چه دستهایی که در چهارشنبه های سیاه پایان سال از نوشتن می ایستند و چشمایی که از دیدن بهار محروم می شوند، براستی اینبار نوبت کدامین کودک معصوم و بیگناه است تا سلامتی اش خرج شادیهای کاذب و زودگذر سودجویان شود.

چهارشنبه سوری

از وقتی که چهارشنبه سوری رنگ سوختن به خود گرفت، گردش زمانه و هفته پایانی سال دیگر شور و نشاط قدیم ترها را ندارد، روزگارانی که آخرین چهارشنبه هایش نیز باصفا و مروت پیوند خورده بود…

 

 

 

شرق پرس: چه دستهایی که در چهارشنبه های سیاه پایان سال از نوشتن می ایستند و چشمایی که از دیدن بهار محروم می شوند، براستی اینبار نوبت کدامین کودک معصوم و بیگناه است تا سلامتی اش خرج شادیهای کاذب و زودگذر سودجویان شود.

از قاشق زنی و شال اندازی آخرین چهارشنبه سال آن دوران که حرف می زند، محبت در چشمانش موج می زند و به یاد می آورد جوانمردانی را که برای کمک به نیازمندان، شال می انداختند و قاشق می زدند.

مشق سوختن در چهارشنبه پایانی سال

چهارشنبه سوزی های کنونی برایش که اینک رئیس پلیس یک استان شده است، جز، سوختن، درد و رنج معنای دیگری ندارد و آروز دارد این آخرین چهارشنبه سال، به خوبی و خوشی سر شود.

سردار مسعود جعفری نسب فرمانده انتظامی مازندران با تاکید بر پرهیز از رفتارهای پرخطر در روزهای پایانی سال، اظهار داشت: باید به بار فرهنگی آیین چهارشنبه آخر سال توجه شود.

بار فرهنگی آیین های سنتی پررنگ شود

وی اظهار داشت: در گذشته فرهنگ جوانمردانه در چهارشنبه سوری حاکم بود و اکنون جای خود را به ترقه بازی، آسیب دیدن چشم و قطع شدن دست داده است.

وی اظهار داشت: در گذشته آیین هایی مانند قاشق زنی و شال انداختن در چهارشنبه سوری رواج شد و عایدات ناشی از آن خرج نیازمندان می شد.

به گفته سردار جعفری نسب، آیین مربوطه به چهارشنبه آخر سال در صورت برگزار شدن باید سنتی و در محلات برگزار شود و حداکثر تا ساعت ۸ شب پایان یابد و والدین نیز نظارت اساسی داشته باشند تا آسیبی به فرزندان وارد نشود.

دستگیری ۹۴ نفر در ارتباط با مواد محترقه

فرمانده انتظامی مازندران، میزان مواد محترقه کشف شده چهار شنبه آخر سال را ۶۰۰هزارانواع  مواد محترقه کشف شده و ۹۴ نفر دستگیری اعلام کرد.

 چهارشنبه آخر سال ۹۱ در مازندران ۲۴ مصدوم و یک فوتی برجای گذاشت و منجر به قطع انگشت و نابینایی چشمان نیز شده بود و متولیان امر تاکید دارند تا از رفتارهای پرخطر در آستانه پایانی سال پرهیز شود تا با خاطره ای شیرین به استقبال بهار رویم.

شش مورد سوختگی تاکنون ثبت شد

فرهاد مصدری رئیس مرکز فورتیهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمنیه به خبرنگار مهر در خصوص چهارشنبه آخر سال، اذعان داشت: آمار ها نشان می دهد حدود ۵۰ درصد در حوادث چهارشنبه سوری کاهش صورت گرفته، ولی هنوز هم این آمارها در مازندران زیاد است و در سال گذشته ۲۴ مورد سوختگی ودر سال جاری تاکنون ۶ مورد بوده است.

مصدری یکی از چالش های اورژانس ۱۱۵ استان را نبود نیروی متخصص مرد عنوان کرد و گفت: این مشکل در غرب  و شهرستان های استان بیشتر نمود پیدا می کند.

وی به افزایش ۳۰ درصدی اعتبار در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: اگر بودجه پیشنهاد شده به طور کامل اختصاص یابد، تقریبا مشکل اورژانس ۱۱۵ کمتر و ماموریت ها بنحو احسنت انجام خواهد شد.

مصدری از افزایش استقرار اتوبوس آمبولانس در محورهای کوهستانی سمنان، فیروزکوه، هراز و کندوان و افزایش بالگرد در سطح استان خبر داد.

وی عنوان کرد: از مجموع مصدومان سال قبل ۱۸ نفر مرد و شش نفر زن بودند که نسبت به سال ۹۰ با کاهش ۵۰ درصدی مواجه بودیم ولی متاسفانه این حادثه یک فوتی نیز داشته است.

وی اظهار داشت: بیشتر آسیب ها مربوط به صورت و دست بود و آسیبهای جبران ناپذیری شامل کوری و قطع انشگتان بوده است و برای پیشگیری از این آسیب ها خانواده ها باید همکاری داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت فوریتهای پزشکی مازندران به خانواده های توصیه کرد تا مراقب فرزندانشان باشند تا افراد فرصت طلب از شادی مردم سوء استفاده نکنند و شادیهای کاذب موجب دردسر نشود.

مصدری ادامه داد: خانواده ها باید مراقبت بیشتری از فرزندان داشته باشند و بیماران و خانمهای باردار نباید وارد این تجمعات  شوند .
وی بیان داشت: مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی مازندران با ارائه خدمات شبانه روزی شهری و جاد ای با برپایی ۱۰ ایستگاه سلامت در کنار بیش از ۷۰ پایگاه امدادی خود با بیش از ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و یک فروند بالگرد به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

مصدری بیان داشت: یک مرکز سوانح سوختگی در بیمارستان شهید زارع و یک مرکز نیز در بابل فعال است.

به گزارش مهر، نبود مراکز درمانی سوختگی در مناطق غربی استان از یک سو و کمبود متخصص از سوی دیگر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از حوادث مرگبار چهارشنبه آخر سال را الزامی می سازد.

طبق آمار، تا دو روز مانده به آخرین چهارشنبه سال، شش سوختگی ناشی از شادیهای کاذب در مازندران ثبت شد و خانواده ها همواره نگران سلامتی فرزندانشان هستند تا سالم از مدرسه به منزل بازگردند.

هراس کودکان و نگرانی خانواده ها

” ایرج ” دانش آموز کلاس چهارم مدرسه ناصرخسرو که به گفته خودش سال گذشته پسرعمویش از ناحیه دست بر اثر ترقه بازی دچار آسیب شده است، می گوید: این روزها با ترس از خیابانها و کنار بچه های دیگر عبور می کنیم تا مبادا با اصابت ترقه ای دچار آسیب نشویم.

وی بیان داشت: پسرعمویم کلاس اول راهنمایی بود که یک دستش بر اثر حادثه و اصابت ترقه آسیب دید و اکنون نیز آثار سوختگی را می توان روی دستش مشاهده کرد.

 به رغم تلاش های انجام شده برای کاهش آسیبهای ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال، همواره می توان صدای انفجار ناشی از ترقه های دست ساز و خطرناک را در مناطق مختلف مازندران شنید و سلامتی که خرج شادیهای لحظه ای می شود.

مهر