چند سالی است که تعدادی از جوانان شهر سورک با راه اندازی هیات حسینیا و بدور از برخی خرافاتی که متاسفانه وارد عزاداری های امام حسین(ع) شد, با اجرای برنامه های فرهنگی سعی در تبیین و تبلیغ فلسفه قیام عاشورا برای نسل جدید و قدیم دارند...

شرق پرس: خیلی فرق نمی کند لباس سرخ یزیدیان بر تن کنی و یا لباس سبز آل حسین. اینکه از روزهای قبل در تدارک برپایی خیمه و تهیه تجهیزات باشی, و یا مداح و نوحه خوان شب شام غریبان و خیمه سوزان.

مهم نیست که اهل کدام محله و نزدیک کدام حسینیه و مسجد باشی, مهم اینست که جوان باشی و دلت بخواهد برای حسین(ع) و ابوالفضل(ع) نوکری کنی. آنگاه میشوی یکی از بچه های هیات حسینیا که دیگر نگاهتان به عزای حسین کمی متفاوت تر است.

اینجا همه چیز برای حسین است و رنگ خدایی دارد. همه تلاش ها برای انتقال صحیح و منطقی فلسفه قیام عاشورا است. گاهی با دعوت از سخنرانان اندیشمند و تاثیرگذار در خیمه گاه معرفت, گاهی با برپایی نمایشگاه و گاهی هم با عزاداری و تعزیه.

برایشان مهم نیست چه کسانی حمایت می کنند و یا نمی کنند. در این چند سال به این باور رسیده اند که کار حسین(ع) هرگز به روی زمین نخواهد ماند.

بچه های هیات حسینیا برخلاف هیات های دیگر علاقه ای به دسته روی در سطح شهر و برپایی علم و علامت ندارند. تصمیم گیران و اعضای این هیات برای پوشیدن لباس نوکری حسین, دیده شدن ها و منیت ها را کنار گذاشته اند و فقط به اهداف مقدس خود فکر می کنند. انتقال مفاهیم عاشورا و پرهیز از کج روی ها در عزاداری.

برای همین است که چند سالی است برنامه های فرهنگی و کارهای دلی این هیات بر دل شهروندان سورک و میاندورود نشسته است. اگر تا ظهر عاشورا هم اشک معرفت نریخته باشی, در شام غریبان و مراسم خیمه سوزانی که این هیات برپا می کند دلت خواهد شکست و چشم هایت بارانی خواهد شد.

 

در ادامه تصاویر یکی از برنامه های فرهنگی این هیات بنام خیمه سوزان که همه ساله در شب شام غریبان و با حضور انبوه مردم سورک و حومه در میدان مرکزی شهر (میدان امام حسین ع ) برگزار می شود را ملاحظه می فرمائید: