استعفای ظریف از وزارت خارجه آنهم در این شرایط، شوکی خبری بود که شب گذشته فضای رسانه ای ایران و جهان را تحت تاثیر قرار داد

شرق پرس : ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدجواد ظریف در فضای مجازی با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و روز زن نوشت:

” از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید. ”

پس از انتشار این متن، برخی از مسئولان وزارت خارجه نیز خبر استعفای ظریف را تائید کردند تا اینکه علامت سئوال بزرگی برای همه ایجاد شود که در این شرایط علت استعفای ظریف چه بود؟

 

سفر رئیس جمهور سوریه علت استعفای ظریف بود؟

 

پس از گمانه زنی ها در باره استعفا، ظریف در تماس پیامکی با رسانه انتخاب نوشت: بعد از عکس های ملاقات های امروز (سفر بشار اسد به ایران و دیدار با رهبری و رئیس جمهور) به ایران دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد!

 

پس از اعلام استعفای ظریف، برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که رئیس‌جمهوری با استعفای ظریف موافقت کرده است اما پس از دقایقی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری که از سابقه آشنایی دیرینه با وزیر امور خارجه برخوردار است و سال‌ها در این وزارتخانه فعالیت کرده، اخبار منتشرشده مبنی بر پذیرش استعفای ظریف از سوی رئیس‌جمهوری را رد کرد.

برخی از منابع خبری اعلام کرده‌اند که ظریف به صورت شفاهی استعفای خود را به مقامات مربوطه اعلام کرده و مقامات تصمیم‌گیر در این زمینه هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

خبر استعفای ظریف تیتر یک رسانه های بین المللی شد

 

لحظاتی پس از استعفای وزیر خارجه سرشناس ایران رسانه های بین المللی در خبرهای فوری این موضوع را اطلاع رسانی کرده و آنرا بسیار مهم و قابل توجه ارزیابی کردند.

 

رویترز: ظریف استعفا داد. او نقشی مهم در توافق هسته ای داشت، اما با خروج آمریکا از این توافق از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت.

اورشلیم پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران کناره گیری کرد.

آسوشیتدپرس: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد. او عامل اصلی در به ثمر رسیدن توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ بود.

هاآرتص اسرائیل: ظریف اعلام کناره گیری کرد.

الجزیره: ظریف استعفا داد.

ان بی سی: ظریف استعفا داد، اما هنوز مشخص نیست که آیا استعفای او پذیرفته شده یا خیر.

واشنگتن پست: ظریف وزیر امور خارجه ایران استعفا داد.

اسپوتنیک: ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام استعفایش را اعلام کرد.