مقامات ارتش روسیه ضمن تأیید خبر اعزام ناو این کشور به آب های مدیترانه اعلام کردند، این ناو به موشک‌ها کروز مجهز بوده و هم‌اکنون به سمت سواحل بندر «طرطوس» سوریه در حال حرکت است...

دلایل عدم واکنش سامانه های ضدهوایی روسیه به حمله موشکی آمریکا در سوریه

 

ریچارد بلک، سناتور آمریکایی به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است: احتمال اینکه بشار اسد از سلاح های شیمیایی در ادلب استفاده کرده، صفر است، زیرا وقتی او در حال شکست و از بین بردن گروه های افراط گرا در سراسر سوریه است، دلیلی وجود ندارد از سلاح های شیمیایی استفاده کند.
 
 با این حال، همه مخالفان داخلی و خارجی نظام سوریه انگشت اتهام را به سوی بشار اسد نشانه رفتند و دونالد ترامپ نیز به این بهانه، دستور حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات در استان ادلب را صادر کرد؛ اقدامی غافلگیر کننده که توجهات بین المللی زیادی را به خود جلب نمود.
 
اما موضوع بسیار مهم این است که چرا پدافند هوایی روسیه به رغم هشدارهای قبلی واکنش مستقیمی به موشک های آمریکا نشان نداد؟
 
در همین زمینه، «جو پاپالاردو» در مطلبی در پایگاه «پاپیولار مکانیک» به این پرسش پاسخ داده که چرا ولادیمیر پوتین به رغم اطلاع قبلی از حمله موشکی آمریکا به خاک سوریه، دستور واکنش متقابل و هدف قرار دادن موشک های آمریکا توسط پدافند هوایی روسیه را ـ که در روسیه مستقر هستند ـ نداد؟
 
وی بر این باور است، این یکی از موقعیت هایی بود که پوتین هیچ گزینه ای برای واکنش در اختیار نداشت. به رغم اینکه سیستم های ضد موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ برای محافظت از پایگاه های هوایی سوریه از حملات آمریکا و ناتو مستقر شده بودند، از این سیستم ها در مقابل حملات موشکی آمریکا هیچ استفاده ای نشد.
 
پوتین می توانست واکنش محدودی به این حمله موشکی آمریکا داشته باشد، ولی انتخاب تاکتیکی او این بود که واکنشی نشان ندهد.
 
پاپالاردو در ادامه می افزاید: سیستم ضد هوایی روسیه در سوریه یک بلوف است و شاید هم پوتین با عدم واکنش نسبت به این حمله آمریکا، می خواست به بشار اسد این پیام را ارسال کند که حمایتش از او محدود است و شاید پوتین بازی دیگری را مدنظر داشته باشد.
 
پوتین می توانست موشک های «تام هاوک» را هدف قرار دهد اما شاید نمی خواست ریسک یک بازی ژئوپلیتیک بلند مدت را با یک اقدام مقطعی برای خود ایجاد کند.
 
روزنامه ایزوِستیا، چاپ روسیه نیز به نقل از کارشناسان نظامی روس نوشت: روسیه برای جلوگیری از آغاز احتمالی جنگ اتمی از سامانه های موشکی خود در پایگاه های حمیمیم و طرطوس برای انهدام موشک های آمریکائی استفاده نکرد.
 
با این حال، روسیه اقدامات و واکنش های سیاسی و نظامی مختلفی را پس از حملات آمریکا در نظر گرفت.
 
ساعاتی پس از اقدام نظامی آمریکا دولت روسیه  ضمن بیان اینکه حمله موشکی آمریکا به سوریه یادآور حمله به خاک عراق با بهانه‌های واهی است، اعلام کرد: مسکو توافق بین آمریکا و روسیه برای پرواز امن در آسمان سوریه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.
 
شامگاه روز جمعه نیز فاکس نیوز گزارش داد، ناوهای جنگی روسیه وارد مدیترانه شدند و به سمت محل ناوهای آمریکایی ـ که از آنجا پایگاه هوایی سوریه هدف قرار داده شد ـ در حال حرکت هستند.
 
بنا بر این گزارش، مقامات ارتش روسیه ضمن تأیید خبر اعزام ناو این کشور به آب های مدیترانه اعلام کردند، این ناو به موشک‌ها کروز مجهز بوده و هم‌اکنون به سمت سواحل بندر «طرطوس» سوریه در حال حرکت است.
 
مقامات آمریکایی نیز این تحرکات نظامی روسیه را برای مقابله با آمریکا پس از حمله موشکی را انکار نکرده‌اند و «دیلی استار» نوشته است، ادامه این روند با رویارویی مستقیم «یو.اس.اس. پورتر» آمریکا و «یو.اس.اس.روس» منجر خواهد شد.
 
همچنین بنا به گزارش «رویترز» ویکتور اوزروف رئیس کمیته امنیت و دفاع مجلس روسیه در واکنش به حمله موشکی ناگهانی آمریکا در اظهاراتی تهدیدگونه تأکید کرد: پایگاه هوایی روسیه در استان لاذقیه و همین طور پایگاه دریایی روسیه در طرطوس توسط سامانه های دفاع موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ محافظت می شود.
 
وی گفت: «سامانه های موشکی اس- ۳۰۰ و اس – ۴۰۰ به گونه ای مناسب می توانند امنیت نیروهای مسلح ما را در روی زمین و نیز در دریا و هوا تضمین کنند».
 
همچنین روس ها پس از اقدام نظامی آمریکا در سوریه، تصمیم به برگزاری رزمایشی در دریای خزر گرفتند که هم اکنون در حال برگزاری است. در این رزمایش، ناوگان دریای خزر روسیه متشکل از ناوهای موشک انداز «تاتارستان» و «داغستان»، ناوچه‌های موشک‌انداز «گراد سویاژسک» و «اوگلیچ»، و قایق‌های توپ‌دار «ولگادونسک» و «ماخاچ قلعه» توانایی خود را با شلیک به سمت اهداف دریایی، ساحلی و هوایی به نمایش گذاشتند.
 
تابناک نوشت؛ در نهایت باید گفت، هرچند روس ها واکنش اولیه و مستقیمی را در برابر تهاجم موشکی آمریکا به خاک سوریه از خود نشان ندادند، اقدامات بعدی زیادی را آغاز کرده اند که به آن ها اشاره شد. اقداماتی که بیش از هر چیز برای جلوگیری از تکرار حملات آمریکایی به مواضع ارتش و نظام سوریه در حال اجراست و روس ها قصد دارند از این طریق جدیت خود را در صورت تکرار حوادث مشابه به آمریکایی ها نشان دهند.