سمیه کریمی افزود: گونه مذکور منحصر بوده و تنها تک پایه موجود در جنگل عباس‌آباد و همچنین تنها پایه‌ای از شاه بلوط در جنگل‌های شرق مازندران است.

 

balot9

سرپرست باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر از کشف و شناسایی نادرترین گونه گیاهی باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر که در لیست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، خبر داد.

 

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، عبدالوهاب موسوی نسب گفت: این گونه گیاهی بعد از سه سال تلاش مداوم در راستای مطالعات گونه‌های گیاهی باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر توسط کارشناس منابع طبیعی پایگاه ثبت جهانی باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر، شناسایی شد.

 

وی افزود: این گونه گیاهی در منتهی‌الیه شمال شرقی باغ و با فاصله ۵۰ متری از معماری‌های وابسته به دروازه شمالی باغ تاریخی و در یک شیب ملایم قرار دارد.

 

کارشناس منابع طبیعی پایگاه عباس‌آباد بهشهر در این زمینه اظهار کرد: این گونه با ارزش شاه بلوط با نام علمی (CASTONEA SATIVA) از درختان بومی جنگل‌های آمریکا و اروپا است که به صورت طبیعی در جنگل‌های منطقه شمال ایران ـ گیلان گسترش دارد.

 

سمیه کریمی افزود: گونه مذکور منحصر بوده و تنها تک پایه موجود در جنگل عباس‌آباد و همچنین تنها پایه‌ای از شاه بلوط در جنگل‌های شرق مازندران است با توجه به همکاری‌های صمیمانه مابین این پایگاه و کارشناسان زبده ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع پاسند بهشهر، سن این درخت بین ۴۰۰ تا ۳۷۰ سال برآورد شده است، گونه شاه بلوط در حال حاضر بیمار بوده و عوامل طبیعی و همچنین دخالت‌های انسانی در حال از بین بردن گونه شناسایی شده باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر است.

 

بنا به گفته سرپرست این باغ تاریخی، کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و جزء ۹ باغ تاریخی و فرهنگی کشور است که به عنوان دست ساخته‌های بشری واجد احترام در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

 

مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر که به فاصله هفت کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر بر دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده است، در سال ۱۰۲۱ ـ ۱۰۲۰ هجری قمری در شهر اشرف البلاد تاسیس شد.