وکیلی برخورد دستگاه‌های مختلف با حوزه رسانه را قابل نقد دانست و گفت: قلم اهالی رسانه نباید بلرزد و بلغزد بلکه برای اینکه خالق اثر ماندگار باشد باید احساس امنیت کند و قلمی كه بلرزد نمی‌تواندخالق اثر باشد.

وکیلی نماینده تهران

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) محمد‌علی وکیلی در مراسم رونمایی از یک روزنامه در استان مازندران که با حضور مسئولان کشوری،استانی  برگزار شد با اشاره به اینکه راه‌اندازی روزنامه طلوع آگاهی‌بخشی در خطه مازندران است، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بستر آگاهی‌بخشی بود که این بستردر مقایسه با گذشته قابل لمس است و می‌توان به عینه دید.

 وی افزود: مجموعه روزنامه‌های قبل انقلاب به تعداد رزونامه‌های امروز استان نمی‌رسید اما امروز استان مازندران معادل مجموعه روزنامه قبل انقلاب روزنامه دارد و ظرفیت گسترش نیز در این زمینه وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه روزنامه های مازندران  با توجه به مطالبی که ارائه می‌دهد می‌تواند  به‌سرعت به سبد روزنامه‌های ملی بپیوندد، تصریح کرد: همه مردم کشور باید از درخشش این روزنامه بهره‌مند شوند.

وکیلی از عصر فضای مجازی به عنوان تهدید و فرصت یاد کرد و گفت: فضای مجازی به این دلیل تهدید برای رسانه‌های مکتوب محسوب می‌شود که طول زمان خبر را کوتاه کرده و مردم به صورت فوری به خبر دسترسی دارند و اگر روزنامه‌ای بخواهد  خبرمحور باشد از سبد مطالعه مردم حذف می‌شود.

وی با تأکید براینکه رسانه‌های مکتوب باید رویکرد روزنامه را با موضوعات اجتماعی بر مبنای رویکرد تحلیلی بگذارند، تصریح کرد: خبری که به‌صورت لخت و عریان باشد ارزش خواندن ندارد و مخاطب را جذب نمی‌کند و اگر به صورت تحلیلی باشد به طور حتم آگاهی بخشی را به همراه دارد و می تواند جامعه را به تعمیق سوق داده و آگاهی جامعه را افزایش دهد.

عضو شورای نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه انجمن مدیران روزنامه‌های کشور مرجع تعیین رتبه مطبوعات است، یادآور شد: شاخص های رتبه بندی وجود دارد و روزنامه های استانی نیز باید این شاخص‌ها را در نظر گرفته و خود را منطبق با شاخص‌ها وفق دهد تا اگر روزی این روزنامه تقاضای دامنه توزیع در گستره بزرگ‌تری را داشت بتواند جایگاه و قابلیت خود را در رتبه‌بندی نشان دهد.

وی از رسانه به عنوان دامنه و ابزار قدرت یادکرد و افزود: رسانه در حقیقت باور به قدرت ایجاد می‌کند و ابزار قدرت در هر کشوری محسوب می‌شود چرا که صهیونیست‌ها با وجود اینکه از نظر عده محدود هستند اما در دنیا قدرتمند جلوه می‌کنند که دلیل آن تسلط بر ابزار رسانه است.

رئیس انجمن مدیران روزنامه‌های کشور سهم کشور از باور عمومی را نسبت به توانایی‌ها پایین دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بیش از چهارهزار رسانه مکتوب دارای مجوز، بیش از ۳۰۰ روزنامه ملی و ۷ هزار هفته‌نامه، فصلنامه و ماهنامه و بیش از ۲۵۰ حزب در کشور وجود دارد اما با این‌حال در انتقال ظرفیت و باورمندی نسبت به ظرفیت دچار لکنت زبان بوده و قلم‌ها می‌لرزد.

وکیلی با انتقاد از  امنیتی کردن فضای تولید و خلاقیت در بسیاری از مواقع برای دفاع از امنیت اجتماعی، تصریح کرد: زمانی برای آزمون و خطا وجود ندارد و به‌سرعت به‌سمت جایگزینی نسل جدید در حال حرکت است  در حالی‌که باید تعیین کننده بود.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از انقلاب امروز در صحنه جهانی یک ایران پرقدرت است، گفت: با وجود این قدرت متأسفانه این کار رسانه داخلی نیست بلکه کار رسانه بیگانه است که اگرچه خواستند به‌ما دشمنی کنند اما به‌ما خدمت کردند.

رئیس انجمن مدیران روزنامه‌های کشور با اشاره به اینکه کشور ما امروز در کانون سیاست خارجی قرار گرفته است، بیان کرد: وقتی ترامپ در سخنرانی‌ها و برنامه‌های خود حتی رقیب سنتی امریکا را رها کرده و به‌ظاهر بنای رفاقت را گذاشته اما روی دو موضوع  تقویت اسرائیل و تضعیف ایران نشانه رفته است می‌توان دریافت که گفتمان ایران جهان‌شمول است.

وکیلی با ابراز تاسف از اینکه رسانه جهان‌شمول و ملی در کشور وجود ندارد،خاطر نشان کرد:رسانه جهانی در قامت این گقتمان جهان‌شمول در کشور وجود ندارد و رسانه‌های کشور حتی می‌توانند تصویر واقعی ترامپ را به چالش بکشند اما دست ما خالی است.

وی برخورد دستگاه‌های مختلف با حوزه رسانه را قابل نقد دانست و گفت: قلم اهالی رسانه نباید بلرزد و بلغزد بلکه برای اینکه خالق اثر ماندگار باشد باید احساس امنیت کند و قلمی که بلرزد نمی‌تواندخالق اثر باشد.

به گزارش ایسنا, وکیلی در پایان با تأکید بر اینکه اعتماد به نفس اهالی رسانه نباید در حد بولتن خبری تنزل یابد، اظهار کرد: شلاق نقد اگر خیرخواهانه باشد می‌تواند در قامت ظرفیت جمهوری اسلامی و قانون اساسی کوبنده باشد در حالی‌که چون سقف‌ها از سقف قانون اساسی پایین آورده شد قلم‌ها می‌لرزد و موجب ترمز تولید فکر و اندیشه شده است.