مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری گفت : سازمان دامپزشکی آزمایش‌های خود را با تکیه بر سه احتمال مسمومیت حاد، ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزا و دیستمپر انجام داد ...

شرق مازندران : دکتر امیرصیاد شیرازی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری با بیان اینکه چندین لاشه فک خزری برای کشف علت تلف شدن به مرکز تشخیص ملی نمونه‌ها فرستاده شده بود، گفت: مسمومیت حاد، ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزا و دیستمپر از جمله احتمالاتی بود که در محیط آزمایشگاهی باید بررسی می‌شد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی بررسی‌های خود را در این خصوص انجام داد و بر اساس آنچه که گفته شد هیچ کدام از این سه سناریو دلیل تلف شدن دسته جمعی و غیر طبیعی فک‌های خزری نبودند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری ادامه داد: سازمان دامپزشکی آزمایش‌های خود را با تکیه بر این سه احتمال انجام داد و به شواهدی از ابتلای فوک‌ها خزری به بیماری آنفلوانزا فوق حاد و دیستمپر یا مسمومیت دست پیدا نکرد. همزمان با کشف اولین لاشه فک‌های خزری احتمال تلف شدن آن‌ها به دلیل برگزاری مانور نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر نیز مطرح شده بود.

شیرازی گفت: با توجه به نتایج آزمایشگاهی و رد سه احتمال اصلی، احتمال مرگ دسته جمعی فک‌ها به دلیل برگزاری این مانور زیاد است و برخی شواهد نیز این حدس را تقویت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد فک‌های تلف شده نر بودند، گفت: فک‌های نر با توجه به رفتارهای بیولوژیکی هرگاه غذا برای گله کم شود غذای موجود را برای فک‌های نابالغ و ماده می‌گذارند و در جستجوی غذا به سمت مناطق دیگر می‌روند. احتمال دارد این گله فک‌های خزری در جستجوی غذا به سمت منطقه‌ای که مانور نظامی در آن برگزار می‌شد حرکت کردند و موج انفجار سبب مرگ آنان شده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شیرازی با بیان اینکه بیشترین لاشه فک‌ها مدتی بعد از برگزاری مانور نظامی پیدا شده بود، گفت: تعداد تلفات به مرور زمان کمتر شد و آخرین لاشه نیز حدود یک ماه قبل در سواحل محمودآباد پیدا شده بود که زمان زیادی از تلف شدن آن می‌گذشت. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد علت تلف شدن فک‌های خزری برگزاری مانور نظامی جمهوری آذربایجان در دریای خزر باشد.