پس از انتشار تصاویر مرمت بنای تاریخی امامزاده علی اکبر اوسا در شهرستان میاندورود, میراث فرهنگی مازندران توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی ارائه داد

به گزارش شرق پرس پس از انتشار تصاویری از ترمیم بنای تاریخی امامزاده علی اکبر روستای اوسا در شهرستان میاندورود که در آن مشخص بود برای ترمیم این بنای تاریخی از پودر سنگ استفاده شد, واکنش های منفی و پرسش های زیادی در جامعه ایجاد شده بود که اداره کل میراث فرهنگی, صنایع دستی و گردشگری مازندران به فاصله چند روز توضیحاتی درباره نحوه ترمیم این بنا ارائه داد.

در توضیحات اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران درخصوص اقدامات مرمتی امامزاده علی اکبر اوسا شهرستان میاندورود آمده است:

همانطورکه همه می دانند برطبق تصاویر قدیمی موجود سطح خارجی بدنه بنای آرامگاه امام زاده علی اکبر اوسا واقع درروستای دارابکلای ساری درگذشته پوشیده ازاندودی سفیدرنگ بوده که طبق آنالیز مواد و مطالعات انجام شده ترکیبی از آهک ،پودرسنگ ، خاک رس سفید ،گل نی (لویی) و بعضا قطعات ذغال می باشد.
ترکیب این مواد طی فرایندی نسبتا دشوار به مصالحی تبدیل می گردد که قرنها دربرابر عوامل مخل جوی اقلیم مرطوب مازندران مقاومت کرده و از ابنیه تاریخی محافظت نموده است.

بنابراین از آنجائیکه هدف ازمرمت اینگونه اثار طولانی کردن عمر ارزشهای مادی و معنوی نهفته در آنها می باشد و وظیقه مرمت گر انتقال دانش و هنر پیشینیان به نسل های آینده است, در مرمت بقعه امام زاده علی اکبر اوسا نیز پوشش خارجی بقعه بوسیله اندود یادشده بازسازی خواهدگردید تا آیندگان نیز شاهد فن اوری و هنر معماران قرون هشت و نه هجری قمری در مازندران باشند.

البته طی چند روز گذشته جلسه ای در محل بنای تاریخی یادشده با حضور بزرگان ،اندیشمندان و متخصصین روستای دارابکلا منعقد و توضیحات لازم در رابطه با پرسشهای مطرح حاضران ارائه شد که موجب تبیین اذهان عمومی و دوستاران میراث فرهنگی در منطقه گردید .