تاکنون ۴ محدوده معدنی دارای پروانه در منطقه پل زغال در غرب مازندران ثبت شده است و براساس نظر کارشناسان این منطقه ظرفیت احداث معدن جدید را ندارد اما ...

شرق مازندران : صدور مجوز معدن در منطقه پل زغال در محدوده غربی آزاد راه تهران به شمال، که مخاطرات محیط زیستی فراوانی برای استان دارد موجب ایجاد پرسش هایی شده است.

باران چشمه رییس انجمن معدن داران غرب مازندران گفت: این مورد از مواردی است که رعایت قوانین و الزامات فنی در آن به کار گرفته نشده است.

او افزود: با توجه به اشرافی که معدن پل زغال با آزاد راه دارد خطرات بسیار زیادی را می‌توانند در آینده ایجاد کند.

باران چشمه با اشاره به اینکه در این منطقه گونه‌های بسیار کمیابی ثبت شده است گفت: این دیواره‌ها در واقع نگهدارنده دریاچه ولشت هستند و اگر برداشتی غیر اصولی صورت گیرد در آینده شاهد مخاطرات زیست محیطی فراوانی در این منطقه خواهیم بود.

رییس انجمن معدن داران غرب مازندران افزود: رییس سابق قوه قضائیه ورود پیداکردند و دیوان عدالت اداری مجدداَ پرونده را بررسی کردند و حکم به ابطال آرای گذشته را دادند و امکان واگذاری این معدن تحت هیچ شرایط وجود نخواهد داشت.

رییس اداره محیط زیست چالوس نیز گفت: تاکنون ۴ محدوده معدنی دارای پروانه در منطقه پل زغال ثبت شده است و براساس نظر کارشناسان این منطقه ظرفیت احداث معدن جدید را ندارد.

مطهری افزود: با ایجاد معدن کاوی مسیل‌ها و آبراهه‌ها تغییر مسیر خواهند داد و این تغییر مسیر می‌تواند ایجاد سیلاب کند.

او ادامه داد: ایجاد سیلاب سبب تخریب زیر ساخت‌های پایین دست منطقه می‌شود.

سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران نیز گفت: در سال‌های گذشته پروانه اکتشاف بدون مجوز منابع طبیعی صادر می‌شد که با پیگیری‌های اداره منابع طبیعی صدور مجوز‌های معدنی بدون هماهنگی این ارگان لغو شد.

او با بیان اینکه به حکم قضایی متقاضی معدنکار منطقه پل زغال اشاره کرد و گفت: صنعت معدن و تجارت قبلاَ مخالفت خود را در این خصوص اعلام کرده است.

سنگاری افزود: این متقاضی اخیراَ برای دریافت پروانه اکتشاف اقدام کرده است که با اعتراض مردم همراه بوده است.

او گفت: در این هفته طی نامه‌ای به اداره صمت دلایل مخافت منابع طبیعی و محیط زیست چالوس را درباره لغو پروانه بهره برداری معدنی این متقاضی اعلام خواهیم کرد.

سنگاری تاکید کرد:در کارگروه تخصصی نیز کارشناسان جنگلداری حضور دارند این موضوع بررسی می‌شود.

 

 

 

 

 

shomalnews