محرومیت و جریمه هرچقدر هم که سنگین باشد در اصل ماجرا تاثیر چندانی نداشته و متاسفانه رفتارهای غیرفرهنگی در سکوها همچنان در شهرهای مختلف کشور در حال گسترش است

شرق پرس – محمد مبرا : دیدار نساجی قائمشهر و سپاهان اصفهان در چهارچوب هفته بیست و چهارم رقابت های لیگ برتر،عصر روز جمعه ۱۶ فروردین با استقبال تماشاگران مازندرانی در ورزشگاه شهید وطنی این شهر برگزار شد و در پایان، دو تیم به نتیجه تساوی بدون گل رضایت دادند.

اما جدای از مسائل فنی و نتیجه، حوادثی در این بازی به وقوع پیوست که شاید برای هیچ علاقه مند واقعی ورزش خوشایند نبود و می توان گفت سکوهای ما در این روز نمره قابل قبولی دریافت نکرده اند.

متاسفانه در جریان بازی، شعارهای تند علیه امیرقلعه نوعی سرمربی سپاهان در حالی در روی سکوهای نساجی شنیده می شد که مردم این سرزمین به رعایت اخلاق، جوانمردی و میهمان نوازی شهره اند و از طرفی این اتفاق آنهم علیه سرمربی که گفته می شود کمک هایی به باشگاه نساجی مازندران داشته است موجب تاسف است. اگرچه شنیده شد مسئولان باشگاه نساجی با انتشار بیانه ای از این رویداد اعلام برائت کرده اند اما برگرداندن آب رفته از جوی بسیار سخت و گاهی غیرممکن خواهد بود.

علیرغم اینکه این اتفاق مختص این شهر نبود و متاسفانه در اکثر شهرهای کشور به نحوی در رقابت های مختلف ورزشی دیده می شود، اما ضرورت بکارگیری ابزارهای فرهنگی در ورزش را نشان داد و ثابت کرد یدک کشیدن نام فرهنگی در پس باشگاه ها و انجام کارهای سطحی و روزمره دیگر کارساز نیست و باید فکری اساسی در این زمینه صورت گیرد. چراکه توهین و تخریب نه در فرهنگ اصیل ایرانی جایی دارد و نه در شریعت و دین و آئین مان.

از سویی باید اعتراف کنیم محرومیت و جریمه هرچقدر هم که سنگین باشد در اصل ماجرا تاثیر چندانی نداشته است و متاسفانه رفتارهای غیرفرهنگی در سکوها همچنان در شهرهای مختلف کشور و حتی در رویدادهای ملی نیز در حال گسترش است.

تا کی باید در شبکه های اجتماعی و رسانه ها از فرهنگ خوب تماشاگران کشورهای جنوب شرق آسیا و دیگر نقاط جهان صحبت کنیم و نسبت به برخی رفتارهای غیر حرفه ای و مصادیق بارز ضد فرهنگ در میان هواداران تیم های ورزشی خود بی تفاوت باشیم ؟ آیا تصمیم گیران به این باور نرسیده اند که ضربه ای که از این سوء رفتارها متوجه جامعه می شود به مراتب شدیدتر از شکست های ورزشی است؟

بعنوان یک فعال رسانه ای تاکید دارم فضای فرهنگی ورزش کشور نیازمند تغییر نگاه و پوست اندازی است و اگر همین امروز برای این نقطه ضعف جدی ورزش کشور فکری اندیشیده نشود ممکن است ضربه های مهلکی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی مان در این میدان وارد می شود به این زودی ها و به این راحتی ها قابل جبران نباشد.

محمد مبرا – سردبیر و عضو خانه مطبوعات مازندران