کلاس آموزش ترویج گندم با عنوان "مبارزه با علف‌های هرز و کود سرک گندم" با حضور حدود 120 گندمکار گلوگاهی با همکاری شورا، دهیاری، شورای کشاورزی روستای «تیله‌نو» و سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مسجد صاحب‌الزمان (عج) تیله‌نو برگزار شد.

 

شرکت گندمکاران گلوگاه در کلاس آموزشی ترویج کاشت

حدود ۱۲۰ گندمکار گلوگاهی در کلاس آموزشی ویژه روش‌های کاشت، داشت و برداشت شرکت کردند.

 

 

به گزارش شرق پرس، کلاس آموزش ترویج گندم با عنوان “مبارزه با علف‌های هرز و کود سرک گندم” با حضور حدود ۱۲۰ گندمکار گلوگاهی با همکاری شورا، دهیاری، شورای کشاورزی روستای «تیله‌نو» و سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مسجد صاحب‌الزمان (عج) تیله‌نو برگزار شد.

 

علت برگزاری این کلاس آموزشی در روستای تیله‌نو به دلیل وجود بیشترین بهره‌بردار کشاورزی در این نقطه از شهرستان گلوگاه است که علاوه بر کشاورزان روستای تیله‌نو، گندم‌کارانی از دیگر روستاهای گلوگاه نیز در کلاس‌ آموزشی شرکت کردند.  

 

در این جلسه مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به بیان آخرین روش‌های مبارزه با علف‌های هرز با تاکید بر مبارزات طبیعی، پرداخت.

 

مجید بهادری درباره برگزاری این کلاس‌ها اظهار کرد: ۱۴ نقطه هدف مازندران در مناطق کوهستانی یا دشت که هدف گندم‌کاری هستند را به عنوان سایت الگویی گندم شناسایی و نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی اعم از تئوری و عملی اقدام کردیم که این کلاس‌ها تا پایان فصل برداشت گندم برگزار می‌شود.

 

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: این پروژه‌های الگویی از نیمه دوم آبان‌ماه سال‌جاری در یک یا دو نقطه از شهرهای گلوگاه، نکا، بهشهر، میاندورود، ساری، کیاکلا، قائمشهر، بابلسر و جویبار آغاز شده که بستگی به وسعت هر شهر، در نقاط کوهستانی یا دشت و یا هر دوی آنها در حال برگزاری است.

 

به گزارش فارس، تسطیح اراضی، بتنی کردن کانال‌های آب، شن‌ریزی جاده بین مزارع و تسهیل در عبور و مرور کشاورزان، در اختیار قرار دادن بذر و کود مناسب و پرداخت اعتبارات ادوات کشاورزی در قالب تسهیلات، از جمله خواسته‌های مطرح شده گندم‌کاران گلوگاهی در کلاس آموزشی الگوی گندم بود.

 

 روستای تیله‌نو شهرستان گلوگاه که یکی از ۱۴ نقطه سایت الگویی گندم در مازندران است؛ دارای ۵۰۰ بهره‌بردار گندم در سطح زیر کشت ۷۰۰ هکتار است، این روستا ۱۰۰ هکتار سطح زیرکشت جو، ۵۰ هکتار مرکبات و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت یکی از مرغوب‌ترین نوع برنج محلی را (طارم عسگری) در مازندران را به خود اختصاص داده است.