از سال 76 که سورک در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت تا کنون که مرکز یک شهرستان بسیار مهم و استراتژیک است بیش از 10 شهردار آمده اند و رفته اند. اما چه کرده اند و چقدر مفید بوده اند؟ قضاوت با خود مردم.

شرق پرس: محمد مبرا – از سال ۷۶ که سورک در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت تا کنون که مرکز یک شهرستان بسیار مهم و استراتژیک است بیش از ۱۰ شهردار  آمده اند و رفته اند. اما چه کرده اند و چقدر مفید بوده اند؟ قضاوت با خود مردم.

القصه؛ با استعفای انصارالحسینی, از گوشه و کنار افرادی برای شهرداری سورک مطرح می شوند که خود بیش از هر کس دیگری می دانند که این ردا برایشان گشاد است. چراکه در مورد شهری صحبت می کنیم سالها از چیزی که باید باشد عقب تر است و مردم این شهر در این ۱۷ سال چیزی جز ساختمان شهرداری و فرمانداری بدست نیاوردند که اگر برایشان آبی نداشت برای دیگران نان داشت.

 بعنوان یک شهروند به اعضای شورای شهر و گروهی که در انتخاب شهردار مشورت می دهند یادآور می شوم که عرصه شهرداری سورک در این وهله از زمان که مردم دائماً از عقب ماندگی ها می گویند جای آزمایش و خطا نیست. در حال حاضر این شهر نیازمند یک عزم جهادی در عرصه مدیریت شهری است زیرا سرعت ساخت و ساز و عمران و آبادی در همه ی شهرهای دیگر به طرز چشم گیری در حال افزایش است و مسئولین شهرهای دیگر بودجه های ملی و استانی را به نفع زیبا سازی و توسعه شهرشان می بلعند ولی مردم سورک هنوز از حداقل ها می گویند. از طرفی در این اوضاع شنیده می شود گروهها و افراد ذی نفوذ با فشار بروی اعضای شورای شهر, سعی در تحمیل گزینه های مورد نظر خود را دارند که باید منتظر باشیم و ببینیم چقدر در این راه موفق خواهند شد.

 اما از دیگر سو, در پس مچ اندازیهای سیاسی که در این انتخاب صورت می گیرد و فارغ از برد و باختی که اتفاق خواهدافتاد, مسئله ای را نباید از خاطر دور بیاندازیم آنهم افکار عمومی است که چه خوشمان بیاید و چه نیاید اخبار محرمانه جلسات را می شنوند و لابی ها را هم می بینند. چه پسندیده بود که برخی از آقایان در مورد افرادی خود و اطرافیانشان را هزینه می کردند که با آمدنشان مردم تغییر را در شهر احساس کنند تا شاید حال ناخوش سورک تسکین یابد و اینکه خدای ناکرده بافت نا زیبای شهری ما وصله ی ناجوری برای استان زیبای مازندران نباشد.

 قبول کنیم که برخی از مردم اشتباهات و سوءرفتار ما را متاسفانه از چشم نظام می بینند و حتماً می پذیریم که انتخاب اشتباه و غیر کارشناسی که به ضرر مردم تمام شود همانند خیانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است و انشاءالله که همه ی ما به سوگند ابتدایی قبول مسئولیت مان پایبند هستیم.

 جالب است بدانید اخیراً در جلسه یی که مسئولین همه ی دستگاههای مرکز استان حضور داشتند شهردار  شهر کوچکی به همراه اعضای شورای شهر برای میزبانی یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه سراسری وقت گرفته بودند.چیزی که در نگاه اول محال بودو مخالفتهای منطقی هم وجود داشت. اما آن شهردار شجاع و جسور با سخنان مستدل همراه با ریسک پذیری همه نگاهها را به شهرش معطوف کرد و اکثر مسئولین ادارات مرتبط و غیر مرتبط با حمایت از این میزبانی امکانات و بودجه مناسبی اختصاص دادند و حمایت همه جانبه خود را از شهردار آن شهر اعلام کردند. مسلماً شهردار آن شهر وابستگی به شخص خاص یا نماینده ای نداشت و تنها با اتکا به توانایی های فردی و علم خود توانسته بود بقیه را متقاعد به ظرفیت بالای شهر و مردم شهرش کند.

 آن روز بر خودم نهیب زدم که ای کاش یا هرگز شهردار دیگری برای شهرمان انتخاب نشود و یا اگر انتخاب شود بتواند صدای غربت شهرمان را به گوش همه برساند و با روحیه جهادی و دلیرانه به وضعیت شهرسازی سورک سامان بخشد.   

 

  

  • نویسنده : محمد مبرا