کشاورزان شرق مازندران که زندگیشان در سال های اخیر به خاطر کشت گیاهان دارویی تا حدودی رو به تغییر رفت ، خواستار تعیین قیمت کارشناسی برای گل گاوزبان شدند و معتقدند دولت با تعیین قیمت می تواند دست دلالان را کوتاه کند

شرق پرس : برداشت گل‌گاوزبان به عنوان یکی از گیاهان دارویی پرطرفدار در مازندران در حالی امسال آغاز شده است که دلالان با سودجویی از وضعیت کرونایی ، این محصول را که دسترنج ضعیف‌ترین قشر کشاورزان مناطق محروم استان است با قیمت پایین‌تر از سال گذشته خریداری می کنند تا فشار کرونا را بر این افراد مضاعف کنند.

شماری از تولید کنندگان گل گاوزبان در منطقه هزار جریب نکا ، بهشهر و گلوگاه در شرق استان مازندران نسبت به قیمت گذاری هر کیلو گرم گل گاوزبان خشک شده حداکثر تا ۱۵۰ هزار تومان ابراز نگرانی و گلایه کرده و می گویند که این قیمت نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ هزار تومانی دارد در حالی که هزینه ها و تورم افزایش داشته و کرونا هم زندگی آنان را تحت فشار قرار داده است.

آنان وضعیت رویش و تولید گل گاوزبان را به دلیل بارندگی و شرایط آب و هوایی ،مناسب توصیف کردند و گفتند که اگر چه کشاورزان حاضر به فروش محصول خود با این قیمت نیستند ، اما همین که این قیمت  سر زبان ها بیفتد ، کشاورزان را نسبت به برداشت محصول و تداوم تولید دلسرد می کند.

این کشاورزان به مشکلات و هزینه های تولید گل گاوزبان اشاره و تاکید کردند که با افزایش نرخ تورم و گران شدن همه کالاها و محصولات ، کاهش قیمت برای آنان غیرقابل باور است و توقع دارند تا دست اندرکاران از هم اکنون در حمایت از کشاورزان وارد عمل شوند.

کشاورزان مناطق محروم مازندران که زندگیشان در سال های اخیر به خاطر کشت گیاهان دارویی تا حدودی رو به تغییر رفته است ، خواستار تعیین قیمت کارشناسی برای گل گاوزبان شدند و گفتند که دولت با تعیین قیمت در قالب خرید تضمینی می تواند دست دلالان را از خرید محصول به قیمت پایین کوتاه کرده و روند تولید را در سال جهش تولید شتاب بخشد.

قیمت پرانی دلالان خرید گل گاوزبان مازندران در آغاز فصل برداشت این محصول در حالی است که گزارش های رسانه ای از سایر نقاط کشور حاکی از افزایش قیمت در سال جاری نسبت به  سال گذشته است.

بررسی سابقه بازار گل گاوزبان هم نشان می دهد که در چهار سال اخیر توجه شرکت های دارویی داخل کشور و حتی خارج از کشور به خرید گل گاوزبان چندین برابر شده است و اگر دولت فقط تعیین قیمت کارشناسی را بر اساس نرخ تورم و هزینه های تولید انجام دهد، بازار قیمت واقعی خود را نشان داده و همواره مشتری برای این گیاه دارویی وجود دارد.

معصومه یعقوبی یکی از تولید کنندگان گل گاوزبان از روستای ییلاقی ” سوته خیل” از بخش زارم رود  منطقه هزار جریب نکا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اگرچه تولید اندکی از این گیاه را در اختیار دارم ،اما این که قیمت محصول به صورت دلخواه توسط دلالان رقم بخورد ، کشاورزان را نگران کرده است.

وی که ۲ هزار متر مربع زمین زیر کشت گل گاوزبان دارد ، با اظهار این که شرایط آب هوایی مناسب سبب افزایش تولید گل گاوزبان در سال زراعی جاری شده است، افزود: از هم اکنون دلالان قیمت هر کیلو گل گاوزبان خشک شده را حدود ۱۵۰ هزار تومان اعلام می کنند که این رقم به نسبت سال گذشته حدود ۴۰هزار تومان کمتر است و با قیمت بازار که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار تومان نیز خرید و فروش می شود ، بسیا اختلاف دارد.

وی وجود واسطه ها و دلالان برای خرید این محصول با نازلترین قیمت را بی انصافی در حق کشاورزان توصیف کرد و گفت: عده ای از افراد به عنوان خریدار این محصول سعی دارند برای سود بیشتر این محصول را با کمترین بهاء از کشاورزان منطقه بخرند و پیشنهاد کشاورزان این است که با انجام خرید تضمینی و تعیین کارشناسی قیمت دست واسطه ها کوتاه می شود.

این تولید کننده گل گاوزبان تصریح کرد: دلالان بدانند به هیچ عنوان محصول خود را با این قیمت عرضه نخواهیم کرد و با همت و وحدت تولید کنندگان استان ، محصول خود را باقیمت واقعی عرضه می کنیم.

البته قیمت پرانید دلالان برای گل گاوزبان مناطق ییلاقی مازندران به این دلیل است که کشاورزان این مناطق دسترسی به بازار ندارند و چنانچه بخواهند محصول بدون واسطه به خریدار عمده یا واقعی بفروشند مجبورند هزینه سفر و دست کشیدن از کار را تقبل  کنند که در این صورت قیمت دلالان رجحان می یابدو

کشاورزان ارزان فروشی نکنند

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ضمن تایید سایه سنگین دلالان بر قیمت گل گاوزبان به کشاورزان توصیه کرد که محصول خود را تا ۲ ماهه دیگر عرضه نکنند.

حسین مولایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که برداشت گل گاوزبان در سطح ۶۰۰ هکتار از اراضی مازندران شروع شده است، افزود: قیمت خرید پیشنهادی دلالان بسیار پائین است و اصلا برای کشاورز به صرفه نیست ، چراکه با توجه به نرخ تروم و مشکلان تولید حتی از قیمت سال گذشته نیز پائین تر است.

وی وضعیت رویش و تولید گل گاوزبان در استان را مناسب دانست و گفت: به نظر می رسد میانگین تولید امسال از حدود ۴۰۰ کیلو گرم گل گاوزبان خشک شده در واحد سطح یا هکتار تا ۵۰۰ کیلو گرم نیز افزایش یابد.

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد: از آن جایی که در ۲ سال اخیر شرکت های دارو سازی داخلی و حتی خارجی استقبال خوبی برای خرید گیاهان دارویی کردند، به طور حتم اگر تولید کنندگان حداکثر تا سه ماه از فروش محصول خودداری کنند، با قیمت دلخواه مناسب تری می توانند محصول خودشان را بفروشند.

مولایی در عین حال به مشکلات روش سنتی تولید و  خشک کردن و فرآوری گل گاوزبان نیز اشاره کرد و گفت : البته با فراگیری آموزش هایی که توسط کارشناسان خدمات کشاورزی انجام شده است، کشاورزان علاوه بر داشتن تجربه مقولات فنی خشک کردن را به کار می گیرند.

وی گفت: با توجه به خرده مالکی حاکم و تولید محصول اندک از سوی کشاورزان ، آنان بدون این که نیاز به انبار های فنی بزرگی داشته باشند ، می توانند محصول را در محیط کار و زندگی خود نگه دارند و از فروش ارزان بپرهیزند.

به گزارش ایرنا، گیاه گل گاوزبان ، گیاه دارویی آرامبخش و مناسب برای درمان تنگی نفس ،تقویت حواس پنجگانه، درمان علائم سرماخوردگی است و خواص آنتی اکسیدانی دارد. از این گیاه به عنوان مکمل غذایی استفاده شده و جویدن برگ تازه آن برای درمان جوش های چرکی دهان مناسب است.