این روزها تصویر نازیبایی از محیط زیست در ذهن طبیعت دوستان مازندران نقش بسته است، تصویری که در آن طبیعت و زیست بوم آماج هجمه های مختلفی قرار گرفته اند و محیط زیست را به مرز بحران کشانده اند.
zobale
تبدیل سواحل خزر به زباله دانی گردشگران، تخلیه فاضلابهای انسانی در بستر رودخانه و دریا، پدیده شرم آور زباله خواری حیوانات و زباله گردانی که در پی نان شب هستند، نبود ایستگاه اطفای حریق در نگین جزیره های ایران یعنی میانکاله روزگار حیات وحش را ناخوش کرده و تصویری نازیبایی از محیط زیست در مازندران نقش بسته که دل دوستداران طبیعت را به درد آورده است.
 

به گزارش شرق پرس، این روزها تصویر نازیبایی از محیط زیست در ذهن طبیعت دوستان مازندران نقش بسته است، تصویری که در آن طبیعت و زیست بوم آماج هجمه های مختلفی قرار گرفته اند و محیط زیست را به مرز بحران کشانده اند.

طبق آمار ۲۰ درصد وسعت مازندران تحت پوشش و حفاظت محیط زیست قرار دارد و فاجعه زیست محیطی سواحل و جنگلهای خزری از یکسو، عدم حمایت محیط زیست از سازمانهای مردم نهاد از سوی دیگر، معضل پسماند و انباشت آن در حاشیه جنگل و رودخانه، افزایش بیماریهای کشنده و مرگبار، نبود مدیریت صحیح پسماند از جمله دغدغه هایی است که برخی طبیعت دوستان و سازمانهای مردم نهاد مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح کرده اند.
به اعتقاد آنان، یکی از جنبه های مهم مدیریت پسماند جامد شهری، تغییر عادات، رفتارها و مشارکت جامعه است، سازمان محیط زیست چقدر در این راستا برنامه ریزی و فعالیت کرده است؟ اساساً سازمان برای بحث آموزش در مدارس و خانواده‌ها چه تمهیداتی دارد؟ تلاشی برای گنجاندن برنامه‌های آموزشی در رادیو و تلویزیون شده است؟ یا در محتوای کتب درسی دانش‌آموزان ما بالاخره آموزش‌های زیست محیطی را هم خواهیم دید یا خیر؟.
همچنین به تاکید آنان، سواحل دریای خزر تبدیل شده است به انبار بزرگ زباله مهمانانی که از استانهای دیگر به اینجا سفر می‌کنند و خود دریا نیز بدل شده است به فاضلاب شهرهای ساحلی. سالانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی‌های نفتی وارد دریا می‌شود. برای نجات آن چه کرده‌اند؟ جنگل‌های شمال مانند جامعه‌ی انسانی نیاز به پزشک دارند. چند سالی است که شاهد هجوم آفات به جنگل های شمال هستیم برای درمان آن چه کاری شده است.
شهرها و روستاهای مرکزی مازندران  همواره گریبانگیر معضل سیلاب هستند؛ برای حل این مسأله چه فکری شده است و  آمار سرطانهای گوارشی در استانهای شمالی بیشتر از سایر استانها است و دلیل اصلی آن هم عدم هدایت درست پسماندها و نبود مدیریت صحیح پسماند در استان و نبود هیچ گونه دغدغه ای برای رفع این مشکل اساسی است. 
از طرفی دیگر پدیده شرم‌آوری به نام زباله‌خواری حیوانات و زباله‌دزدی انسانها مواجه‌ایم، تصویر توده‌های انباشته‌شده زباله و حیوانات اهلی اطراف آن یا انسانهایی که در میان زباله‌ها سخت در حال پیدا کردن نان شب‌شان‌ هستند، در گوشه و کنار شهر هر روز در حال تکرار است. و مدعیان حفاظت از محیط زیست برای حل این معضل چه اقداماتی دارند.
حفاظت تنها ۱۰ نفر از نگین تالابهای ایران/ میانکاله محروم از ایستگاه اطفای حریق
رئیس سازمان مردم نهاد مازندران گفت: ۶۸ هزار هکتار مساحت میانکاله بهترین سرزمین زیستی در کره زمین است که امروز ۱۰ نفر از دوستداران طبیعت این مساحت وسیع را محیط بانی می کنند و این یعنی غربت و ظلم به محیط بانان استان و اگر در هر هزار هکتار یک نفر محیط بان باشد نیازمند ۶۸ نفر می باشیم چگونه ۱۰ نفر این وسعت را حفاظت کنند.
به گفته وی، در میانکاله از یک ایستگاه اطفاء حریق محروم هستیم و احداث سایت آموزش و آمفی تئاتر در میانکاله نیازمند اعتبارات کشوری است .
به گفته علی فلاح، مازندران استانی توریست پذیر است که سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر از سراسر کشور برای استفاده از طبیعت استان می آیند که جزء انباشت زباله ثمره دیگری برای ما ندارد که نیازمند توجه فراملی است.
محمد عبادی ، نماینده سازمان انجمن مردم نهاد ساری نیز گفت: در برنامه چهارم توسعه رویکرد خوبی در زمینه محیط زیست داشتیم، در این برنامه سند توسعه فرابخشی وجود داشته که ۵ اصل را بعنوان اساسی ترین اصول محیط زیست در آن وجود داشته که قرار بود در سراسر کشور اجرا شود که متاسفانه عملی نشد.
وی گفت: باید نواقص برنامه چهارم را بررسی کرده و در برنامه ششم توسعه این مشکلات را برطرف کنیم، در برنامه ششم توسعه جایگاه مشورتی سازمانهای مردم نهاد ، آمایش سرزمینی ، مدیریت سیستمی و برنامه ریزی مشارکتی دیده شود.
ناهنجاریهای زیست محیطی پایان یابد
عبادی گفت: معتقدم باید به برخی ناهنجاریهای محیط زیستی در کشور پایان داد و این کار اورژانسی است که نیازمند تحرک و اراده سیاسی دارد.
وی افزود: همین الان دهها سد درحال ساخت است و در صورتی که سدسازی بلای به اکوسیستم رودخانه ای ما آورده است درحالیکه ۹۳ درصد از آبها در بخش کشاورزی مصرف می شود که باید ساماندهی درستی در این زمینه صورت گیرد.
عبور محیط زیست از خط قرمز
مسعود مولانا دبیر اجرایی سمن های زیست محیطی شمال کشور نیز با بیان اینکه، محیط زیست از خط قرمز عبور کرده و در مرز فاجعه است گفت: راه حل کارشناسانه و مشکلات محیط زیست کشور را همه می دانند اما سوال این است چرا با اینکه صورت مساله و پاسخ مشخص است اما در عمل بسیار ضعیف هستیم .
وی گفت: مردم و سازمان های مردم نهاد حمایت می کنند ولی اراده سیاسی برای حل مشکلات محیط زیست بسیار ضعیف و لاک پشتی است.
وی با بیان اینکه، مصرف آب خانگی ۵ درصد و کشاورزی ۹۲ درصد است و۶۰۰ چاه غیر مجاز فعالیت می کند عنوان کرد:  چرا دولت از فعالیت آن جلوگیری نمی کند.
رهاسازی ۱۰ تن مرغ مرده در جنگل های دارابکلا
morghmordeh
عارف آهنگر نماینده انجمن مردم نهاد روستای دارابکلا ساری نیز گفت: مدتی قبل مقدار قریب به ۱۰ تن مرغ مرده توسط یکی از مرغداری‌های اطراف در جنگل داراب‌کلا ریخته و رها شده است، این فاجعه پیشتر نیز بارها و بارها اتفاق افتاده است و خواسته ما از سازمان محیط زیست این است که با تقویت و حمایت قانونی دوستداران محیط زیست و طبیعت داراب‌کلا، جلوی تکرار چنین اتفاقات شرم‌آوری را بگیرد، بومیان خیلی راحت تر و سریعتر می‌توانند عاملان چنین تخلفاتی را شناسایی کرده و جلوی تکرار آن را بگیرند در صورتیکه از سوی سازمان مورد حمایت واقع شده و مأموران اداره محیط زیست هم درست و بموقع نسبت به چنین رخدادهایی واکنش نشان داده و اقدام عاجل کنند به جای تهیه گزارش‌ و عکس جهت رفع تکلیف. 
وی با اشاره به اینکه، اداره محیط زیست حقاً با کمبود نیرو مواجه است و تردیدی نیست که با چنین بضاعتی نمی‌توان کاری کرد گفت: حال که ما نیروی آماده به کار و بی توقع داریم، چرا حمایتشان نمی‌کنید؟ چرا به آنها وجاهت قانونی بر اساس قوانین خودتان نمی‌دهید تا آن کمبود نیروی شما جبران شود و خودشان محیط زیست منطقه خودشان را حفظ کنند؟.

 

مهر