پروژه ملی زورخانه بهشهر در سال 90 با حضور مسئولان استانی و شهرستانی همچنین جمعی از خیران ورزشی بهشهر، کلنگ‌زنی شد و قرار بود حداکثر تا دو سال آینده ساخته شود.

zorkhane-behshahr4به گزار شرق پرس پروژه زورخانه بهشهر که قرار بود حداکثر در دو سال به اتمام رسیده و افتتاح شود، اکنون هم به فراموشی رفته است و علاقه‌مندان به ورزش باستانی مجبورند که روی تاتامی تمرین کنند.

 پروژه ملی زورخانه بهشهر در سال ۹۰ با حضور مسئولان استانی و شهرستانی همچنین جمعی از خیران ورزشی بهشهر، کلنگ‌زنی شد و قرار بود حداکثر تا دو سال آینده ساخته شود.

این پروژه در کنار استادیوم آزادی بهشهر قرار دارد و مساحت آن نیز ۵۰۰ مترمربع است، فوندانسیون آن توسط فرد خیری به نام محمدرضا یخکشی با هزینه ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۰ انجام شد و ادامه این کار به اداره‌کل تربیت‌بدنی وقت واگذار شد اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

لازم به یادآوری است که در دهه ۸۰، اسکلت ساختمان زورخانه بهشهر در خیابان پیشوای این شهر با آن نمای هندسی زیبا، ساخته شد اما بنا به دلایلی شهرداری وقت درصدد تصرف آن برآمد و آن فوندانسیون را بدون تغییر به ساختمان حمل و نقل شهری و آتش‌نشانی شهرداری تبدیل کرد و آه از نهاد علاقه‌مندان به ورزش کشتی و باستانی برآمد.

شهرداری وقت، حتی مکان جایگزینی را در اختیار ورزش بهشهر قرار نداد، گفته می‌شد شهرداری بهشهر قول داده است تا در ساخت‌وساز زورخانه این شهر مساعدت کند اما حمید آزموده شهردار فعلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بهشهر اعلام کرد که از این موضوع اطلاعی ندارد و تاکنون چیزی درباره مشارکت شهرداری در ساخت زورخانه این شهر، نشنیده است.

دستگاه‌های دولتی به تعهدات خود عمل نکردند

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای بهشهر در گفت‌وگو با فارس گفت: براساس توافق، اقدامات اولیه برای ساخت زورخانه را انجام داده‌ایم اما هیچ‌گونه همکاری از سوی دستگاه‌های دولتی استانی و شهرستانی انجام نشد و هنوز موفق به داشتن زورخانه نشده‌ایم.

مرتضی قلندری اظهار کرد: این پروژه ملی است و باید نگاه ملی به آن باشد، همیشه صحبت از ورزش و توجه به ورزش در محافل مختلف عنوان می‌شود اما در شهرستانی مانند بهشهر که استعدادهای خوب قهرمانی را داریم، گاهی فقط بازار شعارهای حمایت از ورزش و ورزشکار، داغ است.

تمرینات ورزش زورخانه‌ای روی تاتامی

نخستین مرشد حرفه‌ای زورخانه‌ای در بهشهر، یک جوان ۳۳ ساله است که از سال‌جاری با آغاز فعالیت‌های خود، روح تازه‌ای به علاقه‌مندان به ورزش‌های باستانی بخشیده است.

سیدجمال‌الدین اتقانی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: دوره‌های مرشدی را در تهران و با هدایت اساتیدی چون مهدی تمولی، علی عددی و علی شیرازی گذراندم و پس از آن به بهشهر آمدم، نخستین مرشد زورخانه‌ای هستم و کار رسمی خود را از سال‌جاری با شرکت در دوازدهمین دوره مسابقات کشتی آزاد جوانان جام شهید هاشمی‌نژاد بهشهر آغاز کردم.

 وی اظهار کرد: اکنون فعالیت‌های خود را در خانه کشتی بهشهر ادامه می‌دهم و چون مکان مناسبی برای ورزش‌های زورخانه‌ای نداریم، بچه‌ها تمرینات خود را بر روی تاتامی اجرا می‌کنند.

این مرشد جوان ادامه داد: ورزش باستانی در بهشهر علاقه‌مندان زیادی دارد، هم پیشکسوتان و هم خردسالان،نوجوانان و جوانان از آن استقبال می‌کنند اما در حالی که بیشتر شهرستان‌های مازندران دارای زورخانه هستند و با وجود تقاضاها و استعدادهایی که در بهشهر وجود دارد اما زورخانه نداریم.

علاقه نوجوانان به ورزش زورخانه‌ای

مربی تیم ملی نوجوانان کشور و یکی از قهرمانان کشتی بهشهر و گلوگاه نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: هفته‌ای یکی دو بار به سالن کشتی روستای قلعه‌پایان گلوگاه می‌روم و در آنجا تمرین می‌کنم.

اصغر بذری بیان کرد: بچه‌ها علاقه خاصی به ورزش زورخانه‌ای دارند، به‌ویژه انجام حرکات ورزشی با صدای سیدجمال‌الدین اتقانی مرشد جوان بهشهری همه را به وجد می‌آورد.

وی ادامه داد: از آن سال‌ها که گلوگاه زیرپوشش بهشهر بود، می‌شنیدیم که قرار است زورخانه‌ای در بهشهر ساخته شود اما دیگر خبری نشد، چند سال پیش نیز کلنگ زورخانه در بهشهر زده شد و امیدوار شده بودیم اما تاکنون اقدامی نشده است. 

مربی تیم ملی نوجوانان کشور در پایان گفت: فعلا تمرینات روی تشک کشتی یا روی تاتامی انجام می‌شود ولی ورزش باستانی در زورخانه، با آن فضای خاص و قابل احترام، هیجان بیشتری دارد و اصلا قابل مقایسه با سالن ورزشی نیست.

به گزارش فارس، با نگاهی به مصوبات و پروژه‌های سه سال گذشته در شهرستان بهشهر درمی‌یابیم که اصلا هیچ نامی از ساخت زورخانه در بهشهر برده نشده است و گویا مسئولان بهشهری، این پروژه را از یاد برده‌اند و این فراموشی‌ها، فقط کام سایر شهرستان‌ها را شیرین می‌کند.

 

 

 

 

 

 

.

  • منبع خبر : فارس