر داد و اعلام کرد: به گفته چند تن از مقامات آگاه از این توافق، آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند تا در ازای چند ایرانی، پنج آمریکایی زندانی در ایران نیز آزاد شود و در نهایت ایران به حدود ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی خود دسترسی پیدا کنند.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: «ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.»

این مقام دولت جو بایدن افزود: «ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز ۱۹ مرداد ماه خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند./ ایرنا