براساس آمارهای رسمی سال 1392 ،عامل مرگ و میر 44 و هشت دهم درصدمردم مازندران بیماری های قلبی و عروقی ، 15 و دو دهم درصد سرطان و شش و هشت دهم درصد حوادث اعلام شد.

 

arabi-mehdi4

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سرطان بعنوان دومین عامل مرگ ومیر مردم استان نام برد و گفت: ۱۵ سرطان شایع زندگی و سلامت زنان و مردان مازندران را تهدید می کند .

 

به گزارش شرق پرس، مهدی اعرابی  روز دوشنبه در همایش مقابله با سرطان که به مناسبت هفته سرطان در ساری برگزار شد ، اعلام کرد : پستان، روده بزرگ ، پوست، معده ، مری ، تیروئید و خون سرطان های شایع در زنان مازندران است .

 

وی ازسرطان های معده ، پروستات ، پوست ،کلورکتال ، مثانه ، مری، خون ، دهان و زبان بعنوان سرطان های شایع در مردهای مازندران نام برد .

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به آخرین آمار علت مرگ و میر استان که در سال ۱۳۹۲ اخذ شد ، اشاره کرد و گفت:سرطان عامل ۱۵ و دو دهم درصد مرگ و میر در مازندران بود .

 

براساس آمارهای رسمی سال ۱۳۹۲ ،عامل مرگ و میر ۴۴ و هشت دهم درصدمردم مازندران بیماری های قلبی و عروقی ، ۱۵ و دو دهم درصد سرطان و شش و هشت دهم درصد حوادث اعلام شد.

 

وی استفاده نادرست و مصرف زیاد کودهای شیمیایی ، سموم دفع آفات نباتی ، دخانیات ، الکل ، رژیم غذایی نامناسب ، قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور شدید خورشید ، استرس ، تابش پرتو ، عفونت های مزمن و کم تحرکی را از عوامل ایجاد سرطان در مردم این استان دانست .

 

وی به آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی براینکه ۱۳درصد عامل مرگ و میر سالانه در جهان سرطان است اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از هفت میلیون نفر در جهان براثرسرطان فوت می کنند که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۳ میلیون نفر افزایش یابد .

 

اعرابی با تاکید بر اینکه سرطان بعنوان بیماری قابل پیشگیری است ، ادامه داد : ۳۰ درصد سرطان ها با زندگی سالم و ایمن ساز مقابل عفونتها قابل پیشگیری است .

 

وی همچنین پیشگیری ۴۰درصدی مرگ ناشی از سرطان با کنترل عوامل خطرمیسر است ، افزود تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطانها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه و موثرترین عامل در راستای کاهش بروز بیماریهای سرطان به شمار می رود .

 

براساس آمارهای رسمی کشور از هر یکصد هزار نفر ایرانی ۱۳۴ مرد و ۱۲۸ زن مبتلا به سرطان هستند .

 

هشتم تا ۱۵ بهمن ماه با عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است .

ایرنا