مدیرعامل شرکت نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت : به دلیل کمبود گاز ۲ واحدگازی و یک واحد بخار در سیکل ترکیبی این نیروگاه با تولید ۴۳۵مگاوات برق اکنون متوقف است

شرق پرس : مدیرعامل شرکت نیروگاه شهید سلیمی نکا با اظهار اینکه به دلیل کمبود گاز ۲ واحدگازی و یک واحد بخار در سیکل ترکیبی این نیروگاه با تولید ۴۳۵مگاوات برق اکنون متوقف است، گفت: خط انتقال گاز دامغان، کیاسر نیز تاثیر محسوسی در تامین گاز نیروگاه نداشته است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا در ساحل دریای خزر، در ۲۲ کیلومتری شمال شهرستان نکا در استان مازندران واقع شده است. این نیروگاه در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد و اکنون با ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات ظرفیت، یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.

نیاز روزانه این نیروگاه به گاز ۲ میلیون مترمکعب اعلام شد.

محسن نعمتی در نشست خبری با بیان این که به دلیل کمبود گاز ۲ واحد گازی و  یک واحد بخار در سیکل ترکیبی با تولید ۴۳۵مگاوات برق اکنون تعطیل است، بیان داشت: خط انتقال گاز سمنان، ساری نیز تاثیر محسوسی در تامین گاز نیروگاه نداشته است.

وی دغدغه های زیست محیطی مردم و مسئولان به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه نکا را به حق دانست و در عین حال گفت: مصرف بالای گاز ، تامین گاز را برای نیروگاه سخت کرده است و خط ۴۰ اینچ سمنان ساری تاثیری در کاهش مصرف مازوت نیز نداشته است.

استفاده از مازوت در نیروگاه نکا قرار بود پس از بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان – کیاسر پایان یابد، ولی این خط مرداد ماه سال ۹۶ به بهره برداری رسید و با گذشت حدود۳۲ ماه از آن زمان هنوز مازوت در نیروگاه نکا مصرف شده و مشکلات زیست محیطی آن هر روز عمیق تر بر زندگی مردم منطقه زخم می زند.
مشکلات و آلودگی های ناشی از سوخت مازوت و تبعات آن این روزها نه تنها گریبان گیر هوای پاک منطقه شده است بلکه از نظر کارشناسان و دوستداران محیط زیست، تاثیر مستقیم بر زندگی فردی و اجتماعی دارد و مشکلاتی را برای مردم، کشاورزی و حیات وحش منطقه ایجاد کرده است.

مدیرعامل نیروگاه نکا گفت: امکان این که نیروگاه به صورت صد درصد گاز مصرف کند وجود دارد اما ناچاربه مصرف مازوت هستیم و اکنون به دلیل نبود سوخت گاز ، ۴۳۵ مگاوات تولید برق در سیکل ترکیبی این شرکت متوقف شده است.

وی بیان داشت: این مجموعه تاکنون چندین بار به مناسبت های مختلف از سوخت مازوت در فصل سرما به عنوان مهم ترین چالش برای منطقه و نیروگاه یاد کرد و خواستار تامین سوخت گاز شد.
مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی به مصرف انرژی گاز در نیروگاه اشاره کرد و گفت : با توجه به قرار گرفتن در فصل زمستان و افت فشار گاز، همچنان که بارها اعلام شده است؛ اولویت گاز برای مصارف عمومی و خانگی است و ناچار به مصرف مازوت برای نیروگاه و تولید برق هستیم.
نعمتی افزود : استفاده از مازوت برای نیروگاه هم به صرفه نیست و ما هم هیچ رغبتی برای استفاده از سوخت مازوت به دلیل آلایندگی بالا نداریم و تلاش ما برای تولید برق سالم در راستای اقدامات و اهداف زیست محیطی است.
وی ادامه داد : تلاش همه ما در این نیروگاه بر رعایت استانداردهای لازم زیست محیطی و تولید برق است که انجام می شود؛ اما در شرایط فعلی و با توجه به افت فشار گاز،برای تولید برق ناچاریم از  سوخت مازوت استفاده کنیم.
مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: بنده و کارکنان نیروگاه نکا، نگران تر از مردم به خاطر آلودگی ایجاد شده ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه هستیم و امیدواریم با تامین گاز ، معضلات زیست محیطی ناشی از پخش مازوت در منطقه بزودی برطرف شود.

طرح های توانمند سازی نیروگاه نکا 

مدیرعامل شرکت نیروگاه نکا از اجرای برنامه بازتوانی نیروگاه‌ با هدف افزایش راندمان تولید انرژی برق خبر داد و گفت : در ۱۵ سال گذشته سازنده اصلی نیروگاه شهید سلیمی نکا هیچ قطعه ای را به نیروگاه نمی دهد و حتی تبادل ارتباطی را نیز در حد ایمیل  با نیروگاه  قطع کرده است و اکنون همه فرایند کار و بازسازی ، توانمندی و تعمیرات کوتاه مدت و اساسی  با دستان توانمند نیروهای داخلی با ساخت قطعات مورد نیاز انجام می شود.

وی توضیح داد:تاکنون از ۴۲هزار و ۱۰۹ قطعه مورد نیاز نیروگاهی که در داخل کشور تولید شد و ۳۴هزارو ۵۹۴ قطعه مورد نیاز توسط مهندسان این نیروگاه بومی‌سازی شده است.

وی با اعلام اینکه برنامه های بازتوانی نیروگاه از تابستان سال گذشته با هدف رفع محدودیت و بهبود راندمان واحدها جهت تامین برق مطمئن و پایدار آغاز شده است، گفت: این رویکرد سبب شد تا پیک مصرف برق در تابستان امسال، مازندران بدون خاموشی سپری شود ،چراکه در یک واحد  از چهار واحد نیروگاهی ، ۲۴ مگاوات افزایش تولید صورت گرفته است.

نعمتی ثبت رکورد تولید ۴۴۰ مگاوات انرژی در واحد یک بخار نیروگاه شهیدسلیمی نکا در تابستان سال جاری پس از ۴ دهه بهره برداری افتخاری ملی دانست وافزود:  همزمان با طرح های بازتوانی نیروگاه نکا با هدف افزایش  ۴۲مگاواتی  برای تابستان سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکاء عملیاتی کردن طرح توسعه این نیروگاه با اجرایی شدن عملیات  ساخت ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۳۲۴ مگاوات در سال جاری اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این ۲ واحد نیروگاهی یکهزارو ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
نعمتی مدت زمان تکمیل این ۲ نیروگاه را ۲ساله اعلام کرد و  اظهار داشت: با تکمیل این ۲ نیروگاه حدود ۳۲۴ مگاوات به ظرفیت برق تولیدی در نیروگاه شهید سلیمی نکاء اضافه می‌شود.
وی ساخت یک واحد نیروگاه بخار با ظرفیت ۱۶۰مگاوات در حاشیه این نیروگاه را از دیگر برنامه های توسعه این نیروگاه عنوان کرد و گفت: برای این واحد نیز یکهزارو ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

افتتاح فاز نخست طرح آب شیرین کن نیروگاه نکا 

مدیر عامل نیروگاه نکا از افتتاح فاز نخست طرح آب شیرین کن این شرکت از ابتدای تابستان سال آینده خبر داد و گفت: به منظور استفاده از آب دریا در چرخه مصارف نیروگاه و کاهش برداشت آب از ذخایر زیر زمینی ،مراحل اجرایی طرح  آب شیرین کن با ظرفیت ۶میلیون لیتر در شبانه روز از سال گذشته آغاز شده است .

نعمتی گفت: تاکنون از محل سرمایه گذاری اختصاص تولید ،۴۰۰میلیارد ریال برای این طرح تخصیص یافت و در بخش سازه ای پیش تصفیه و ساختمان ، برق  و شیمیایی و همچنین مخازن آب تولیدی و پساب حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا ابتدای تابستان سال آینده فاز اول آن به بهره برداری برسد.

۲گانه سوز کردن واحدهای توربینی نیروگاه نکا

نعمتی با بیان این که گازوئیل سوز نمودن واحدهای گازی با اعتبار بیش از ۶۲میلیارد ریال در نیروگاه نکا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری شد ، ادامه داد: این طرح در راستای عدم تخصیص سهمیه سوخت گاز در فصل سرد و چالش های استفاده از گاز در فصل گرم  سال است که  این طرح با هدف تداوم و پایداری تولید برق و افزایش اطمینان شبکه در همه ماههای سال است.

مدیرعامل نیروگاه نکا از ساخت و نصب پره ها و متعلقات فید پمپ توربینی واحد یک بخار با اعتبار ۲۳میلیارد ریال نیز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تولید ، منجر به کاهش مصارف داخلی انرژی و افزایش میزان برق تحویل به شبکه خواهد شد.

وی تصریح کرد: این طرح با کمتر از یک بیستم قیمت نمونه خارجی تولید و در مدار قرار گرفته است.

نعمتی در ادامه به ساخت دیگر امکانات و تجهیزات نیروگاهی اشاره کرد و گفت: به رغم نداشتن تجربه و سابقه قبلی ،اولین تعمیرات اساسی بویلر فید پمپ ، کندانسیت پمپ و پمپ آب دریایی واحد سیکل ترکیبی بدون حضور کارشناسان خارجی و با استفاده از قطعات ساخت داخل و اتکاء بر توانمندی ها شرکت های داخلی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای تعمیر این تجهیزات ، ابزار های مخصوصی برای دمونتاژ دستگاه طراحی و ساخته شد و همچنین قطعات و لوازم معیوب با قطعات کاملا بومی و تولید شده با دستان توانمند صنعتگران و سازندگان داخل کشور تعویض و پس از مونتاژ نهایی ، راه اندازی و بدون مشکل در حال بهره برداری است.

وی از ساخت بسکت های لایه سرد و گرم ایرپری هیترها با تلاش شبانه روزی نیروهای شرکت نیز خبر داد و گفت: در این فرایند ساخت این بسکت ها ۹۰تن ورق رول به ۳۰۰عدد بسکت ردیف سوم ایر پری هیتر یک و ۲ واحد تبدیل می شود.

نیروگاه نکا حدود ۶ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین می کند./ایرنا