شیر مردان مازندرانی که همواره جزو پرافتخارترین های ایران در عرصه ورزش بوده اند اميدوارند تا طبق روال گذشته بیشترین سهمیه را در استانهای ایران كسب كنند

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان مازندران، از نخستین حضور رسمی کشورمان در بازی‌های المپیک، ورزشکاران ایرانی موفق شدند در مجموع ۶۰ مدال برای کشورشان تصاحب کنند.  ۱۵مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۴ مدال برنز حاصل تلاش ورزشکاران ایرانی در ۱۶ دوره از بازی‌های المپیک می‌باشد. جالب این که ازجمع ۱۵ ورزشکار دارنده طلای این بازی ها نام ۶ ورزشکار مازندرانی دیده می شود.

سرانجام چرخ بازیهای مهم المپیک به حرکت در آمد و دلاور مردان ایران از سال آینده رقابتهای خود را برای کسب سهمیه المپیک توکیو آغاز می کنند. ورزشکاران مازندرانی که همواره جزو پرافتخارترین های ایران در عرصه ورزش بوده اند امیدوارند تا طبق روال گذشته بیشترین سهمیه را در میان استانهای ایران کسب کنند و در المپیک ژاپن نیز بدرخشند.

 

نکته حائز اهمیت ورزش مازندران این است که اولین و آخرین مدال طلای المپیک جمهوری اسلامی و همچنین اولین مدال المپیک پس از انقلاب اسلامی توسط دلاور مردان مازندرانی به دست آمد:

امامعلی حبیبی از نامداران کشتی آزاد ایران و جهان که نام و تصویرش در تالار افتخارات فدراسیون کشتی جهان (فیلا) به ثبت رسیده است اهل مازندران است و اولین مدال طلای تاریخ ایران را در  بازی های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن در رشته کشتی آزاد( وزن ۶۷ کیلو) کسب نموده است.

حسن یزدانی جوان مازنی و پدیده بی مثال کشتی جهان در بازی های المپیک ٢٠١۶ ریو-برزیل توانست اولین مدال طلای المپیک خود و اخرین مدال کاروان جمهوری اسلامی ایران را کسب نماید  شایان ذکر است که این ورزشکار یکی از چندین شانس کسب مدال طلای بازیهای المپیک ۲۰۲۰ می باشد.

عسکری محمدیان مرد نقره ای ایران و زاده مازندران توانست پس از دوازده سال تلاش مجدانه در المپیک ۱۹۸۸سئول در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد مدال نقره را بدست آورد. محمدیان  تنها ورزشکار ایرانی است که دو مدال نقره المپیک را تا کنون به دست آورد.(مدال نقره دوم را در سال ١٩٩٢ در بازی های المپیک بارسلونا-اسپانیا و در وزن ۶٢ کیلوگرم )

کارنامه درخشان استان مازندران ، قطب ورزش کشور در بازی های المپیک نه تنها برای استان های کشور بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان نیز ارزش مرور کردن دارد :

مدال طلا/ امامعلی حبیبی در المپیک سال ۱۹۵۶ ملبورن-استرالیا در رشته کشتی آزاد و در وزن ۶۷ کیلوگرم

مدال طلا/ عبداله موحد المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی-مکزیک در رشته کشتی آزاد و در وزن ۷۰ کیلوگرم

مدال نقره/ عسکری محمدیان المپیک ۱۹۸۸ سئول-کره جنوبی در رشته کشتی آزاد و در وزن ۵۷ کیلوگرم

مدال نقره/ عسکری محمدیان المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا-اسپانیا در رشته کشتی آزاد و در وزن ۶۲ کیلوگرم

مدال طلا/ حسین توکلی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی-استرالیا در رشته وزنه برداری و در وزن ۱۰۵ کیلو گرم

مدال برنز / سید مراد محمدی المپیک ۲۰۰۸ پکن- چین در رشته کشتی آزاد و در وزن ۶۰ کیلو گرم

مدال طلا/ بهداد سلیمی المپیک ۲۰۱۲ لندن-انگلستان در رشته وزنه برداری و در وزن فوق سنگین ۱۰۵+ کیلو گرم

مدال طلا / قاسم رضایی المپیک ۲۰۱۲ لندن-انگلستان در رشته کشتی فرنکی و در وزن ۹۶ کیلو گرم

مدال طلا/ حسن یزدانی المپیک ۲۰۱۶ ریو-برزیل در رشته کشتی آزاد و در وزن ۷۴ کیلو گرم

مدال نقره / کمیل قاسمی المپیک ۲۰۱۶ ریو-برزیل در رشته کشتی آزاد و در وزن ۱۲۵ کیلو گرم

مدال برنز / قاسم رضایی المپیک ۲۰۱۶ ریو-برزیل در رشته کشتی فرنگی و در وزن ۹۸ کیلو گرم

 

مدال برنز / کمیل قاسمی المپیک ۲۰۱۲ لندن – انگلستان در رشته کشتی آزاد و در وزن ۱۲۵ کیلوگرم