شهرداری موفق خواهد شد که مطالعات دقیق و درک صحیح از واقعیات موجود شهر ساری داشته باشد و تفکرات سیستمی متناسب با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی را لحاظ نماید

شرق پرس : انتخاب شهردار در شهرهای بزرگ توسط اعضای شورای شهر، همواره با حاشیه هایی همراه بوده است. مراجع تصمیم گیرنده نیز شهرداری ها را تنها یک نهاد با وظایف خدماتی و عمرانی نمی دانند بلکه نهادی تاثیرگذار و بسیار مهم در مدیریت چند بُعدی شهر تعریف می کنند که تمام فرایندها و تعاملات اجتماعی جامعه را می تواند دربرگیرد.

ساری به مدد گسترش جغرافیایی و جمعیتی در سالهای اخیر، بعنوان یکی از مهم ترین شهرهای خطه شمال کشور شناخته می شود و همین اهمیت موجب شد که جایگاه مدیریت شهری در آن حتی مهمتر از بسیاری از مدیران استانی باشد.

از سویی اتفاقات انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی در مرکز استان نشان داد که جایگاه مدیریت شهری ساری از این منظر هم بسیار تاثیرگذار و قابل توجه است. و به همین جهت است که استعفای عبوری از شهرداری ساری، آنهم در سال منتهی به انتخابات بسیاری از افراد، گروهها و احزاب را به تکاپو انداخت و در این اثنا شنیده می شود که اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تحت فشار هستند و یا برای معرفی شهردار لابی هایی شکل گرفته است.

با تقبیح اقدامات گروهی و جناحی برای استحاله نهاد مردمی شهرداری ساری، ذکر چند نکته در انتخاب شهردار ضروری به نظر می رسد:

–    شهردار باید بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی باشد و امور مردم برای او در اولویت قرار داشته باشد و شهرداری که سیاست در آن دخالت داده شود بدون تردید نمی تواند شهرداری موفقی باشد.
تجربه نشان داد شهرداری در شهر ساری موفق خواهد شد که بدون توجه به درخواست ها و فشار گروههای سیاسی و با تکیه بر ارتباط نزدیک با مردم و اقشار مختلف جامعه به وظایف اصلی خود بپردازند نه اینکه دنباله رو سیاست هایی باشد که در خارج از مجموعه تدوین می شود.
قابل توجه اعضای شورای شهر ساری که برای این شهر، شهردار انتخاب کنید نه آلت دست .

–       شهرداری موفق خواهد شد که مطالعات دقیق و درک صحیح از واقعیات موجود مرکز استان مازندران داشته باشد و تفکرات سیستمی متناسب با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی ساری را در همه تصمیم گیری ها لحاظ نماید.
شورای شهر بداند جامه شهرداری ساری برای برخی نام هایی که مطرح می شود بسیار گشاد است.

–    شهردار آینده ساری، فردی اقتصادی، اقتصاد دان و با نگاه روز به جریان های درآمد ساز شهری باشد. می توان به جرات گفت برخی افراد بجای مانده در این حوزه شهرداری ساری علیرغم بهره بردن از نیروی جوانی اما به هیچ وجه مناسب این جایگاه نیستند و در اولین فرصت باید فکری نو به حال اقتصاد و منابع درآمدی شهرداری ساری کرد. در غیر اینصورت بحران مالی در آینده ای نه چندان دور مشکلات بیشماری را برای شهرستان و استان بوجود خواهد آورد.

–    مسئله زباله و چالش های زیست محیطی یکی از مهمترین مشکلات مدیریت شهری ساری خواهد بود. فردی را انتخاب کنید که برنامه قابل اجرا و عملیاتی برای این معضل مرکز استان داشته باشد.

–    اما بطورکل و از جهات عمومی نیز اعضای شورای شهر برای عاقبت بخیر شدن در این برهه حساس باید آیتم هایی مانند: شجاعت، استقلال، تدبر، تعهد، تحصیلات، خلاقیت، جوانی، اداری و اجرایی بودن را در انتخاب شهردار ساری لحاظ کنند.

–     تفکرات مهدی عبوری چه موفق و چه ناموفق، سالها در مدیریت شهری حاکم بوده و اکنون که این فضا برای تغییرات بوجود آمد، اعضای شورا باید با هوشمندی و درایت از ظرفیت های جدید در شهر و استان بهره گیرند تا توسعه شهری به معنای واقعی در مرکز این استان مهم بوجود آید.

محمد مبرا – سردبیر و عضو خانه مطبوعات مازندران

 

  • نویسنده : محمد مبرا