به عبارتی تبلیغ و ژست های برخی مسئولین به سمتی می رود که دریافت یارانه که در خیلی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند دنیا بعنوان یک ابزار اقتصادی برای بالانس جامعه به شمار می آید را حتی تقبیح می کنند و این در شان مردم، جامعه و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست

 

به عبارتی تبلیغ و ژست های برخی مسئولین به سمتی می رود که دریافت یارانه که در خیلی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند دنیا بعنوان یک ابزار اقتصادی برای بالانس جامعه به شمار می آید  را حتی تقبیح می کنند و این در شان مردم، جامعه و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست...

 

 

این روزها با نگاهی به تیتر روزنامه ها ، سایتها، خبرگزاریها و رادیو و تلویزیون، مشاهده می کنید که بحث یارانه ها داغ است و انصراف از دریافت آن داغ تر !

 

محمد مبرا – شرق پرس : تیترهای جالب و عجیبی همچون “جهادی دانستن انصراف از یارانه ! ”  و “کمپین نه به یارانه ” از یک سو و موجی از انصراف افراد مشهور و مسئول (که باید در انتها دید که واقعا انصراف داده اند یا در ۲ روز پایانی اعضای خانواده شان بدون اجازه آنها ! ثبت نام خواهند کرد)  از سوی دیگر، موجب شد تا افراد خوش ذوق هم بیکار ننشینند و از کشیدن کاریکاتور تا پیامک های یارانه ای و … دوستان را مورد تفقد خود قرار دهند.  

 

گذشته از اینکه انصراف افراد متمول کاری پسندیده در جهت توسعه اقتصادی جامعه است و به اعتقاد کارشناسان اگر اینگونه افراد حتی خود انصراف ندادند باید دولت بصورت یکطرفه یارانه آنها را قطع کند، اما در این بین توجه به چند مسئله خالی از لطف نیست:

 

اول اینکه: در میان انصراف دهندگان از یارانه در رسانه ها بعضا‍ً کسانی دیده می شوند که از چهره های  شناخته شده جامعه با درآمد چندین میلیونی در ماه هستند، و این سئوال ناخواسته در ذهن متبادر می شود که چرا این افراد تا کنون با وجودی که در شرایط تحریم بودیم و فشار اقتصادی زیادی بر دولت و مردم بود یارانه دریافت می کردند؟

 بی تردید اینگونه افراد در مشکلات اقتصادی دولتها نقش بسزایی داشته اند، که واکاوی آن در این مجال نمی گنجد .

 

دوم :  از آنجا که متاسفانه در مسائل فرهنگی نگاه تخصصی و کارشناسانه نداریم و معمولا با افراط و تفریط و به دور از یک رویه متعادل وارد می شویم،  در این مسئله نیز سنت را بجا آوردیم و با اغراق ها و تبلیغ های نا مناسب، حتی موجب کدورت بعضی از نیازمندان واقعی جامعه شدیم.

 

بکار بردن بدون ملاحظه بعضی از جمله ها با ادبیات اغراق آمیز از سوی برخی افراد و رسانه ها نیز موجب  بروز انتقادهایی در سطح جامعه شده و حتی عده ای از منتقدان اعتقاد دارند که این روش القاء انصراف از دریافت یارانه به نوعی  توهین به برخی شمرده می شود.

به عبارتی تبلیغ و ژست های برخی مسئولین به سمتی می رود که دریافت یارانه که در خیلی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند دنیا بعنوان یک ابزار اقتصادی برای بالانس جامعه به شمار می آید  را حتی تقبیح می کنند و این در شان مردم، جامعه و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیست.

 

البته همانطور که قبلا هم گفته شد، منطقی است کسانی که درآمد مکفی دارند نباید یارانه در یافت کنند اما انتقاد اصلی به روشی است که در پیش گرفته شد. امیدواریم که مسئولین دلسوز و ارزشی در ادامه این مسیر با تغییر در برنامه ریزی ها، نگرش مناسب و در خور شانی در قبال پرهیز و انصراف از دریافت یارانه داشته باشند. انشالله