در مطلب ذیل روزشمار انقلاب در شهر ساری و نقش مردم این شهر در همراهی با انقلابی که به رهبری امام خمینی(ره) در سال 1357 روی داد را ملاحظه می کنید.

 

tazahorat-sari54

حدود ۴ هزار نفر از مردم ساری در صبح روز عاشورا «۲۰ آذر ماه ۵۷» با شعارهای ضد رژیم و سخنرانی جهان‎دار، طلبه ساروی، در خیابان‌های شهر تظاهرات کردند.

 

 

به گزارش شرق پرس، به ‎مناسبت ایام‎الله دهه‌فجر، گوشه‎ای از تحرکات انقلابی مردم شهرستان ساری در راستای نهضت امام خمینی (ره) در آذر ماه ۱۳۵۷ را به روایت اسناد ساواک، تقدیم به مخاطبان می‎کنیم.

 

 تظاهرات، سخنرانی‎ها و دستگیری مبارزان

 

۱- ۵۷/۹/۱؛ دستگیری سید مهدی پیشنمازی از روحانیان مبارز ساری توسط شهربانی این شهر.

۲- ۵۷/۹/۴؛ دستگیری محمد مفتاحی٬ کاوه برزویی٬ اکبر افروزیان و سیاوش مرزدارانی از محرکان اغتشاشات ساری و تحویل آنها به کمیته مشترک ضد خراب‌کاری در تهران.

۳- ۵۷/۹/۴؛ دستگیری میرهادی ربیع٬ نعمت‌الله گیج، محمد فروزانی در ساری و اعزام آنها به کمیته مشترک ضد خراب‌کاری در تهران.

۴- ۵۷/۹/۶؛ اجتماع حدود ۲۰۰ نفر از دبیران ساری در محوطه اداره آموزش و پرورش این شهر برای آزادی علی‎اصغر موحدی و محمد مفتاحی از مدیران مدرسه و کارمندان این اداره.

۵- ۵۷/۹/۱۲؛ دستگیری عبدالکریم جعفری، از مبارزان ساری و تحویل به کمیته مشترک ضد خراب‌کاری در تهران.

۶- ۵۷/۹/۱۴؛ دستگیری علی‌اصغر ساجدی و عبدالرحیم رستم‌کلایی و تحویل آنان به کمیته مشترک ضد خراب‌کاری در تهران.

۷- ۵۷/۹/۱۵؛ دستگیری احمد صادق‎زاده، دانشجوی مدرسه عالی کشاورزی ساری به اتهام فروش کتاب‎های ضد رژیم و شعارنویسی در این مدرسه و تحویل به کمیته مشترک ضد خراب‌کاری در تهران.

۸- ۵۷/۹/۱۷؛ تظاهرات ضد رژیم حدود ۲ هزار نفر از مردم نکا از توابع ساری و مجروح شدن یک نفر به نام علی یوسف‎نژاد به علت تیرخوردگی و نیز تظاهرات حدود ۱۰۰ نفر از مردم مبارز ساری در بعد از ظهر این روز با دادن شعار به نفع امام خمینی و علیه شاه.

۹- ۵۷/۹/۱۹؛ تظاهرات و راهپیمایی حدود ۶ هزار نفر از بازاریان٬ دانشجویان٬ کارمندان٬ محصلان و روحانیان ساری در روز تاسوعا و دادن شعار در طرفداری از امام خمینی (ره) در صبح این روز و نیز تظاهرات حدود هزار و ۵۰۰ نفر از مردم ساری و دادن شعار علیه شاه و به نفع امام خمینی (ره) در بعد از ظهر این روز.

۱۰- ۵۷/۹/۲۰؛ تظاهرات و راهپیمایی حدود چهار هزار نفر از مردم ساری در روز عاشورا صبح این روز با شعارهای ضد رژیم و سخنرانی جهان‎دار، طلبه ساروی و راهپیمایی حدود هزار نفر از مردم این شهر به همراه ۴۰۰ نفر زن چادری و دادن شعارهای ضد رژیم و به نفع امام خمینی (ره) در بعد از ظهر این روز.

۱۱- ۵۷/۹/۲۰؛ سخنرانی شیخ محمد طیبی در سورک ساری بر علیه رژیم و تشویق مردم به تظاهرات.

۱۲- ۵۷/۹/۲۰؛ تظاهرات عده‎ای از مردم جامخانه ساری بر علیه رژیم.

۱۳- ۵۷/۹/۲۳؛ سخنرانی شیخ مهدی واسطه‎ای در فیروزکنده ساری بر علیه رژیم.

۱۴- ۵۷/۹/۲۶؛ تظاهرات ۱۰۰ نفر از جوانان ساروی و دادن شعارهایی بر علیه شاه.

۱۵- ۵۷/۹/۲۷؛ سخنرانی شیخ عبدالوهاب قاسمی در مسجد جامع این شهر به طرفداری از امام خمینی (ره) و … .

۱۶- ۵۷/۹/۳۰؛ دیدار ۵۰ نفر از آموزگاران و عده‎ای از کارمندان اداره‎کل کشاورزی مازندران با بستگان متحصن زندانیان ساجدی و رستم‎کلایی در دادگستری ساری با خواندن شعارها و سرودهای انقلابی.

 

 اعتصاب‌ها و تحصن‎ها

۱- ۵۷/۹/۱؛ تعطیلی تمام مغازه‎های ساری و اعتصاب برخی از کارمندان دخانیات ساری طرفدار امام خمینی (ره) به حمایت از کارمندان آموزش و پرورش این شهر.

۲- ۵۷/۹/۲؛ اعتصاب کارکنان اداره‎کل ثبت و اسناد و املاک منطقه دو مازندران در اعتراض به وقایع روز ۵۷/۸/۲۹ ساری و اعلام اعتصاب به مدت سه روز از صبح این روز از سوی کارکنان اداره‎کل مسکن و شهرسازی مازندران.

۳- ۵۷/۹/۵؛ تعطیلی ۹۵ درصد مغازه‌های بازار و شهر ساری.

۴- ۵۷/۹/۷؛ تعطیلی کلیه مشروب‎فروشی‌های ساری و خودداری سینماها از نمایش فیلم.

۵- ۵۷/۹/۱۱؛ تعطیلی تمام بازار ساری و تعطیلی ۵۰ درصد مغازه‌های سایر نقاط شهر.

۶- ۵۷/۹/۲۲؛ تحصن ۱۳ نفر از بستگان زندانیان رستم‎کلایی و ساجدی در دادگستری ساری و تعطیلی کلیه مدارس راهنمایی٬ دبیرستان‎ها و برخی از دبستان‎ها و مؤسسات آموزش عالی ساری و تحصن آموزگاران در اعتراض به دستگیری مبارزان ساروی.

۷- ۵۷/۹/۳۰؛ ادامه تحصن آموزگاران و دبیران در اداره‎کل آموزش و پرورش ساری و اظهار همبستگی گروه‎های مختلف مردم با آنها و درخواست از کلیه آموزگاران دبستان‎های ساری جهت خودداری از حضور در کلاس‎ها به‎منظور همبستگی متحصنین از صبح روز ۵۷/۱۰/۲.

 

 

پخش اعلامیه‎ها و شعارنویسی

۱- ۵۷/۹/۱؛ الصاق عکس محمود علامه از شهدای وقایع ۵۷/۸/۲۹ ساری به دیوار معابر این شهر و ارسال تعدادی اعلامیه به همراه عکس‌هایی از شهید نواب صفوی توسط پست شهری جهت برخی از مسئولان در شهر ساری.

۲- ۵۷/۹/۱؛ پخش اعلامیه و نوار کاست توسط برخی از کارمندان شرکت دخانیات ساری.

۳- ۵۷/۹/۱ ـ ۵۷/۹/۲؛ پخش اعلامیه ضد رژیم شاه در نقاط مختلف شهر ساری به‌خصوص در داخل مسجد جامع این شهر.

۴- ۵۷/۹/۲؛ پخش اعلامیه مورخه ۵۷/۸/۲۴ امام خمینی (ره) که از اعتصاب کلیه جناح‎ها، طبقات و ادارات دولتی جانب‎داری و تقاضاشده ضررهای وارده به خاطر اعتصاب به طبقات کم‎درآمد از محل سهم امام و وجوه شرعیه تأمین شود از سوی کارکنان دادگستری مازندران در راهروی این اداره‎کل.

۵- ۵۷/۹/۲؛ اعلامیه سازمان جوانان مسلمان مازندران مبنی بر اینکه از این تاریخ به بعد در مقابل هر کشتار به اعدام یکی از عمال ساواک و مأموران انتظامی مبادرت می‎کنیم.

۶- ۵۷/۹/۲؛ انتشار و پخش اعلامیه از سوی کارکنان اداره‎کل ثبت اسناد و مدارک منطقه دو مازندران در اعتراض به وقایع روز ۵۷/۸/۲۹ ساری و محکوم ساختن حوادث ناگوار مزبور.

۷- ۵۷/۹/۲؛ پخش شش نسخه اعلامیه دست‌نویس در خیابان‌های ساری تحت عنوان ملت رنج‌دیده و مبارز ایران که از سوی فریاد خلق تهیه شده و به وقایع روز ۵۷/۸/۲۹ ساری اشاره شده بود.

۸- ۵۷/۹/۴؛ تهیه و تکثیر اعلامیه از سوی روحانیان ساری و نمایندگان روحانیان شهرهای مازندران و درخواست از مردم روستاهای مازندران جهت دست برداشتن از شاه‌دوستی و پیوستن به آنها.

۹- ۵۷/۹/۵؛ توزیع اعلامیه حزب کمونیست کارگران و دهقانان ایران در گورستان ساری که با اشاره با وقایع روز ۵۷/۸/۲۹ ساری مردم را به مبارزه با امپریالیسم شوروی و کلیه ایادی و مزدوران آنها دعوت و تشویق به ایجاد جنگ توده‌ای بر علیه شاه را کرده بود.

۱۰- ۵۷/۹/۵؛ الصاق اعلامیه در رادیو و تلویزیون مازندران و تقدیر از اقدام کارکنان این سازمان جهت هماهنگی با مردم و اعلام عزاداری از طریق پخش رادیو و تلویزیون ساری در خصوص حوادث جنایت‎بار سراسر ایران و شهر ساری و کشتار مردم این شهر.

۱۱- ۵۷/۹/۵؛ الصاق اعلامیه از سوی نهضت جوانان به مسجد جامع ساری که در آن تقاضا شده به منظور دستیابی به سلاح و حمله مسلحانه به مأموران انتظامی آدرس مأمورانی که با خود سلاح حمل می‌کنند، در اختیار آنها گزارده شود.

۱۲- ۵۷/۹/۶؛ پخش فتوکپی تلگراف مورخ ۵۷/۸/۲۷ آیت‎الله‎العظمی گلپایگانی به ارتشبد غلامرضا ازهاری در راهروی دادگستری استان مازندران.

۱۳- ۵۷/۹/۶؛ پخش اعلامیه مورخ ۵۷/۸/۲۴ امام خمینی (ره) در ساری به مضمون تشکر و قدردانی از کارگران شرکت نفت و سایر اقشار جامعه و درخواست از علما مبنی بر پرداخت سهم امام و وجوه شرعیه به افرادی که در این مبارزات پیش‌قدم بوده و ضررهایی دیده‌اند و اعلامیه دیگر به امضای فداییان اسلام که از مردم خواستند که دست به مبارزه مسلحانه بزنند.

۱۴- ۵۷/۹/۸؛ پخش اعلامیه مورخه ۲۱ ذی‌حجه ۹۸ حضرت امام خمینی (ره) به عنوان ملت مسلمان ایران خصوصاً خطبا و روحانیون درباره وظایف اسلامی مبارزان در ماه محرم که آنها را تشویق کرده، بیش از پیش‌افشاگری جرایم رژیم عمل کنید در ساری.

۱۵- ۵۷/۹/۱۳؛ مشاهده چهار برگ اعلامیه جوانان قم تحت عنوان پیام به جوانان آگاه و غیور مازندران در خیابان ورزش ساری.

۱۶- ۵۷/۹/۱۴؛ پخش اعلامیه تحت عنوان: «دولت نظامی٬ دولت یاغی و برخلاف قانون و شرع است و بر عموم است که با آنان مخالفت کنند.» در ساری.

۱۷- ۵۷/۹/۱۶؛ پخش اعلامیه روش ساختن بمب‎های نفرکش در اداره ریشه‎کنی مالاریا وابسته به سازمان بهداری و بهزیستی مازندران.

۱۸- ۵۷/۹/۱۷؛ تهیه و پخش اعلامیه جامعه پزشکان٬ دندان‌پزشکان و داروسازان ساری و اعتراض به قتل و کشتار مردم تهران و اعلام همبستگی با تمام قشرها و خصوصاً فرهنگیان ساری و اعلام این که از روز ۵۷/۹/۱۶ به مدت پنج روز کلیه مطب‌ها را تعطیل و بیماران را در بیمارستان‌ها مداوا خواهند کرد.

۱۹- ۵۷/۹/۱۷؛ پخش اعلامیه تحت عنوان جنگ مسلحانه توده‎ای، تنها راه رهایی خلق در ساری.

۲۰- ۵۷/۹/۱۷؛ پخش اعلامیه در ساری که در آن از اقدامات مردم تهران در شب‌های گذشته حمایت و آن را اقداماتی در جهت تحقق اهداف خود دانسته از مردم ساری درخواست شده که به منظور همبستگی با مردم تهران از شب ۵۷/۹/۱۸ روی پشت‌بام‌ها یا داخل منزل با گفتن الله‌اکبر و مرگ بر شاه به عزای هزاران شهید بپردازند.

۲۱- ۵۷/۹/۲۵؛ مشاهده اعلامیه دست‎نویس در مسجد جامع ساری و دعوت از مردم ساری جهت استماع سخنرانی ابوذر ورداسبی در خانه معلمان بابل.

۲۲- ۵۷/۹/۲۵؛ شعارنویسی بر روی در و دیوارهای منازل روستای ولوجای ساری بر علیه شاه.

۲۳- ۵۷/۹/۲۶؛ نصب اعلامیه پیام امام خمینی (ره) و اعلان عزای عمومی روز دوشنبه، ۱۷ محرم به دیوار دانش‌سرای راهنمایی تحصیلی ساری.

۲۴- ۵۷/۹/۲۷؛ پخش اعلامیه پزشکان و دندان‌پزشکان ساری، در حمایت از تظاهرکنندگان بر علیه رژیم.

فارس