کارنامه مجلس دهم بسته شد و نمایندگان مازندران که هر کدام عضو کمیسیونی در مجلس بودند به جز چند مورد استثناء اما شاید آنگونه که باید حق استان را ادا نکردند...

شرق پرس : مجلس یازدهم در حالی کار خود را از خرداد ماه ۹۵ آغاز کرد که اکثریت این مجلس با فراکسیون امید بود و انتظار می‌رفت با توجه به هماهنگی دیدگاه‌های مجلس با دولت، کار‌های زیادی در بخش‌های مختلف کشور از جمله اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی صورت بگیرد، اما این مجلس آنگونه که باید نتوانست توقعات مردم را برآورده کند.

نمایندگان استان مازندران که هر کدام عضو کمیسیونی در مجلس بودند به اندازه خودشان تلاش کردند، اما شاید حق استان را ادا نکردند.

از دوره اول مجلس شورای اسلامی تا دوره دهم ۱۴۹ نماینده از استان مازندران، پارلمان را تجربه کردند.

نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد سال ۱۳۵۹ آغاز بکار کرد. از دوره اول تا پنجم، تعداد حوزه‌های استان مازندران ۱۵ حوزه و تعداد نمایندگان این استان ۱۷ نفر بود. از دوره ششم مجلس شورای اسلامی به‌دلیل جدایی گلستان از استان مازندران، تعداد حوزه‌های انتخابیه مازندران از ۱۵ به ۹ و تعداد نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی از ۱۷ به ۱۲ نماینده کاهش یافت.

طولانی‌ترین زمان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در بین نمایندگان مازندران

۱- احمد ناطق نوری با ۷ دوره نمایندگی حوزه نور و محمودآباد (۶ دوره کامل و یک دوره میاندوره ای) یکی از بیشترین آمار تعداد نمایندگی در استان مازندران و سطح کشور را دارد. (جمع دوره نمایندگی ۲۶ سال).
۲-حجت الاسلام والمسلمین مرحوم سیدحسن شجاعی کیاسری از حوزه انتخابیه ساری و عزت اله یوسفیان ملا از حوزه آمل با ۴ دوره در رده بعدی قرار دارند. ( جمع ۱۶ سال)
۳-مقداد نجف نژاد از حوزه بابلسر و فریدونکنار با ۴ دوره (سه دوره کامل و یک میاندوره) در رده بعدی قرار دارد. (۱۴ سال)
۴-عزت اله دامادی و پسرش محمد دامادی هر کدام دو دوره نماینده مردم ساری در مجلس بودند. (جمعا” ۱۶ سال)

 

دو مازندرانی، رییس پنج دوره مجلس

در طول ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، مازندرانی‌ها با ۵ دوره ریاست مجلس، دارای آمار بیشتری به نسبت دیگر استان‌ها هستند (ناطق نوری ۲ دوره و لاریجانی با سه دوره).
اکبر هاشمی رفسنجانی (۱۳۶۸- ۱۳۵۹ – ۹ سال)
مهدی کروبی (۷۱- ۱۳۶۸// ۸۳-۱۳۷۹ – ۷ سال)
علی‌اکبر ناطق نوری (۱۳۷۹- ۱۳۷۱ – ۸ سال)
غلامعلی حداد عادل (۱۳۸۷- ۱۳۸۳ – ۴ سال)
علی لاریجانی (۱۳۹۹- ۱۳۸۷ – ۱۲ سال)
مشارکت بالای ۷۶ درصد در مجلس دهم
مازندرانی‌ها که معمولاً سطح مشارکت سیاسی بالایی را در این عرصه‌ها از خود نشان می‌دهند در انتخابات مجلس دهم مشارکت ۷۶ درصدی را ثبت کردند.
مازندرانی‌ها در این دوره ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۸ واجد شرایط برای حضور در انتخابات داشتند که از این تعداد یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۸۰۱ تن پای صندوق‌های رای حضور یافتند. سطح مشارکت مردم استان در ۴ شهرستان سوادکوه شمالی، نور، سیمرغ و محمودآباد بالای ۹۰ درصد بود که سوادکوه شمالی با ۹۸.۳ درصد مشارکت بیشترین میزان مشارکت را در کشور به نام خود ثبت کرد.
بیشتر بخوانید: نمایندگان مازندران در مجلس دهم(۱۰)

 نمایندگان مازندران در دوره دهم (۱۳۹۹- ۱۳۹۵)

در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، از ۹ حوزه انتخابیه مازندران، مجموعاً ۱۲ نماینده حضور در پارلمان را تجربه کردند.

حوزه انتخابیه ساری و میاندورود:

۱- علی‌اصغر یوسف‌نژاد (متولد ۱۳۳۸، کل آراء ۲۵۶۳۲۹، آراء ماخوذه ۱۱۶۵۴۰، دارای مدرک مهندسی صنایع)
یوسف نژاد که در دوره دهم با رای بالایی برای سومین بار راهی بهارستان شد و در مجلس هم به عنوان منشی مجلس انتخاب شد و در هیات رییسه قرار گرفت وی در انتخابات مجلس یازدهم تنها با کسب ۳۱ هزار رای به رتبه پنجم بسنده کرد.
۲- محمد دامادی (متولد ۱۳۵۸، کل آراء ۲۵۶۳۲۹، آراء ماخوذه ۶۷۱۵۸، کارشناسی ارشد عمران سازه)
جوانی که کار خود را با شورای شهر ساری شروع کرد و در انتخابات مجلس نهم و دهم توانست با نیروی جوانی خود موجی راه بیندازد و با کمک جوانان راهی مجلس شود. دامادی به علت تایید صلاحیت نشدن، فرصت نشستن بر صندلی بهارستان را برای بار سوم از دست داد.

 

 قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی

۱- عبدالله رضیان (متولد ۱۳۴۶، کل آراء ۲۲۵۰۲۲، آراء ماخوذه ۶۲۱۹۲، دکترای حقوق خصوصی)
رضیان که از حوزه دادگستری راهی کارزار انتخابات مجلس شد توانست گوی رقابت را از حوزه انتخابیه‌ای شلوغ از رقبای سرسخت خود برباید و در انتخابات مجلس یازدهم، پشت سر رقبای دیگر این حوزه ماند.
۲- سیدعلی ادیانی راد (مرحله دوم، متولد ۱۳۳۸، کل آراء ۲۲۵۰۲۲، آراء ماخوذه ۴۷۲۰۳، دکترای حقوق عمومی)
ادیانی راد برای دومین بار از این حوزه راهی بهارستان شد و در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه تهران در انتخابات شرکت کرد که ناکام ماند و نتواست راهی مجلس شود.

 

بابل و بندپی

۱- علی نجفی خوشرودی (متولد ۱۳۴۹،کل آراء ۲۴۳۹۴۱، آراء ماخوذه ۶۲۷۰۸، فوق لیسانس دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی)
دیپلمات جوانی که هوای نمایندگی مجلس به سرش زد و در انتخابات مجلس دهم توانست نظر مردم حوزه اش را جلب کند و وارد مجلس شد اما از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم، انصراف داد و خیلی زود از کارزار رقابت کنار کشید.
۲- حسین نیازآذری (مرحله دوم، متولد ۱۳۳۶، کل آراء ۲۴۳۹۴۱، آراء ماخوذه ۵۸۸۴۶، فوق لیسانس مدیریت دولتی)
نیازآذری برای دومین بار از بابل راهی مجلس شد و در انتخابات مجلس یازدهم نتوانست رای مردم حوزه اش را جذب کند و از راهیابی به مجلس بازماند.

 

 بابلسر و فریدونکنار.

ولی الله نانواکناری (متولد ۱۳۳۷، کل آراء ۹۱۹۳۵، آراء ماخوذه ۳۹۹۱۳، فوق لیسانس مدیریت)
نانواکناری که در دوره دهم توانست گوی رقابت را از دیگر رقبا برباید از راهیابی به مجلس یازدهم بازماند.

 

 بهشهر ، نکا و گلوگاه

علی محمد شاعری (متولد سال ۱۳۳۸، کل آراء ۱۶۷۶۶۸، آراء ماخوذه ۷۰۴۰۳، دکتری علوم کشاورزی)
شاعری که با سابقه طولانی در سطح مدیریتی کشور، در حوزه‌ای که سه شهرستان را در بر می‌گرفت راهی بهارستان شد و در سال اول حضورش در مجلس، ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس را به دست آورد و در انتخابات مجلس یازدهم قافیه را به حریف خود واگذار کرد.

 آمل

عزت‌الله یوسفیان ملا (متولد ۱۳۳۰، کل آراء ۱۸۱۹۶۷، آراء ماخوذه ۸۴۴۵۳، دکترای مدیریت)
یوسفیان ملا که در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم در چهار دوره پیاپی، نمایندگی مردم شهرستان آمل را بر عهده داشت یکی از فعالان مجلس بود، اما به علت تایید صلاحیت نشدن، فرصت حضور در مجلس یازدهم را از دست داد.

 

 نور و محمودآباد

علی اسماعیلی (متولد ۱۳۴۰، کل آراء ۱۳۶۳۳۱، آراء ماخوذه ۳۶۸۹۱، فوق لیسانس مدیریت دولتی)
اسماعیلی که در دوره دهم در رقابت تنگاتنگی با دیگر رقبا راهی بهارستان شد در این دوره به علت تایید نشدن صلاحیتش، نتوانست در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کند.

 

 نوشهر، چالوس و کلاردشت

قاسم احمدی لاشکی (متولد ۱۳۴۴، کل آراء ۱۱۲۷۶۹، آراء ماخوذه ۳۹۹۸۶، فوق لیسانس علوم اجتماعی)
احمدی لاشکی که در دوره دهم برای دومین بار راهی مجلس شد از فعالان کمیسیون آموزش مجلس بود، وی در دوره یازدهم نتوانست به مجلس راه یابد.

 تنکابن، رامسر و عباس آباد

شمس اله شریعت نژاد (متولد ۱۳۳۵، کل آراء ۱۳۵۱۳۴، آراء ماخوذه ۴۶۵۲۷، دکترای منابع طبیعی)
شریعت نژاد که برای دومین بار از این حوزه، راهی بهارستان شد و در این دو دوره عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بود اما در انتخابات یازدهم رقابت را به حریف خود واگذار کرد و از راهیابی به مجلس بازماند.
همه ۱۲ نماینده مازندران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از راهیابی به مجلس یازدهم بازماندند و در این دوره، دیگر نماینده حوزه انتخابیه خود نیستند و فرصت خدمتگذاری ندارند.

 جلسه اختتامیه مجلس دهم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق اختتامیه مجلس دهم، به تشریح دستاورد‌های این دوره پرداخت.
دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز چهار‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز آخرین جلسه مجلس دهم است، گفت: در مجلس دهم تقریبا ۲۰۰ قانون به تصویب رسید که حدود دو سوم آن را لوایح تشکیل می‌دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای نمایندگان بیان کرد: به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم؛ «به پایان آمد این دفتر/ حکایت همچنان باقی است».
وی افزود: مجلس دهم ۴ سال پیش در همین روز‌ها تشکیل شد، آن روز‌ها بسیاری از نمایندگان با افکار همدیگر آشنا نبودند، اما در این چهار سال نمایندگان در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به بحث نشستند که گاهی نتایج این مباحث منجر به قانون شد و گاهی نیز به تحلیل دقیق‌تری رسیدیم، گاهی نیز به قوای دیگر کار‌هایی که باید انجام بدهند را گفتیم و گاهی بیانیه‌هایی اعلام شد.
دکتر لاریجانی ادامه داد: از همه این طرق به یک مفاهمه و کار کردن با همدیگر دست پیدا کردیم و پس از ۴ سال دوستی و مودتی بین همه نمایندگان شکل گرفت که امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی به قوانین مهمی که در مجلس دهم تصویب شد اشاره کرد و گفت: قانون احکام دائمی برنامه توسعه که مرتبا تکرار می‌شد را تصویب کردیم، همچنین قانون برنامه ششم با زحمات زیادی تصویب شد.

یاداور می‌شوم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۹۹ آغاز بکار می‌کند و امیدواریم که این مجلس بتواند آنطور که باید و شاید به انتظارات مردم پاسخ دهد و قوانینی مصوب کند که برای توسعه و پیشرفت کشور تاثیر داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

iribnews