با گذشت بیش از پنج سال از تعطیلی کشتارگاه سنتی شرق مازندران، به گفته برخی شهروندان، برخی از دامهای منطقه در مزارع، کوره پزی ها و حمام منازل کشتار می شود و ذبح و توزیع گوشت غیربهداشتی زنگ هشدار و تهدیدی برای سلامت جامعه است.   به گزارش شرق پرس,  عدم رعایت نکات بهداشتی […]

 

کشتارگاه شرق مازندران

با گذشت بیش از پنج سال از تعطیلی کشتارگاه سنتی شرق مازندران، به گفته برخی شهروندان، برخی از دامهای منطقه در مزارع، کوره پزی ها و حمام منازل کشتار می شود و ذبح و توزیع گوشت غیربهداشتی زنگ هشدار و تهدیدی برای سلامت جامعه است.

 

به گزارش شرق پرس,  عدم رعایت نکات بهداشتی و قانونی در ذبح دام های سبک و سنگین درشرق مازندران، این روزها با توجه به ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف گوشت و مواد پروتئینی ، به دغدغه بهداشتی مردم این منطقه تبدیل شده و این مشکل را به یک معضل تبدیل کرده است.

عدم رعایت نکات و مسائل بهداشتی در کشتار دام، ذبح غیر قانونی و اینکه ذبح دام ها در شرایط بد و غیر بهداشتی و  عدم وجود استانداردهای لازم انجام می شود خود زمینه های تهدید سلامت مردم را افزایش داده است که در این رابطه مردم شرق مازندران با نگرانی گوشت قرمز مصرف می کنند.

 

کشتارگاه شرق مازندران

یکی از شهروندان شرق مازندران با اعلام نگرانی از مصرف گوشت قرمز گفت: متاسفانه از سلامت گوشت های مصرفی اطلاع نداریم و چون خواهان گوشت گرم برای مصرف روزانه هستیم مجبوریم از این گوشت های قصابی ها استفاده کنیم.

مرضیه میرباقری گفت: در برخی موارد شنیده شده است که به دلیل عدم وجود کشتارگاه صنعتی، برخی از سودجویان کشتار را در مکان های غیر استاندارد انجام داده و حتی گوشت مردار به مردم ارائه کرده اند که امیدواریم بهداشت و دامپزشکی در این رابطه با دقت و احساس مسئولیت بیشتری وارد شوند.

ذبح دام در حمام منازل و کوره پزی ها

وی ادامه داد: برخی از منابع رسمی و غیر رسمی نیز اعلام کرده اند که برخی از دام ها در مزارع، کوره پزی ها و حمام منازل ذبح می شود که متاسفانه این مسئله بسیار خطرناک است و باید مسئولان با دقت بیشتری در برخورد با متخلفان وارد شوند.

علیرضا عظیمی از دیگر شهروندان شرق مازندران نیز در این رابطه معتقد است برخی قصابان ماهها یک گوشت ممهور شده به مهر دامپزشکی را در مغازه خود نگه می دارند اما گوشت ارائه شده به مردم گوشت ممهور شده به مهر نیست و همان گوشت غیر بهداشتی و ذبح ناسالم است.

وی بیان داشت: باید کنترل دقیق براین مسئله هم انجام شود تا تنها به دارا بودن گوشت های مهر خورده اکتفا نشود و گوشت های داخل یخچال و ویترین هم از نظر بهداشتی کنترل شود.

ماشینی برای حمل دام نداریم

علی جباری یکی دیگر از شهروندان و قصابان منطقه گفت: متاسفانه مسافت طی شده تا جویبار بسیار طولانی است و ما نمی توانیم برای ذبح دو گوسفند یا یک گاو این مسافت را طی کنیم، ضمن اینکه ماشینی برای حمل دام در اختیار نداریم.

وی گفت: براساس اعلام مسئولان مقرر شده بود که خودرویی برای حمل دام و گوشت در اختیار قصابان قرار گیرد که بعد از مدتی این امر به فراموشی سپرده شده است ضمن اینکه هزینه دو برابری کشتار و عدم وجود امنیت جاده ای از جمله مشکلات قصابان در دسترسی آسان و به صرفه به کشتارگاه صنعتی در جویبار است.

جباری ادامه داد: متاسفانه در کشتارگاه صنعتی جویبار مدیریت مناسبی بر ذبح انجام نمی شود و هدر رفت بسیار است و ذبح دام در کشتارگاه صنعتی گلستان بریا ما به صرفه است که در برخی موارد ممانعت می شود.

معرفی ۳۰ قصاب خاطی به دادگاه

رئیس شبکه دامپزشکی بهشهر نیز در این رابطه با اعلام اینکه از خردادماه سال جاری تاکنون  ۳۰ قصاب خاطی در بهشهر به دادگاه معرفی و حکم قانونی برای آنان صادر شده اند گفت: دربرخورد با قصابان خاطی در ارائه گوشت ناسالم و غیر بهداشتی به مردم براساس قانون و بدون اغماض و چشم پوشی وارد می شویم.

هایده باقری، در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سالن اجتماعات فرمانداری بهشهر افزود: حبس یک ماهه، حبس تعزیری و جریمه نقدی از جمله رای دادگاه در برخورد با قصابان خاطی در بهشهر بوده است که متاسفانه علی رغم اجرای این احکام، همچنان شاهد تخلف در این صنف هستیم.

وی با اعلام اینکه گوشت های غیر بهداشتی از سطح قصابی ها ضبط می شود بیان داشت: متاسفانه سلامتی مردم در خطر است و چوبداران مکلف به کشتار در کشتارگاه صنعتی و قصابان مکلف به تهیه گوشت سالم و بهداشتی از کشتارگاه صنعتی هستند.

باقری با اشاره به اینکه اکیپ های نظارت بر قصابی ها فعال است و بازدید صورت می گیرد گفت: دغدغه ما سلامت شهروندان است نه دغدغه قصابان و این قشر باید بدانند که شغل چوبداری از قصابی جدا است و تنها چوبداران موظف به بردن دام برای ذبح هستند و قصابان باید گوشت سالم تحویل بگیرند.

رئیس دامپزشکی بهشهر گفت: اولویت کاری ما در کشتار، افزایش سلامت جامعه و رعایت موارد بهداشتی و ذبح سالم دام است که متاسفانه برخی از قصابان تخلف کرده و تمکین ندارند.

باقری اضافه کرد: قصابان نکا و گلوگاه  با ذبح در جویبار مشکلی ندارند اما متاسفانه برخی قصابان بهشهر از ذبح دام در دام شهر جویبار ممانعت کرده و سرباز زده اند که نمی توان سلامت ۱۸۰ هزار نفر جمعیت  را فدای منافع ۵۰ قصاب شهرستان کنیم و لذا باید مسئولان با تمام توان در این رابطه و ملزم کردن قصابان به ذبح بهداشتی و سالم و قانونی و رعایت ذبح بهداشتی وارد شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از قصابان سطح شهرستان بدون دارا بودن پروانه کسب فعالیت دارند و  اصناف نیز برای تمدید پروانه کسب از دامپزشکی استعلام نمی کند که در صورت استعلام ما قصابان خاطی را معرفی از ارائه پروانه کسب و تمدید آن جلوگیری می شود.

وی گفت: عرضه مرغ زنده در چهارشنبه بازار، عباس آباد و برخی از خیابان های اصلی بهشهر نیز از دیگر موارد خطرآفرین است که سلامت جامعه را تهدید کرده  و باید برخورد مناسب صورت گیرد.

کشتار دام در جویبار برای قصابان به صرفه نیست

نماینده اتاق اصناف نیز گفت: کشتار در جویبار برای قصابان به صرفه نیست و بر این باورند که نمی توانند برای کشتار دو دام مسافت طولانی را به جویبار رفته و بر گردند و این اعتراض وجود دارد.

بهرام نیکزاد افزود: در ابتدای امر برای ذبح دام در جویبار و حمل دام، خودرویی توسط شهرداری بهشهر در نظر گرفته شده بود که این مسئله در نیمه راه رها شد و اکنون خودرویی برای انتقال دام و گوشت نداریم.

وی گفت: با توجه به دستور معاون عمرانی استاندار مازندران در جهت راه اندازی کشتارگاه کوچک موسوی در شهید آباد می توانیم به ذبح بهداشتی در شهرستان و کاهش مسافت تا جویبار امیدوار باشیم و دغدغه ذبح بهداشتی رفع شود.

فرماندار بهشهر نیز در این رابطه بر برخورد قانونی بامتخلفین در حوزه ذبح بهداشتی و سالم گوشت تاکید و خاطر نشان کرد: شاید در برخی از موارد برخورد با قصابان تاثیر گذار نبوده که در شورای تامین به این مسئله و چگونگی مجازات پرداخته می شود.

محمد تقی نورزاد بیان داشت: با توجه به عدم پیشرفت مناسب در کشتارگاه صنعتی شرق مازندران در نکا، کشتارگاه کوچکی با رعایت مسائل بهداشتی و استانداردهای دامپزشکی در بهشهر به استانداری معرفی شده است که با رعایت همه استانداردهای لازم توسط مسئول این کشتارگاه می توانیم ذبح بهداشتی  را در شهرستاان انجام دهیم.

وی ادامه داد: شاید در این کشتارگاه نتوانیم ذبح بهداشتی در وسعت زیاد داشته باشیم اما همان ذبح تا ۲۰ دام به صورت بهداشتی برای ما مهمتراز ذبح غیر بهداشتی و غیر قانونی است که با نهایی شدن استانداردها در این کشتارگاه کوچک عملیاتی می شود.

نورزاد گفت: خودرویی با هزینه شهرداری های شرق مازندران برای حمل دام و گوشت در نظر گرفته شده است که فعال است و مشکلی برای حمل دام و گوشت بهداشتی نداریم.

کشتارگاه دام در فونداسیون ماند

فرماندار نکا نیز با اعلام عدم رضایت از توزیع گوشت های غیر بهداشتی در شرق مازندران اظهار داشت: متاسفانه در برخی موارد این مسائل مشاهده و گزارش شده است که در این راستا با استفاده از اعمال قانون و برخورد جدی وارد شده ایم.

علی رجبی در خصوص پیشرفت کشتارگاه صنعتی نکا گفت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه، از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نیستیم و همچنان در فندانسیون مانده ایم.

وی گفت: خاکبرداری، ایجاد دیوار حائل، بستر سازی، فندانسیون از جمله عملیات های انجام شده در این کشتارگاه است که در مجموع با پیشرفت ۲۰ درصدی مواجه است که با تزریق اعتبارات و وارد شدن شهرداری های ۵ گانه بهشهر، نکا ، گلوگاه، خلیل شهر و رستمکلا  و عمل به تعهدات خود، عملیات اجرایی با فوریت انجام می شود.

۳۰درصد گوشت بهشهر بسته بندی تهیه می شود

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر نیز گفت: کشتارگاه دام شهر جویبار، کشتارگاه قطب برای ذبح بهداشتی شرق مازندارن است اما ما محدودیتی برای ذبح در کشتارگاههای صنعتی استانهای دیگر نداریم و قصابان می توانند گوشت سالم و بهداشتی و ممهور به مهر دامپزشکی را در هر کشتارگاهی ذبح کنند.

محمد تقی صالح طبری گفت: اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد گوشت شهرستان بهشهر به صورت بسته بندی تهیه می شود که اگر این فرهنگ استفاده از گوشت های بسته بندی رواج یابد، بسیاری از مشکلات رفع می شود.

وی افزود: جلسات مختلفی با قصابان شهرستان داشته ایم که متاسفانه برخی به دلایل شخصی و توام کردن حرفه چوبداری و قصابی از این امر تمکین نمی کنند و کشتار صنعتی را به دلیل به خطر افتادن برخی از منافع قبول نداتشه و مقرون به صرفه نمی دانند که در این راستا براساس قانون وارد می شویم و برخورد می کنیم چرا که سلامت مردم برای ما در اولویت است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بهشهر گفت: متاسفانه یک مورد بیماری تب کریمه کنگو که بیماری مشترک بین انسان و دام است از طریق همین عدم رعایت موارد بهداشتی در ذبح و نگهداری در بهشهر گزارش شده بود که خوشبختانه منجر به فوت نشده است اما این بیماری خطر ناک و در کمین است و تا کنون منجر به فوت یک پزشک در مشهد و فرزند یکی از مسئولان در جنوب کشور شده است.

صالح طبری گفت: فعالیت در حوزه چوبداری و قصابی جدا است و به هیچ عنوان اجازه فعالیت به سودجویان در این دو حوزه با به خطر انداختن سلامت جامعه داده نمی شود ضمن اینکه شهرداری  خودرو حمل دام و گوشت در اختیار دارد و جای هیچ گله مندی برای چوبدار و قصاب نیست و باید گوشت سالم و بهداشتی به مردم ارائه شود.

  شرق مازندارن با دارا بودن حدود ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین نیازمند تکمیل با فوریت کشتارگاه صنعتی است ضمن اینکه وجود ۸۵۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، عدم رعایت مسائل بهداشتی در ذبح دام سبک و سنگین، ناکافی بودن عوامل بازدارنده  و همه و همه زنگ خطری برای ما و مسئولان است تا نسبت به ذبح بهداشتی دام احساس مسئولیت بیشتری اعمال کرده و ما بعنوان افراد جامعه از خرید گوشت از هر قصابی و هر فردی خودداری کرده و مسئولان نیز با دارا بودن قانون و عوامل بازدارنده قانونی و جریمه های سنگین مانع تخلف متخلفان و ذبح غیر بهداشتی شوند.

  مریم نظری-مهر

 

/انتهای خبر