قرار است در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران طی چهار سال ۱۵۲ هزار خانه ساخت شود که برای اجرای کامل این طرح در استان سه هزار هکتار زمین نیاز است...

شرق مازندران : سید عباس رهگشای در گفتگو با ایرنا افزود : بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و آمار راه و شهرسازی، استقبال مردم مازندران در نام‌نویسی برای ساخت خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن تاکنون خوب بوده و هشت هزار و ۸۷۰ نفر از شهروندان استان در سامانه ملی sama.mrud.ir (ثمن) نام‌نویسی کرده اند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ، ثبت‌نام در سامانه  ثمن تا ۲۸ آبان سال جاری ادامه دارد.

رهگشا گفت : از امروز با انجام استعلام‌های لازم از متقاضیان و همچنین تامین زمین، فرایند ساخت خانه برای هشت هزار نفر از افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن در نقاط شهری مازندران ثبت نام کردند ، آغاز شد و با برگزاری کارگروه های منظم روند ساخت این خانه ها از سوی شورای مسکن استان رصد می‌شود.

وی با اشاره به تعیین ساز و کار مشخص برای ساخت خانه در طرح نهضت ملی مسکن ، افزود : این خانه‌ها با همکاری دولت به عنوان مجری، تعاونی‌ها یا بخش خصوصی به عنوان پیمانکار و متقاضیان به عنوان بهره‌بردار طرح در دست اجرا قرار گرفته و دولت هم به متقاضیان مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ ریال کمک هزینه ساخت مسکن با نرخ ۱۸ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه ‌وشهرسازی مازندران با بیان این که قرار است در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران طی چهار سال ۱۵۲ هزار خانه ساخت شود، خاطر نشان کرد: برای اجرای کامل این طرح در استان سه هزار هکتار زمین نیاز است.

رهگشای کمبود زمین را از چالش‌های اساسی در برخی نقاط مازندران برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد و گفت : در شهرهای قائمشهر، آمل، بهشهر و کلاردشت مشکل زمین برای ساخت خانه وجود دارد که با پیگیری مستمر در حال رفع این دغدغه هستیم، اما در دیگر نقاط شهری استان مشکل کمبود زمین نداریم.

وی افزود : ساخت خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن در مازندران در بافت فرسوده و محدوده شهری انجام می‌شود تا مشکلات مسکن مهر که در خارج از محدوده شهری در برخی از نقاط استان ساخته شد، تکرار نشود.

معاون راه ‌وشهرسازی مازندران گفت : ایده ایجاد شهرک های جدید مسکونی در صورتی که در بافت فرسوده و محدوده شهری زمین بدون استفاده برای ساخت خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن وجود نداشته باشد، در برخی از مناطق شهری ماززندران در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: امکان ساخت سالانه ۳۸ هزار واحد مسکونی در مازندران بدون حمایت دستگاه‌های اجریی و خدماتی از راه و شهرسازی در مازندران امکان پذیر نیست و تمام ادارات برای اجرای کامل این طرح به میدان بیایند.

رییس جمهوری در یکم مهر ۱۴۰۰ قانون نهضت ملی مسکن را برای اجرا به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. یکی از موضوعاتی که در ماده یک این قانون مطرح است، ‌ موضوع ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است.

همچنین ایجاد شورای عالی مسکن در بالاترین سطح با ریاست رییس جمهوری و برخی از وزیران و ایجاد صندوق ملی مسکن که هدف آن تجمیع و تخصیص منابع مالی است در این قانون پیش بینی شده است. تامین زمین و واگذاری اراضی، تامین مصالح ساختمانی، خدمات ساختمانی مانند صدور پروانه و پایان کار نیز در این قانون تعریف شده است. این طرح در قالب اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.