جشنواره انجیر گلوگاه را می توان یکی از موفق ترین جشنواره های مازندران دانست. چراکه رفته رفته به اهداف ترسیم شده خود برای تقویت اقتصاد و کشاورزی نزدیک می شود

به گزارش شرق پرس جشنواره پنجم انجیر گلوگاه در حالی در شرقی ترین شهر مازندران آغاز شد که دیگر صرفاً برگزاری یک جشنواره بومی مطرح نیست.

اکنون برنامه ریزی ها در سایه برگزاری جشنواره موفق انجیر به سمت توسعه باغات انجیر, تولید فرآورده ها و افزایش واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی و در یک کلام عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و درون زا است که کمترین دستاوردهای آن ایجاد اشتغال پایدار و بهبود راندمان کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی خواهد بود.

محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه در حاشیه آغاز بکار پنجمین جشنواره انجیر گلوگاه گفت : برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری انجیر چهار سرمایه گذار به استان معرفی شدند که تاکنون دو سرمایه گذار به مرحله نهایی دریافت تسهیلات رسیده اند.

وی افزود با راه اندازی چهار مرکز صنایع تبدیلی انجیر، سودآوری از این محصول را برای تمام طول سال میتوان داشت و دیگر درآمدزایی از انجیر محدود به تازه خوری و دو ماه در سال نخواهد بود.

مسعود لطیفیان, مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی که به منظور شرکت در آئین آغاز به کار  پنجمین جشنواره مرغوب ترین انجیر ایران به گلوگاه سفر کرد ،گفت: استان مازندران با داشتن ۲۵۰ هکتار باغ انجیر ، رتبه ششم کشور در تولید این میوه را در اختیار دارد و ایران نیز رتبه چهارم تولید انجیر در دنیا را دارا می باشد.

اولین نهالستان استاندارد انجیر شمال کشور در گلوگاه

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی همچنین از نبود نهالستان استاندارد به عنوان یکی از موانع توسعه باغ و اقتصادی کردن تولید انجیر در شمال کشور نام برد و گفت که اولین نهالستان سالم و استاندارد شمال کشور در گلوگاه احداث می شود.
لطیفیان داشتن نهال سالم به عنوان مهم ترین دغدغه باغداران و کشاورزان نام برد و افزود : اگر نهال به عنوان پایه کشت و تولید بدرستی انتخاب نشود ، ممکن است باغدارا با خسارت های فراوانی در آینده رو به رو شود.
لازم به ذکر است؛ گلوگاه با ۱۰۵ هکتار باغ انجیر و تولید سالانه ۸۰۰ تن میوه انجیر از ارقام سفید، سبز و سیاه مقام اول تولید را در استان مازندران دارد.