شرق پرس : خورخه رودریگز وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا اعلام کرد دولت با «گروه کوچکی از خائنان ارتش» که تلاش می کردند دست به کودتا بزنند برخورد کرده است. به گفته خورخه رودریگز، این گروه در پی به راه انداختن کودتا بوده است. خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا به همراه شماری از نظامیان در نزدیکی […]

شرق پرس : خورخه رودریگز وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا اعلام کرد دولت با «گروه کوچکی از خائنان ارتش» که تلاش می کردند دست به کودتا بزنند برخورد کرده است. به گفته خورخه رودریگز، این گروه در پی به راه انداختن کودتا بوده است.

خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا به همراه شماری از نظامیان در نزدیکی پایگاه هوایی «لا کارلوتا» در کاراکاس مستقر شده و به گفته برخی از شاهدان عینی شماری از نظامیان وی را احاطه کرده اند.

وی در چند پیام توئیتری که امروز سه‌ شنبه منتشر شد، ضمن این که از مردم خواست به خیابان‌ ها بیایند، چنین گفت: «پایان قطعی غصب کشور فرا رسیده است.»

در رشته توئیتری که گوایدو منتشر کرده، همچنین ویدئویی است که او را در کنار گروهی ۷۰ نفره با یونیفرم ارتش نشان می‌ دهد.

گوایدو در این ویدئو مردم را خطاب قرار داده و از آنها می‌ خواهد به خیابان‌ ها بریزند.

گوایدو در پیام ویدئویی خود تاکید می‌ کند که «مرحله نهایی» طرح او برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، آغاز شده است.

خوان گوایدو گفت: «نیروهای مسلح تصمیم درست را گرفته‌ اند و اکنون چشم‌ انتظار حمایت مردم ونزوئلا هستند.»

در برخی تصاویر دیده شده که «لئوپولدو لوپز» سیاستمدار مخالف که در حبس خانگی به سر می برده هم در کنار گوایدو است.

آسوشیتدپرس گزارش داده لوپز توسط نظامیان حامی گوایدو آزاد شده است و این مسئله، حضور وی را در کنار گوایدو توجیه می کند.

برخی منابع گفتند که نزدیک یک اتوبان در نزدیکی این پایگاه هوایی در کاراکاس همان جایی که گوایدو به همراه تعدادی از نظامیان ظاهر شد، گاز اشک آور شلیک شده است.

وزیر دفاع ونزوئلا در واکنش به اقدام گوایدو و نظامیان هوادارش گفت که نیروهای مسلح در دفاع از قانون اساسی و از اختیارات قانونی به رهبری«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور این کشورثابت قدم هستند.

وی افزود: همه یگان های نظامی در پادگان ها و پایگاه های نظامی در حالت عادی به سر می برند.

«ولادیمیر بادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا در ادامه با هر گونه تلاش برای کودتا مخالفت کرد.

در همین حال، «خورخه آریاسا» وزیر خارجه ونزوئلا کلمبیا را مسئول تلاش برای کودتا در کشورش دانست.

آریاسا تأکید کرد که همه توطئه ها و تلاش ها برای کودتا در ونزوئلا توسط دولت کلمبیا حمایت می شوند.

«دیوسدادو کابلو» رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا از حامیان دولت خواسته است با تجمع در اطراف کاخ ریاست جمهوری، از نیکلاس مادورو در برابر کودتای نظامی ای که به گفته او توسط سربازان مورد حمایت آمریکا صورت گرفته، محافظت کنند.

در همین حال، دولت ونزوئلا از هواداران خود خواست که در برابر کاخ ریاست جمهوری در کارکاس تظاهرات کنند.

دولت ونزوئلا همچنین اعلام کرد که تلاش برای کودتا توسط گروه اندکی نظامیان مرتبط با رهبر مخالفان را خنثی کرده و اقدامات برای پایان دادن آن به طور کامل ادامه دارد.

واکنش ها به کودتای نظامی در ونزوئلا

دولت اسپانیا در مورد وقوع «حمام خون» در ونزوئلا هشدار داد.

دولت اسپانیا تأکید کرد که از هیچ گونه کودتای نظامی در ونزوئلا حمایت نمی کند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که از موضع سابق این اتحادیه برای راه حل سیاسی و مسالمت آمیز برای بحران ونزوئلا حمایت می کند.

«اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی هم در توئیتی با محکوم کردن رخدادهای امروز ونزوئلا نوشت: «ما به شدت کودتا در ونزوئلا را که از سوی جناح راست و با حمایت نیروهای خارجی شکل گرفته، محکوم می کنیم. اما ما مطمئن هستیم که انقلاب شجاع بولیواری برادر ما، نیکولاس مادورو، پس از این حمله جدید امپریالیستی، خود را دوباره احیاء می کند.

ایالات متحده، با مداخله و کودتا، به دنبال خشونت و مرگ در ونزوئلا است و تنها به منافع خود می اندیشد و کاری به تلفات انسانی ندارد. ما باید در گارد خود متحد باشیم تا کودتاچیان هرگز به منطقه ما بازنگردند.»

«لوئیس آلماگرو» دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی (OEA) در توئیتی از کودتا در ونزوئلا حمایت کرده و نوشته است: «ما از چابکی ارتش قانونی و رئیس جمهور (خوآن گوآیدو) استقبال می کنیم. کامل ترین پشتیبانی از فرآیند انتقال دموکراتیک، به شیوه صلح آمیز مورد نیاز است.»

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد رئیس جمهور کلمبیا از ارتش ونزوئلا خواسته است تا از گوایدو حمایت کند.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در ایمیلی به رویترز گفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به کودتای ونزوئلا  اعلام کرد که در حال رصد اوضاع است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مورد کودتای ونزوئلا با سرویس امنیتی خود رایزنی کرده کرده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته است پوتین در جریان نشست خود با شورای امنیتی در مورد تحولات کنونی ونزوئلا هم گفت و گو داشته است. او جزئیات دیگری ارائه نکرد.

«برونو رودریگوئز» وزیر خارجه کوبا هم در واکنش به رخدادهای امروز ونزوئلا گفت: «ما تلاش ها برای کودتا در ونزوئلا را محکوم می کنیم. کوبا از نیکلاس مادورو و دولتش حمایت می کند. امیدواریم تهاجم به صلح در آمریکای لاتین پایان یابد.»

 

کودتای نظامی در ونزوئلا با رهبری گوایدو + تصاویر کودتای نظامی در ونزوئلا با رهبری گوایدو + تصاویر کودتای نظامی در ونزوئلا با رهبری گوایدو + تصاویر کودتای نظامی در ونزوئلا با رهبری گوایدو + تصاویر

 

 

 

 

jamaran