با توجه به جایگاه غار شگفت انگیز گل زرد در پای دماوند با پیگیری های میراث فرهنگی در فهرست آثار طبیعی قرار گرفت...

استان مازندران با وجود موقعیت جغرافیایی دارای طبیعت زیبا و بکری برخوردار است که شاید تا به حال بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان برخی از این زیبایی‌ها را ندیده باشند یکی از این جلوه‌ها غاز پلور است.

زیبایی‌هایی که برای هر یک از ما ممکن است شگفتی‌هایی را به دنبال آورد و از آن طبیعت بکر و نهفته به یک آرامش روحی و خوب دست یابیم طبیعت گردی و غارنوردی است.

در دل طبیعت استان حاصل‌خیز و پربرکت چشمه‌ها، آبشارها، رودها، غارهایی وجود دارد که طبیعت‌گران از اقصی نقاط ایران برای دیدن آن خود را می‌رسانند تا علاوه بر شناسایی طبیعت بکر بتوانند با ضبط مستندی برای ثبت آن تلاش کنند.

طبیعتی که از مدت‌های قدیم مورد توجه پادشاهان دوره‌های مختلف حکومتی در سرزمین ایران بوده و در نقاط بسیاری آثار متعددی چون کافرکلی شهر رینه، قلعه ملک بهمن شاهاندشت، شکل شاه وانا، استراحتگاه شاه عباس بهشهر و جاهای بسیار دیگر برجای گذاشتند تا هر یک از این آثار در فهرست ثبت ملی طبیعی کشور قرار بگیرد.

اثرهایی که هر یک بیان‌کننده روایت و تاریخ یک حکومت و زندگی بشر در دل این طبیعت بکر است تا موجب شگفتی هر یک از ما شود و امروز همچنان با کشف و شناسایی اثری با خود بگوییم سرزمین تبرستان چه چیزهای دیگری در دامن طبیعت خود دارد!

در بین این شگفتی‌های ناشناخته طبیعت آن هم در پای قله دماوند، واقع در منطقه پلور لاریجان شهرستان آمل غاری وجود دارد؛ غاری که می‌شود به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین اثر طبیعی ایران از آن نام برد.

وقتی همراه تیم امدادونجات کوهستانی جمعیت هلال‌احمر شهرستان آمل با مدیریت جمشید نیک زاد رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان به منظور برگزاری اردوی یک‌روزه آموزشی توان افزایی و دوره آشنایی مخاطرات خبرنگاران بحران با هماهنگی خانه مطبوعات آمل همراه شدیم شدیم، تا از این غار بازدید کنیم فکر نمی‌کردیم با طبیعت بکر و زیبا مواجه شویم.

غاری که به گفته فلاح از کوهنوردان پیشکسوت آمل سالانه کوهنوردان زیادی را برای دیدن و کشف رمز و راز خلقت آن جذب کرده و تاکنون کشف کاملی از حفره‌ها و پیچیدگی‌های سنگ های آن به دست نیامده است.

باید گوشزد شود که در جهت حفظ این غار باید کوشا بود و هنگام بازدید از آن مواردی چون تمیز نگه داشتن محیط زیست و منابع طبیعی و اصول کوهنوردی و طبیعت‌گردی را رعایت کرد تا آیندگان نیز بتوانند از غار گل زرد دیدن کنند.

داود لشکری کوهنورد و یکی از امدادگران کوهستان و قله دماوند در خصوص این غار گفت:غار گل زرد پلور اثری شگفت‌انگیز در پای دماوند است بگونه‌ای که غار گل زرد پلور یکی از اثرهای شگفت‌انگیز طبیعت بخش لاریجان به شمار می‌آید که در پای دماوند قرار دارد.

قدمت غار مشخص نیست

داود لشکری کوهنورد و یکی از امدادگران کوهستان و قله دماوند در خصوص این غار گفت: غار گل زرد یک غار آهکی در پشت منظریه، منطقه پلور لاریجان واقع که رسوبات آن کاملا بصورت آهکی شکل گرفته است.

داود لشکری با بیان اینکه قدمت این غار همانطور که سن درخت از حلقه‌های یک درخت شناسایی می‌شود از مقدار شکستگی سنگ های داخل غار مشخص می‌شود، افزود: برای شناسایی قدمت این غار نیز با توجه به‌ تالاب‌های مخزنی آب و حفره‌ها نیاز به اکتشافات کارشناسان دارد تا مدت آن مشخص شود.

وی عنوان کرد: برای بازدید از این غار لازم است افراد عادی حتما به همراه یک کوهنورد بیایند تا از این منظره زیبا لذت ببرند.

لزوم رعایت نکات ایمنی اوسط طبیعت‌گران در داخل غار

جمشید نیک زاد رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مساحت این غار را ۸۰۰ مترمربع مطرح و بیان کرد: ارتفاع غار گل زرد در جاهای مختلف متفاوت است یعنی برخی جاها ۳۰ متر و جاهای دیگر ۱۲ متر می‌باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت طبیعی این غار لازم است اصول محیط زیستی از سوی گردشگران و طبیعت‌گران‌ رعایت شود و به ویژه در داخل غار و اطراف آن از ریختن زباله صرفنظر کنند، عنوان کرد: با توجه به رعایت نکات ایمنی، گردشگران و کوهنوردان هنگام بازدید از داخل غار مواظب قندیل‌ها باشند تا شکسته نشوند.
وی ادامه داد: همچنین داخل غار زیاد سروصدا نکنند تا موجب ریزش سنگ نشود اما در صورت حادثه‌ با تماس ۱۱۲ امدادونجات، امدادگران پایگاه پلور جهت کمک اعزام می‌شوند.

نیک زاد با اشاره به شناسایی این غار گفت: غار گل زرد برای اولین بار ۱۴ سال قبل از انقلاب اسلامی توسط یک چوپان کشف شد اگرچه گفته‌های دیگری وجود دارد اما اسناد قطعی در این مورد در دست است.

پژوهش‌های میدانی لازمه شناسایی بهتر غار گل زرد

حمیدرضا کارشناس اداره میراث فرهنگی در حوزه باستان شناسی شهرستان آمل در گفت‌وگو با  تسنیم از ثبت ملی این اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد و عنوان کرد: با توجه به جایگاه غار گل زرد در پای دماوند با تلاش میراث شهرستان طی این سال‌ها در فهرست آثار طبیعی قرار گرفت.

وی نام این غار را به دلیل رشد گیاهی به رنگ زرد در فصل بهار بیان کرد و گفت: این گل‌ها در سطح وسیع اطراف غار رویش دارد که باعث جذب گردشگران شده است.

علیزاده با بیان اینکه قدمت این غار به دوره سوم زمین‌شناسی یعنی دوره کوارتری و ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد، افزود: داخل غار از جنس کربنات کلسیم و با سطح داخلی آهکی و سازنده‌های چکیده یا استالاگمیت تشکیل شده است که با حفره‌های آبی و چشمه‌های زیرزمینی غار را بسیار زیبا کرده است.

کارشناس میراث فرهنگی آمل با اشاره به اینکه جهت شناسایی بهتر این غار نیاز به اکتشافات بیشتر است که تاکنون پژوهش‌های میدانی دقیقی برای آن انجام نشده است، تصریح کرد: برای مراقبت از این پدیده شگفت‌انگیز نیاز است دهیاری پلور و سایر دستگاهای ذی‌ربط ورود جدی یابند.

وی کشف غار را از سوی تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۰ طی دوره کوهنوردی خودشان دانست و گفت: سطح ارتفاع غار بعد از ورودی آن به ۱۵۰ مترمربع می‌رسد و برای مشاهده غار لازم است حتما نکات ایمنی کوهنوردی رعایت شود و افراد آشنایی کاملی داشته باشند./تسنیم