به رغم گسترش روز افزون آلودگیها، دریاچه بسته خزر همچنان با آنکه با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می کند به حیات ادامه می دهد و میزبان مسافران و گردشگران تابستانی است.

 

shena-khazar

 
به گزارش شرق پرس, هرچند خزر همواره در معرض آلودگیهای مختلف است اما این دریاچه بسته همچنان نفس می کشد و برابر آلاینده ها مقاومت می کند.
 
 

 آلودگیهای مختلف میکروبی و بهداشتی خزر را نمی توان کتمان کرد اما به تاکید مسئولان این آلودگیها تاکنون منجر به تعطیلی شناگاههای مازندران نشده است.

 

 

نفس های گرمترین فصل سال به شماره افتاد و هر روز بر شمار مسافرانی که برای بهره مندی از جاذبه های دریا به مازندران سفر می کنند افزوده می شود و به تاکید مسئولان امر، نگرانی برای استفاده از دریا ناشی از آلودگیهای میکروبی وجود ندارد.

 

 

درحالی در روزهای اخیر بحث آلودگی خزر  یک دغدغه شده است اما متولیان امر در استان مازندران به مسافران خزر اطمینان می دهند که این آلودگیها مانع استفاده از دریا برای شنا نمی شود.

 

 

علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران و دبیر ستاد ساماندهی طرحهای سالمسازی دریا در پیگیری درباره تعطیلی شناگاهها و طرحهای سالمسازی دریا بر اثر آلودگیهای میکروبی، این موضوع را رد و عنوان کرد: همه طرحها فعال هستند.

 

 

وی یادآور شد: برای ساماندهی طرح‌های دریا امسال به این نتیجه رسیدیم هم از تجربیات مثبت سال‌های گذشته استفاده کنیم و هم اینکه نواقص موجود را برطرف سازیم که در این راستا طرح‌های دریا در استان مازندران را از ۸۰ طرح به ۹۶ طرح افزایش دادیم.

 

 

در عین حال مدیرکل محیط زیست مازندران نیز می گوید: آلودگی دریای خزر بحدی نیست که برای شنا قابل استفاده نباشد و این موضوع جای نگرانی ندارد.

 

 

ناصر مهردادی معتقد است: هر چند شرایط خزر از نظر آلودگیها چندان مطلوب نیست ولی وضع بگونه ای نیست که برای شنا نیز قابل استفاده نباشد.

 

 

وی به طرح پایش آلودگیهای دریای خزر اشاره می کند و می گوید: مناطق شناگاهی استان از نظر آلودگی و بار میکروبی پایش شدند و نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

 

 

هرچند به اذعان مسئولان و متولیان امر، خزر برای شنای مسافران مطلوب است اما پدیده آلودگیهای این دریاچه بسته همواره از موضوعاتی است که نگرانی را برای بخش های مختلف ایجاد کرده است.

 

 

روند رو به رشد ورود فاضلابها و پسابهای خانگی، کشاورزی، صنعتی و غیره دریای خزر را به کانون آلودگیها مبدل کرده است و این آلودگیها شرایط را روز به روز برای زیستمندان این دریاچه بدتر کرده است.

 

 

ذخایری که به تاریخ پیوسته اند

نابودی و به صفر رسیدن بسیاری از ذخایر دریای خزر همانند خاویار یا مروارید سیاه هرچند دلایلی مانند شکار و صید بی رویه دارد، اما آلودگیها نیز حیات این گونه خزری را تهدید کرده است و نس لشان به نسل فوک خزری پیوند زده است.

 

 

یک کارشناس ارشد مسائل دریای خزر و محیط زیست در زمینه آلودگی های دریای خزر می گوید:  در حوزه دریای خزر ۵۷۵ گونه گیاهی، هزار و ۳۳۲ گونه جانوری و ۸۵۰  نوع ماهی زیست می کند و  ساکنان حاشیه دریای خزر وابستگی مستقیم به گونه های ماهیان اقتصادی همچون ماهی سفید، کفال، خاویاری، سیم و غیره دارند.

 

 

وی در ادامه با اعلام اینکه دریای خزر به لحاظ تنوع زیستی منحصربه فرد است، گفت: این دریا  از حیث درصد شوری ۱۲ در هزار (آب لب شور ) است و شرایط بسیار مناسبی برای زیست انواع موجودات جانوری و گیاهی فراهم کرده است.

 

 
وی بیان داشت: در گذشته افزون بر ۹۰ درصد خاویار دنیا از دریای خزر تامین می شد متاسفانه امروز ماهیان خاویاری شرایط مناسبی برای زیست و زادو ولد ندارند.

 

این کارشناس همچنین با بیان اینکه ” فک ” تنها پستاندار دریای خزر است، اشاره کرد:  در دهه های گذشته جمعیت این پستاندار یک میلیون قلاده بوده که هم اکنون به  ۱۰۰ هزار قلاده رسیده است.

 

 

بالی یادآورشد: به شدت منابع و ذخایر آبزی دریای خزر  با ورود انواع آلودگی ها،  بهره برداری و صیدهای غیر مجاز، غیر اصولی و روش های نادرست صید در معرض تهدید است.

 

 

به رغم گسترش روز افزون آلودگیها، دریاچه بسته خزر همچنان با آنکه با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می کند به حیات ادامه می دهد و میزبان مسافران و گردشگران تابستانی است.

مهر