سیدمحمود حسینی پور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: این اداره کل برنامه استراتژیک نداشت و در تراز استان نبود و با مافیای صدور مجوز در حوزه گردشگری برخورد می شود

شرق مازندران – کوثر ولی‌زاده : با حضور استاندار مازندران، مدیران کل وزارتی و امور استان های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون سیاسی امنیتی استاندار، فرماندار و شهردار ساری و دیگر مسئولین، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.

حسینی پور استاندار مازندران در آئین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی ، گردگشری و صنایع دستی با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت گفت : تاکنون در استان مازندران در هیچ مراسم تودیع و معارفه ای شرکت نکردم اما بدلیل اهمیت موضوع در این مراسم حضور یافتم.
وی با تاکید بر جایگاه مهم میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی افزود : این اداره کل را می توان اداره کل تمدن نامید چراکه هویت فردی و اجتماعی در برنامه های این سازمان است
حسینی پور با تاکید براینکه نیازمند بازتعریف در این حوزه هستیم بیان داشت؛ باید با چنگ و دندان از میراث محافظت کنیم، کاوش های تاریخی تداوم یابد و وضعیت ابنیه حفظ و مرمت شود.
استاندار مازندران ، وجود ۳۶۰۰ روستا در استان را نشان از تمدن قوی این خطه دانست و گفت : وظیفه این سازمان در حفظ تمدن روستا چیست؟ در مواجه با کثرت مراجعه کنندگان به مازندران چه باید کرد و چه برنامه ای داریم ؟
نماینده عالی دولت در مازندران در این مراسم اظهار داشت؛ مازندران علیرغم گستردگی و تنوع محصولات، فاقد یک سوغات رسمی برای معرفی به گردشگران است.
وی صنعت گردشگری را بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا نامید و گفت : علیرغم وجود نام آوران ، ورزشکاران و داشته های تاریخی و قدمت در این استان اما موزه ای مناسب در مازندران نداریم.
دکتر حسینی پور رونق اقتصادی ، افزایش سطح همکاری کشورها و توسعه دیپلماسی را از مزیت های مهم توسعه گردشگری دانست افزود؛ صنعت گردشگری چهارمین صنعت جهان است و تاثیر آن در تولید ناخالص کشورهای جهان بیش از دیگر بخش ها است و آمارها موید آنست که هر ۱۱ شغل یک شغل از صنعت گردشگری ایجاد می شود.

وی با طرح این سئوال که سهم مازندران از صنعت گردشگری چیست؟ تاکید کرد؛ باید آسیب شناسی حرفه ای شود، در استانی که دریا ، جنگل، جلگه و منابع عظیم دارد چرا چنین جایگاهی در گردشگری داریم؟
حسینی پور گفت : گردشگری دومین اولویت استان پس از کشاورزی است اما کمترین سهم را در جذب اعتبارات و تسهیلات گردشگری دارد و این موضوعات نشان دهنده آنست که در سالهای گذشته نقش مدیریتی ما در گردشگری دارای نقص بود و اگر امروز مازندران در رتبه ۱۵ بیکاری کشور است، بخاطر اینست که نتوانستیم از مواهب استان استفاده صحیح داشته باشیم.
استاندار با اشاره باینکه سند آمایش گردشگری استان دستخوش سیاست های سلیقه ای است اظهار داشت؛ امروز حدود ۹۰۰ آب بندان در استان داریم که از آنها استفاده مناسبی در توسعه گردشگری نمی شود. این استان بهترین نقطه طبیعی است که مورد توجه گردشگران خارجی هم قرار می گیرد اما متاسفانه در استان سندی درخصوص صنعت گردشگری نداریم.

دکتر حسینی پور همچنین گردشگری دریا را بسترمناسب برای جذب توریست در استان دانست و گفت : ۴۷۰ کیلومتر سواحل داریم اما حتی یک کشتی توریستی در دریا نداریم. گردشگری ما در استان چه میکرد که در زمان ۴۳ سال نتوانستیم خط دریایی را احیا کنیم؟ باید تهیه کشتی های کروز ، اسکله های دریایی و توسعه گردگشری آبی در دوره جدید مورد توجه باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش موانع توسعه گردشگری را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد؛ باید با مافیای صدور مجوزها در استان برخورد کنیم.
استاندار مازندران میانکاله را یکی دیگر از ظرفیت های عظیم برای توسعه گردشگری دانست و افزود؛ چنین ظرفیتی اگر در جای دیگر بود یک کشور را با درآمد آن اداره می‌کردند چرا تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت ها برای توسعه استان بهره ببریم؟
وی همچنین با تاکید بر توسعه گردشگری سلامت در استان گفت : مجموعه میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی برنامه استراتژیک ندارد و در تراز استان نیست و در این حوزه نیازمند تحول بزرگ هستیم.
استاندار بیان داشت؛ باید در حوزه گردشگری نگاه راهبردی داشته باشیم و گردشگری انقلاب اسلامی را در شاخص های گردشگری جهان معرفی نمائیم و بعنوان مثال شهر هزار سنگر آمل، باغ موزه دفاع مقدس در ساری و فرماندهان مازندرانی جنگ در سوریه از منابع قابل معرفی برای گردشگران انقلاب اسلامی است.
حسینی پور با اشاره به ظرفیت های گردشگری در حوزه مذهبی گفت : مازندران دیار علویان است و اولین حکومت علویان در مازندران تشکیل شده است. تعداد زیادی بقعه امامزادگان در استان قرار دارد اما چقدر گردشگران استان با چنین ظرفیت هایی آشنایی دارند؟
وی توسعه و حمایت از صنایع دستی استان را مورد توجه قرار داد و افزود؛ درحالیکه صنایع دستی استان مشتریان اروپایی دارد اما چوب های مازندران به نقاط دیگر قاچاق می شود و فعالان حوزه صنایع دستی اعلام کردند که در تهیه چوب مشکلاتی دارند .

استاندار مازندران با بیان اینکه قطار توسعه و تعالی در حوزه های دیگر استان سرعت گرفت اما در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متوقف است تاکید کرد؛ باید با همکاری کارکنان این حوزه و مدیرکل جوان و دانشگاهی تحول ایجاد کرد و اگر این حوزه همسو با رشد استان نباشد، مدیریت کلان مازندران مسیر دیگری خواهد رفت.
وی در پایان گفت : انتخاب این مدیرکل جوان انقلابی یک پیام دارد و آن اینست که تمام افرادی که با داشتن تخصص و توانمندی در بن بست قرار گرفته بودند باید از بن بست مدیریتی خارج شوند.

گفتنی است در ابتدای مراسم نیز، ایزدی به دفاع از اقدامات این اداره کل در مدت مدیریت ۸ ماهه خود پرداخت و برزگر نیز از برنامه های بلند مدت خود برای توسعه گردشگری مازندران و توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی رونمایی کرد.

در پایان این مراسم، حکم مدیرکلی میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی مازندران به دکتر صادق برزگر اهدا شد و از زحمات ۸ ماهه مهندس ایزدی تقدیر شد.

 

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران دکتر صادق برزگر