وضعیت تحصیلی نامزدهای انتخابات شوراها در مازندران افت چشمگیری دارد و هرچه بر شمار افراد زیردیپلم تا لیسانس افزوده شد از تعداد افراد دارای مدارج عالی تحصیلی و مرتبط با حوزه‌های شهری و مدیریت شهری کم شد!

شرق پرس : آمارهای منابع رسمی نشان می دهد حدود ۱۹ هزار نفر برای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستا در مازندران اعلام حضور کرده‌اند و صلاحیت این داوطلبان توسط هیئت‌های اجرایی و نظارت در حال بررسی است.

پایش و بررسی اولیه و دم دستی از وضعیت تحصیلی و شغلی داوطلبان انتخابات شوراها در شهرها و روستاهای مازندران، آینده خوشی را برای این نهاد مدنی در دوره ششم متصور نمی‌کند.

از بین گروه‌های شغلی، مشاغل آزاد و در بین آن گروه مشاوران املاک رکورددار داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها هستند و اشتیاق فراوان این گروه برای نشستن در کرسی شوراها جای تأمل دارد.

حضور افراد بیکار و جویای کار نیز در بین داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی، شائبه جذب و استخدام را تقویت می‌کند و این دسته از داوطلبان، جایگاه کرسی شورایی را در حد یک شغل پشت میزنشینی و اداری تصور می‌کنند.

اوضاع تحصیلی نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراها در مازندران نسبت به دوره‌های قبل افت چشمگیری دارد و هرچه بر شمار افراد زیردیپلم تا لیسانس افزوده شده از تعداد افراد دارای مدارج عالی تحصیلی و مرتبط با حوزه‌های شهری و مدیریت شهری کاسته شده است.

در چنین وضعیت نابسامانی که برخی دانسته و یا نادانسته برای نهاد مدنی شورا دندان تیز کرده‌اند، کار نهادهای نظارتی و هیئات اجرایی و نظارت در بررسی صلاحیت و تشخیص سره از ناسره سخت و پیچیده است.

ترکیب مختلف داوطلبان شورا، کار دستگاه‌های نظارتی و هیئات اجرایی و نظارت را حساس‌تر از قبل کرده است، مهدی سعادتی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای مازندران در گفتگو با مهر گفت: هیئت عالی انتخابات نظارت بر شوراهای استان مازندران به منظور فراهم کردن زمینه حضور نیروهای تخصصی، کارآمد، توانمند و پاکدست براساس نظر مراجع قانونی عمل خواهد کرد و هیئت‌های اجرایی با پیروی از این روند از نفوذ مفسدان اخلاقی، اقتصادی و سیاسی به نهاد مقدس شورا جلوگیری خواهند کرد.

فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در نهادهای نظارتی و هیئات اجرایی در حال انجام است و دقت در بررسی صلاحیت‌ها، پیشگیری از ورود افراد ناپاک و دارای حاشیه‌های اخلاقی و اقتصادی از مهمترین مطالبات مردم مناطق مختلف مازندران به شمار می‌رود تا از هزینه‌هایی که برخی شوراهای ناکارآمد و پرحاشیه نظیر ساری بر پیکره شهر تحمیل کردند، پیشگیری شود.

وضعیت موجود روستاها و شهرهای استان، تراکم فروشی، شهر و روستاخواری پدیده شومی است که پیامد حضور افراد غیرکارآمد و غیرمتعهد در شوراهای اسلامی است و جایگاه این نهاد مدنی را در حد یک بنگاه اقتصادی و معاملاتی تنزل داده است.

mehrnews