قیمت های اعلام شده برنج مرغوب طارم بر پایه 9 الی 10 هزارتومان,نارضایتی شالیکاران مازندران را در پی داشت و کشاورزان اعتقاد دارند این قیمت نرخ سال قبل است در صورتیکه تورم زیادی در محصولات و خدمات دیگر روی داد است

به گزارش شرق پرس در روزهایی که خبرها حکایت از برداشت نوبرانه برنج از شالیزارهای غرب و مرکز استان مازندران دارد, مسئله مهمی که کشاورزان زحمت کش مازندرانی را سخت مشغول خود کرد قیمت برنج امسال است.

گفته می شود با شروع برداشت برنج, قیمت برنج مرغوب طارم در شالیکوبی ها به ۹ تا ۱۰ هزار تومان در هر کلیو, بسته به میزان مرغوبیت می رسد که عدم افزایش قیمت آن موجب نگرانی هایی در نزد شالیکاران مازندرانی شده است.

کشاورزان مازندرانی اعتقاد دارند با توجه به مشکلات ناشی از گرانی های لجام گسیخته و کاهش سطح برداشت بدلیل کمبود آب, خصوصاً در بلوک شرقی استان مازندران, ثابت ماندن قیمت برنج منطقی نیست و اعلام های رسمی قیمت برنج باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعلی باشد.

منابع رسمی گزارش دادند؛ امسال قیمت نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم ، قطعات یدکی ماشین های کشاورزی و کارمزد آنها برای شخم و شیار و آب تخت کردن و حتی بذر شالی, از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشت. حال چگونه است که نرخ خرید برنج از کشاورزی که با استرس و مشکلات فراوان محصولش را به بار نشاند تغییر چندانی نداشت!؟ گویا تنها کشاورز مازندرانی باید بار ثبات بازار را بر دوش بکشد.!

از سوی دیگر کارشناسان نزدیک به دولت مدعی هستند همینکه همزمان با برداشت برنج, قیمت خرید آن سقوط نکرده و ثابت مانده است نشان از مدیریت موفق دولت است! اما آیا از خود پرسیده اند این مدیریت موفق شامل همه کالاها و خدمات ارائه شده می شود یا دیواری کوتاه تر از کشاورز در این استان و کشور پیدا نمی شود؟

کشاورزی اهل گهرباران در شهرستان میاندورود با ابراز گلایه از وضعیت موجود گفت: از سه هکتار زمین شالیزاری ام مجبور شدم دو هکتار آنرا بدلیل کمبود آب به زیر کشت نبرم و امید خانواده ام به همین یک هکتاری است که هنوز هم محصولش را برداشت نکرده ام. اما با این وضعیت قیمت برنج و هزینه های بالایی که برای کشت محصول متحمل شده ام و تورم و گرانی پیش آمده, باید در انتظار فشار اقتصادی شدیدتری باشیم.

لازم به ذکر است در لحظه نگارش این مطب, صحبت از سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی و دلار ۹۷۰۰ تومانی بوده است! قیمت اعلام شده همین دو قلم کافیست تا تورم کمرشکن که بروی کالاهای دیگر تاثیر فراوان داشت را درک کنیم و به شالیکاران مازندرانی حق دهیم که از قیمت های اعلام شده خرید برنج ناراضی باشد.

محمد مبرا – سردبیر

 

 

 

  • نویسنده : محمد مبرا