گرچه قطع و تخریب درختان و عرصه‌های جنگلی در مازندران معضل دیرینه است اما اینبار تخریب جنگل به بهانه احداث پارکینگ موجب واکنش های بسیاری در بین احاد مردم جامعه گردید

شرق مازندران:  موضوع قطع بیش از ۴ هزار اصله درخت آن هم برای ساخت پارکینگ طرح گردشگری الیمالات شهرستان نور در فضای مجازی سروصدای زیادی داشته است.

ماجرای درخت کشی و قطع درختان جنگلی در قلب هیرکان در شهرستان نور از روزهای پایانی سال گذشته و به بهانه ایجاد پارکینگ برای یک پروژه گردشگری شروع شده است.

در قالب این پروژه گردشگری به اذعان متولیان صیانت از جنگل، درختان عرصه‌ای به وسعت حدود یک هکتار به بهانه ایجاد پارکینگ برای پروژه گردشگری در قلب جنگل در نور قطع شده است.

برخی از منابع محلی و مردمی این قتل و عام درختان جنگلی را با چراغ سبز متولیان امر می‌دانند. آنان مدعی هستند در یک حرکت کاملاً غیرقانونی، اقدام به تخریب و تسطیح مسیر سیم کشی و تیر برق‌های فشار قوی شده و عرصه جنگلی در مساحتی به طول ۵۰۰ متر و عرض ۴۰ متر شخم و شیار و تخریب شده است.

«محمد محمدی» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نور در این گزارش در گفت وگو با مهر با بیان اینکه گزارش قطع درختان به مسؤولان منابع طبیعی شهرستان و استان اعلام شده است، افزود: آنان در پاسخ اعلام کرده بودند که این مساله هماهنگ شده است.

پس از انتشار این موضوع دادستان مرکز مازندران از منطقه بازدید کرد و در ادامه حکم داد بخش پارکینگ و باجه غیرقانونی دریافت وجه در مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و با مسببان قطع درختان برخورد و خسارت وارده گرفته شود.

محمد کریمی گفت: برای عاملان و مدیرانی که در تخریب جنگل و قطع درختان و خاک‌برداری عرصه‌ای حدود ۲.۵ هکتار و انسداد آبراهه‌های طبیعی با فعل و ترک فعل خود موجب تخریب انفال و بروز خسارت به بیت‌المال شدند، پرونده کیفری تشکیل شده که پس از تفهیم اتهام متهمان، پرونده جهت رسیدگی به دادسرای مرکز استان ارسال خواهد شد.

 

گفتنی است؛ ماجرا قطع درختان در جنگل‌های هیرکانی پیشینه قدیمی دارد و هرساله شاهد تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی در گوشه و کنار استان به بهانه اجرای طرح‌های مختلف و یا اقدامات سودجویانه متخلفان هستیم.

براساس اعلام منابع طبیعی مازندران – ساری طی سال گذشته چندین فقره قطع درخت در حوزه‌های تحت پوشش اعلام شده بود که در یک مورد در راستای تشدید اقدامات حفاظتی، گشت و کنترل حوزه‌های استحفاظی، با حضور فرمانده یگان حفاظت اداره به همراه سرجنگلبان‌های جامخانه و دارابکلا و همچنین مأمورین حفاظتی دارابکلا و مأموران حفاظتی شرکت نکاچوب، فرد متخلف در حین قطع و تبدیل درخت افتاده از گونه راش واقع در سری ۷ بخش یک جامخانه شناسایی و دستگیر شده بود.