قرار بود در مدت 3 سال به تدریج طرح‌های جنگلداری از مسیر بهره‌برداری صرف به سمت مدیریت جامع اصلاح شود ولی دستور هیجانی وزیر یکباره تنش پیرامونی را تشدید کرد

شرق پرس : طرح تنفس و یا همان توقف برداشت از جنگل از سال ۹۶ در کشور در حال اجراست، براساس این طرح قطع درختان جنگل که در طرح‌های جنگلداری برداشت و مورد استفاده کارخانجات چوب قرار می‌گرفت متوقف شد و به جای آن طرح حفاظت از جنگل‌ها به‌میان آمد.

این اقدام برای جلوگیری از تخلفاتی که در طرح‌های جنگلداری ایجاد شده بود پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره تصویب و اجرا شد.

با توقف برداشت چوب از جنگل کارخانجات چوب که در شمال ایران سال‌هاست از درختان جنگل ارتزاق می‎کردند دیگر نمی‌توانند چوب به کارخانجات خود ببرند و باید بدون چوب جنگل چرخ کارخانجات خود را بچرخانند.

در ادامه و در خلال اجرای طرح، کارگران کارخانجات چوب با عقب ماندن حقوق خود و همچنین صحبت‌هایی از تعدیل و اخراج نیروها مواجه شدند.

چندین بار تجمعاتی از سوی کارگران در جلوی کارخانجات چوب و فرمانداری‌ها و حتی اخیرا استانداری مازندران انجام شد، از تاریخ ۳۱ اردیبهشت امسال قرارداد کارگران کارخانجات چوب تمدید نشد.

سازمان جنگل‌ها همان زمان و در پی عدم تمدید قراردادهای نیروهای حفاظتی مناقصه‌ای برگزار کرد، مناقصه‌ای نه برای رفع مشکل ظاهرا برای رفع تکلیف و ساکت کردن تجمعات کارگران.

چند روز بعد از تجمعات علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به مازندران سفر کرد و در اداره کل منابع طبیعی حوزه ساری قول به کارگیری همه کارگران با مناقصه برگزارشده را داد.

اما در ادامه خبرهایی به گوش رسید، ظاهرا مناقصه برگزارشده از سوی سازمان جنگل‌ها دارای ایراد و اشکال بوده و باطل شده و قرار بوده تا سازمان جنگل‌ها مناقصه جدیدی برای به‌کارگیری از آن برگزار کند.

اکنون اما پس از گذشت حدود ۴۰ روز از بیکاری کارگران و تجمعات آنان و اعتراض‌ها خبری از سوی نمایندگان مجلس در مازندران به گوش رسیده که گویی در ظاهر حل مشکل کارگران دو کارخانه صنایع چوب و کاغذ و نکا چوب را می‌دهد.

خبر این بوده، دادن دوباره چوب به این دو کارخانه از جنگل است، اما نه درختان سرپا که درختان افتاده و شکسته.

 

دستور دست‌نویس خلیل آقایی به محسن موسوی

 

یکی از نمایندگان مردم ساری در مجلس در سالی که انتخابات مجلس را نیز پیش رو دارند در نامه‌ای به خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خواستار بهره‌گیری از درختان شکسته و افتاده در جنگل برای شرکت‌های نکاچوب و چوب و کاغذ مازندران و به گفته خود برای اشتغال و تولید، دستور وی را در این زمینه از او تقاضا و آن نامه را نیز در صفحه اینستاگرام خود نیز منتشر کرده است.

در پی این نامه رئیس سازمان جنگل‌ها نیز دستور خروج درختان افتاده و شکسته از پارسل‌های مشخص را به سیدمحسن موسوی مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران، حوزه ساری داده است اما ظاهرا نه به صورت رسمی.

 

دستور رئیس سازمان جنگل‌ها فاقد چهارچوب رسمی است

 

در همین ارتباط و در مورد این خبر داریوش عبادی دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگو با فارس با تایید خبر دستور رئیس سازمان جنگل‌ها اظهار کرده است: اخیرا خلیل آقایی در یک یادداشت دست‌نویس به موسوی مدیرکل اداره منابع طبیعی استان مازندران حوزه ساری، دستور داده است که در خروج درختان افتاده و شکسته اقدام کند اما این نامه به صورت دست‌نویس بوده و فاقد چهارچوب رسمی و یا اداری است.

وی گفته است: این نامه چون با دستور وزیر و اعمال مقررات طرح تنفس در تعارض است بعید به نظر می‌رسد که شکل اجرایی به خود بگیرد.

 

دستور رئیس سازمان جنگل‌ها و وزیر تحت فشارهای بیرونی است

 

دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران در مورد دستور خروج درختان شکسته و افتاده و همچنین قطع برداشت به فارس می‌گوید: متاسفانه در دستور رئیس سازمان جنگل‌ها و هم دستور وزیر برای جلوگیری از بهره‌برداری از جنگل، اصول کارشناسی رعایت نشده و هر دو دستور شتاب‌زده، غیرفنی، و تحت فشارهای بیرونی است.

عبادی در ادامه بیان می‌کند: قرار بود در مدت سه سال به تدریج طرح‌های جنگلداری از مسیر بهره‌برداری صرف به سمت مدیریت جامع اصلاح شود ولی دستور هیجانی و شتابزده وزیر یکباره تنش پیرامونی را تشدید کرد.

وی افزود: این امر سبب شد که طرح مدیریت پایدار جنگل موسوم به طرح تنفس به خاطر تشدید قاچاق و همچنین عدم پرداخت دستمزد نیروهای حفاطتی و … نمره منفی گرفته و رئیس سازمان جنگل‌ها نیز تحت فشارهای متعدد مجبور به صدور دستورات غیرکارشناسی و غیرفنی شود.

 

مدیریت جامع و مشارکتی در طرح‌های جنگلداری گنجانده شود

 

دبیر تشکل‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه طرح جنگلداری سند برنامه اجرایی برای مدیریت جنگل است و صراحت قانونی دارد، بیان کرد: باید رویکرد طرح با حفظ مباحث فنی به جز بهره‌برداری چوب به سمت سایر بهره‌برداری‌ها اصلاح شود و همچنین رویکرد اکولوژیکی در طرح پررنگ تر و تغییر یابد.

عبادی افزود: باید مدیریت جامع و مشارکتی در طرح گنجانده شود و به عنوان محور و اساس مدیریت طرح جنگلداری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در یک برنامه ۳ یا ۵ و یا حداکثر ۱۰ ساله این روند یعنی اجرای موارد به تدریج تغییر کند و مهم‌تر از همه اینکه از هرگونه دستور غیرکارشناسی خوددرای شود.

 

*حضور معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در استانداری مازندران 

 

طی دو روز گذشته نیز جلسه بررسی مسائل مرتبط با اجرای طرح تنفس جنگل در استان‌های شمالی در استانداری مازندران برگزار شد.

در این جلسه معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی و مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداران مازندران و گلستان، معاون رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، برخی نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسؤول، چهره‌های علمی – دانشگاهی و بعضی واحدهای تولیدی بهره‌بردار حضور داشته‌اند.

 

استاندار مازندران خواستار حل مشکلات ناشی از اجرای طرح تنفس شد

 

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران در این جلسه خواستار تعیین تکلیف و حل برخی مشکلات ناشی از اجرای طرح تنفس جنگل و کاهش برداشت از عرصه‌های جنگلی استان شد.

وی در این جلسه گفته است: اجرای این طرح نیازمند اجرای طرح‌های دیگری به موازات آن است تا صنایع مرتبط، در تامین مواد اولیه خود دچار مشکلات کنونی نباشند، برای حل مسائل و تبعات ناشی از اجرای طرح کاهش برداشت از جنگل و حرکت به سمت وضعیتی که اجرای درست این طرح را میسر و مشکلات صنایع را رفع کند.

 

مذاکره استاندار مازندران با وزیر جهاد کشاورزی

 

استاندار مازندران همچنین به مذاکره خود با وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: مسائل این بخش را نیز با وزیر در میان گذاشته‌ام و امیدوارم طرح‌های جایگزین و برنامه‌های کوتاه و درازمدت در این راستا با تامل و دقت بیشتری و منطبق با ویژگی‌های هر استان تدوین و نهایی شود.

حسین‌زادگان همچنین گفته است: باید دستگاه‌های ملی متولی با در نظر گرفتن استعدادها و ظرفیت‌های هر منطقه، زمینه اجرای طرح‌های یاد شده بویژه زراعت چوب را فراهم کنند.

در ادامه حمیدرضا عدل، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای طرح تنفس جنگل از ۲ سال پیش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برخی واحدها هم اکنون برای تامین مواد اولیه دارای مشکل هستند که باید در یک برنامه کوتاه و دراز مدت حل شود.

 

مذاکرات برای حل مشکلات در ارتباط با طرح تنفس

 

وی گفته است: پیشتر مقرر شد که برخی مذاکرات در سطح ملی با وزارتخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت هم برای رفع موانع واردات مواد اولیه و هم گسترش و افزایش سطوح تحت پوشش زراعت چوب با تسهیلات و واگذاری اراضی مستعد برای این طرح بویژه برای صاحبان صنایعی که متضرر شده‌اند، صورت گیرد تا گام‌های مؤثرتر برای اجرای طرح تنفس جنگل برداشته شود.

معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه قانون برنامه پنجم، طرح جایگزین نیز برای این موضوع پیش‌بینی شده است، یادآور شد: سازمان مراتع پیش‌نویس این طرح را آماده کرده که نیازمند بررسی بیشتر است و سازمان برنامه این طرح را برای در میان گذاشتن با استان‌ها برای تخصیص امکانات بیشتر در طرح جایگزین از سازمان مراتع خواستار شده است.

به گزارش فارس، معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، در راس تیمی از این سازمان برای بررسی از نحوه اجرا و پیامدهای طرح کاهش برداشت از جنگل‌های شمال کشور روز گذشته در مازندران حضور پیدا کرد و امروز نیز این تیم برای بررسی مسائل یاد شده در استان گیلان می‌رود.

انتظار می‌رود تا با برنامه‌ریزی و تامین اعتبار از سوی دولت و تصمیمات کارشناسی، طرح تنفس جنگل که اکنون در حال اجراست و می‌تواند به عرصه‌های جنگلی برای پایداری و بازیابی آن کمک‌کننده باشد با فشارها و مسائل سیاسی دچار چالش و در ادامه راه با شکست مواجه نشود.

 

 

 

 

 

 

 

farsnews.com/mazandaran