سیدمحمود حسینی پور در جلسه ستاد خانواده و جمعیت مازندران گفت : کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت در استان تهدید کننده هویت مازندران است.

شرق مازندران-محمد مبرا : با حضور حجت الاسلام متقی فر، مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و برنامه ریزی جوانان و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت و خانواده وزارت ورزش و جوانان، حسینی پور استاندار مازندران، سلگی معاون سیاسی و امنیتی، ییلاقی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان، مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران، پنجمین جلسه ستاد خانواده و جمعیت استان مازندران برگزار شد.

در این نشست که با ارائه گزارش کارشناسان حوزه جمعیت و مدیران دستگاه های ذیربط همراه بود، استاندار مازندران گفت : گزارشات علمی و متفاوت که در جلسه قرائت شد نشان می دهد که واقعیت ها در حال دیده شدن است و اقدامات و بررسی ها فراتر از شعارهاست و اگر تهدیدات جمعیتی را جدی نگیریم به بحران تبدیل خواهد شد.

سیدمحمود حسینی پور افزود؛ تشکیل جلسات مستمر، اقدامات موثر کارگروه ها و نگاه علمی منطبق بر استانداردهای جهانی در حوزه جوانی جمعیت می تواند در بهبود شرایط تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر تثبیت هویت مازندران اظهار داشت؛ کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت در استان، تهدید کننده هویت مازندران است و کارگروه اطلاع رسانی باید بصورت حرفه ای در مسیر آگاه سازی جامعه گام بردارد.

استاندار مازندران تصریح کرد؛ منشاء بسیاری از این مشکلات، رفتارهای فرهنگی است و اقدامات فرهنگی باید رکن رکین در مقابله با کاهش جمعیت باشد.

وی تسهیل گری در حوزه ازدواج را مورد توجه قرارداد و گفت : در کنار پیگیری موضوعات مهمی چون پرداخت وام ازدواج، ارائه خدمات پزشکی زوجین نابارور نیز باید مورد توجه باشد.

حسینی پور مسکن را یکی از مولفه های مهم در تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری دانست و تصریح کرد؛ با توجه به تهدید جمعیتی در استان مازندران موضوع مسکن باید یکی از اولویت ها برای مسئولان باشد و ناامنی ذهنی جوانان باید زدوده شود.

ازدواج، مهمترین ظرفیت برای جوانی جمعیت 

حجت الاسلام متقی فر با ارائه آمارهایی درخصوص ازدواج، طلاق و جوانی جمعیت در شهرستان های استان مازندران تاکید کرد؛ مهمترین ظرفیت برای جوانی جمعیت، افزایش ازدواج جوانان است.

مدیرکل دفتر توسعه اجتماعی و برنامه ریزی جوانان وزارت ورزش و جوانان، شرایط استان مازندران را در نرخ ازدواج و طلاق نامناسب اعلام کرد و گفت : هیچکدام از شهرستان های مازندران در ازدواج رشد مثبت نداشتند.

وی با تاکید براینکه مهمترین ظرفیت برای جوانی جمعیت، توجه به مقوله ازدواج است، اظهار داشت؛ بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان آماده ازدواج داریم و برای تسهیل ازدواج جوانان و با همکاری مراکز مرتبط، سالانه بیش از ۸ هزار کلاس ازدواج در سراسر کشور برگزار می کنیم.

حجت الاسلام متقی فر با اشاره باینکه به تکالیف قانونی وزارت ورزش و جوانان درخصوص کمک به افزایش ازدواج جوانان واقف هستیم افرود؛ در موضوع اعطای مجوز مراکز واسطه گری برای ازدواج جوانان و حمایت از گروه های تسهیل گر ازدواج برنامه ریزی داریم و درخصوص ارائه مشاوره رایگان برای ازدواج جوانان در شهرستان ها نیز اعلام آمادگی می کنیم.