فرماندار گلوگاه در نشست با کشاورزان, شورای کشاورزی و هیئت امنا آببندان هشتیکه گلوگاه بررسی مشکلات تاخیر بهره برداری سد آب را از مهمترین برنامه های مدیران شهرستان دانست و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر موانع بهره برداری از این طرح برداشته شود.

 

ghasemi tosi-farmandar
به گزارش خبرنگار شرق پرس, عیسی قاسمی طوسی فرماندار گلوگاه در نشست با کشاورزان, شورای کشاورزی و هیئت امنا آببندان هشتیکه گلوگاه بررسی مشکلات تاخیر بهره برداری سد آب را از مهمترین برنامه های مدیران شهرستان دانست و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر موانع بهره برداری از این طرح برداشته شود.

 

لازم به ذکر است عملیات اجرایی و بهره‌برداری آببندان هشتیکه به دلیل نداشتن کانال ورودی آب به داخل آببندان مدت ۱۰ سال متوقف و به حال خود رها شده است. از طرفی معطل ماندن این طرح مانعی برای کشاورزی در منطقه شده است و کشاورزان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

 

یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار شرق پرس گفت: ۳۲هکتار از زمین‌های کشاورزی و زراعی ساکنان هشتیکه گلوگاه در اختیار اداره آب شهرستان بهشهر قرار داده شد تا برای احداث آببندان از آن استفاده شود. 

 

وی تاکید کرد اهالی این منطقه ۳۲هکتار زمین کشاورزی خود را که منبع درآمد آنها بود در اختیار شورای کشاورزی و هیات امنا قرار دادند تا این طرح اجرا شود تا اینکه در جای دیگر زمین‌هایی در اختیار آنها قرار گیرد که علاوه بر بهره‌مندی از ذخایر آب آببندان جایی برای کشت داشته باشند اما این پروژه بعد از حفاری و ایجاد گودال برای جمع‌آوری آب‌های جاری به دلیل نداشتن کانال ورودی متوقف و به حال خود رها شد.

 

این کشاورز گلوگاهی اظهار داشت: از سال ۱۳۸۷ آب منطقه‌ای استان در پاسخ به شکایت کشاورزان برای مطالبه خسارت اعلام کرد مشکل عدم بهره‌برداری مربوط به مسیر ورودی بوده که در صورت واگذاری با توجه به اعتبار پیش‌بینی شده در سال‌جاری نسبت به باقیمانده عملیات شامل احداث سکوی پمپاژ یا کانال ورودی جهت آبگیری آببندان اقدام خواهدشد، با اینکه چند سال از آن تاریخ گذشته هیچ اقدامی صورت نگرفته وخسارتی هم به کشاورزان پرداخت نشده است.

 

افزوده می شود در این نشست برخی از کشاورزان با تشکر از پیگیری فرماندار گلوگاه مشکلات خود را مطرح کرده و از مسئولین نیز تقاضای رسیدگی کردند.

 

فرماندار گلوگاه نیز در پایان با اظهار امیدواری نسبت به بهره برداری سریع تر از این طرح گفت: مزایای احداث این آببندان در منطقه حائز اهمیت است و لذا از همه مسئولان درخواست می کنم همه ی تلاش خود را برای کمک به تکمیل این پروژه بکار گیرند.

 گزارش از سمیه اوانپور