سیاستمداران شیعه برای جلوگیری از خروج مالکی از جریان سیاسی شیعیان، یکی از دو پست معاون اولی ریاست جمهوری یا وزارت امور خارجه را مستقیما در اختیار او قرار دهند.

پست پیشنهادی به نوری مالکی

منابع مطلع در پیمان ملی عراق می گویند در تلاش هستند تا مانع خروج مالکی از صف جریان های سیاسی شیعه شوند.

شرق پرس: رهبران ارشد پیمان ملی – بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی – در نظر دارند تا برای جلوگیری از خروج مالکی از جریان سیاسی شیعیان، یکی از دو پست معاون اولی ریاست جمهوری یا وزارت امور خارجه را مستقیما در اختیار او قرار دهند.

قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری وای نیوز عراق گزارش داد هر چند گفته می شود مالکی که به شدت از اقدام شرکای سیاسی خود خشمگین است و آن را خیانت و کودتا علیه قانون اساسی نامیده است با این پیشنهاد مخالفت کرده است. در عین حال یک منبع عالی رتبه در پیمان ملی به این پایگاه خبری گفته است رهبران ارشد سیاسی شیعه همچنان در حال تلاش برای نگاه داشتن مالکی در میان خود هستند.
در همین حال گفته می شود حیدر العبادی نخست وزیر مکلف از هم اکنون رایزنی های خود برای تشکیل کابینه را آغاز کرده است. وی قول داده است تا ظرف یک هفته آینده یعنی سه هفته زودتر از مهلت مقرر قانونی دولت را معرفی کند.
براساس اخبار منتشر شده، رقابت برای تصدی پست وزارت کشور در میان باقر الزبیدی وزیر اسبق کشور از مجلس اعلی، هادی العامری رییس سازمان بدر و حاکم الزاملی از جریان صدر است.
از سوی دیگر خبرها حاکی است همام حمودی از رهبران مجلس اعلی و سیاستمداران شناخته شده عراقی جایگزین اصلی العبادی در پست معاون اولی ریاست مجلس خواهد شد. وی از شخصیت های مقبول در میان همه جریان های سیاسی عراق است و قرار بود پیش از آنکه العبادی معاون اول مجلس شود خود وی در این سمت قرار بگیرد.
این منبع می افزاید ارکان اولیه دولت العبادی مورد توافق قرار گرفته است و احتمالا تا یک هفته آینده اسامی وزیران پیشنهادی اعلام شود.
فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق روز گذشته حیدر العبادی ۶۲ ساله و از رهبران حزب الدعوه عراق به رهبری نوری مالکی را نامزد تشکیل کابینه کرد. اقدامی که با مخالفت سخت مالکی و برخی از اعضای دولت قانون مواجه و آن را مغایر با قانون اساسی دانستند.